Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het leeghalen van de zee zou dat verboden moeten worden?

Na aanleiding van tv uitzending, dat er over 30 jaar geen ene vis in zee meer zou zijn, het lijkt mij dat er drastisch een verbod
op zeevissen moet komen.

OF OF

De mensen hebben geen vis nodig, in India eet een zeer groot deel van de mensen geen vis en vlees.
De machthebbers zijn bezig met geld, hebben geen oog voor belangrijke zaken. Soms is het goed om de eigen belangen het ik opzij te zetten. Het is een ramp als er in de toekomst een lege zee zal zijn, denk aan alle dieren die zouden sterven, illegaal vissen kan opgespoord worden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
538

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik las vanmorgen dat de oceanen vooral vervuild zijn door plastic en sigaretten. Triest.

Met het leeghalen van de zee, snijden we onszelf in de vingers. Plankton levert een groot deel van onze zuurstofvoorraad. Het ecologisch evenwicht in de zeeën is van groot belang voor het voortbestaan van datzelfde plankton. De mens heeft dat ecologisch evenwicht verstoord. Zoals diezelfde mens over de gehele aarde het natuurlijk evenwicht verstoort. Een verbod op zeevissen is welkom, maar als je de problematiek van een vervuilde aarde wilt aanpakken, moet men een integrale aanpak voorstaan. Bovenal een internationale aanpak.
Daarbij dienen economische belangen opzij geschoven te worden. Ergo, het kortetermijndenken (het maken van winst) inwisselen voor langetermijndenken (de erfenis voor latere generaties veiligstellen). Dát is mmeteen het grootste struikelblok, want zolang multinationals en regeringen het eerste belangrijker vinden dan het tweede, is er niet veel hoop voor vele diersoorten, zoals de vissen en al het andere leven in, onder meer, de zeeën.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het ligt eraan; Als je alle rommel bedoelt, heb ik er geen problemen mee. Als je vis bedoelt: Vis hebben we nodig, voor alle gezonde voedingsstoffen die erin zitten, maar het mag wel veel minder. Dus nee, eigenlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vis kan al gekweekt worden.Maar is wat duurder en zolang wij die prijs niet willen betalen vist mn vrolijk verder.
Het zal toch een keer moeten stoppen of minderen, er zijn alternatieven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En hoe had je zo'n verbod dan voorgestelt...

Zo gauw iets verboden word gaat men illegaal vissen en daar heb je dan helemaal geen controle op. Ik denk dat er steeds meer kweekvijvers zullen komen...

Hoewel ik me af vraag of de desbetreffende uitzending wel helemaal representatief is. Want het is erg gemakkelijk om alleen een doemscenario voor te spiegelen op TV...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt natuurlijk onmogelijk 't vissen in de hele zee verbieden. Is ook niet nodig. Wat wel kan, is zeereservaten instellen. 'Zo gauw iets verboden word gaat men illegaal vissen en daar heb je dan helemaal geen controle op.'
Weet je wat? Laten we alle wetten maar opheffen. Men gaat immers dan toch maar alles illegaal doen. Waarom dan nog wetten?
Vissen zouden stembanden moeten ontwikkelen. Als ze dan opgehaald worden in een net, kunnen ze de boel bij elkaar schreeuwen, en dat zou zeer onaangenaam zijn voor vissers, en een einde kunnen maken aan vissen op zee.
Sorry, die rare fantasie heb ik al langer. ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen kijken me wel vreemd aan als ik dat zeg... :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit zou een heel modern sprookje kunnen worden. "De keiharde opstand van de vissen." Vind ik een dikke +1 waard.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank u Patrick!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik doe er een plusje bij. Het idee spreekt me erg aan :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en dank u Marita!
De mens leert van zijn fouten, maar dan moet hij wel eerst een fout kunnen maken...
De zee wordt leeggevist, maar als de mens dan wel goed doet, dan komt de zee weer vol van vis hoor, na een tijdje...

Maak je niet ongerust, we worden door de hond of door de kat gebeten en we overleven het samen wel...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, niet op basis van een propagandauitzending op tv.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op basis van vrijwilligheid en zelfregulering zeker? Droom verder.
Dat was iemand van Greenpeace gisteren op TV - een door velen gehate instelling hier op GV.
Maar ze hebben gewoon gelijk - en zonder Greenpeace en consorten komen dit soort misstanden niet eens aan 't licht. Waar 't Greenpeace om gaat is 't instellen van grote zeereservaten, en dat is ook gewoon nodig.
De landen zien de oceanen gewoon nog als dumpplaats. Zoals jaren geleden toen ook Nederland zelf gewoon nog al 't chemisch afval en kernafval gewoon in zee dumpte. Greenpeace heeft daar fel tegen gestreden. Tenminste een groepering die er tegen ageerde. Iets wat weinigen wilden doen.

De hoofdoorzaak van de problemen is de overbevolking en de evolutie die dicteert dat er een grotere kans is op persoonlijk nageslacht als je egoïstisch bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wel niet systematisch en drastisch verbieden maar grote oppervlakten van elke zee gedurende twee à drie jaar volledig het visbestand laten herleven. Op die manier is het mogelijk terug het natuurlijke visbestand te verkrijgen. En het is evident dat dan een zeer strenge quota moet opgelegd worden met controles.Zie mijn vraag over de blauwvintonijn waarvan de vangst nu onmiddellijk zou moeten stoppen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er moet een wereldweide quotering komen inclusief controle. Daarnaast zo veel mogelijk kweek van vis in afgesloten omgeving zodat gekweekte vis niet in het milieu kan komen. Visvervangers zoeken voor bewoners van landen die erg veel vis eten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding