Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Ja, uitzonderingen daargelaten, doelend op de regels van het winkelcentrum zelf. Er is een privacywet met duidelijke regels. Zie link.

Rechtsleer en rechtspraak zijn het er grotendeels over eens dat wanneer een persoon zich in de openbaarheid begeeft, bijvoorbeeld op een publieke plaats, hij zijn stilzwijgende toestemming geeft. Deze toestemming wordt afgeleid uit de feitelijke omstandigheden. De toestemming blijft wel vereist voor het gebruik en de reproductie van de genomen foto of video. De persoon moet in dit geval wel het hoofdonderwerp vormen.

Wanneer bepaalde personen toevallig op een foto of video staan, genomen op een publieke plaats (bv. een foto van een monument waar enkele personen toevallig mee op afgebeeld staan), dan gaat men er in principe van uit dat een toestemming voor het verdere gebruik van die foto of video niet vereist is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1, juist. De regels van een winkelcentrum zijn ook maar beperkt, als het niet duidelijk is aangegeven gaat het om (algemene) voorwaarden waarvan degene die de foto wil nemen geen kennis heeft kunnen nemen en daardoor zullen die niet geldig zijn.

Andere antwoorden (6)

Ja hoor. Op alle openbare plaatsen mag je fotograferen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En waarom zou dat niet mogen?

Want als het gewoon een gezellig uitje is dan mag je van elkaar best foto's maken. En zelfs als hier bepaalde reclameteksten van winkels op staan...

Het word alleen een ander verhaal als je als een soort van Sherlock Holmes in het wildeweg gaat fotograveren om informatie te verzamelen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het niet duidelijk staat aangegeven is dat het probleem van degene die het niet wil en die het niet duidelijk heeft aangegeven, met andere woorden, het lijkt me moeilijk vol te houden dat je daar dan niet zou mogen fotograferen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beveiligers leggen wel eens vaker dingen verkeerd uit. Heb ooit eens de grootste problemen gehad met 2 beveiligers toen ik voor de derde dag op rij ergens kwam om een offerte te maken. Ik mocht namelijk niet equeteren... Eén telefoontje van mijn advocaat was voldoende om mij met rust te laten...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Starbless, dan ben je niet de enige die minder positieve ervaringen heeft met (over)ijverige beveiligingsmedewerkers hoor. Ze lijken soms te denken dat ze meer rechten / plichten / bevoegdheden hebben dan een gewone burger, wat natuurlijk niet het geval is. Maar ik kan er over meepraten in ieder geval.
Ja, dat mag. Maar als je de foto´s ergens wilt públiceren, heb je toestemming nodig van de mensen die er (herkenbaar) op staan. Nu zal dat oovr toevallige voorbijgangers die de achtergrond vormen niet meteen een probleem opleveren als je het niet doet (maar officieel zou het wel horen), maar als je echt concreet mensen gaat portretteren, heb je eht toestemming nodig voor publicatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus al die mensen die in die roddelbladen staan geven hier toestemming voor?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Firefox, nee die mensen hebben niet allemaal toestemming gegeven. Je hoeft overigens ook niet altijd toestemming te hebben, bijvoorbeeld bij nieuwswaardige feiten, we hebben namelijk een vrije nieuwsgaring in Nederland. Het kan wel zijn dat de uitgever van het roddelblad zich voor de rechter moet verantwoorden, daarbij zal dan ter sprake komen of er terecht of onterecht aan het portretrecht en eventueel auteursrecht en andere rechten voorbij is gegaan door het blad. Dat verliest zo'n blad dan soms, dan moeten ze soms een schadevergoeding betalen en een rectificatie plaatsen, soms is de rechter het uiteraard eens met het blad.
Normaal gesproken mag dat. Maar een winkelcentrum is particulier eigendom. Het zou kunnen dat de eigenaar fotograferen verbiedt.

Ik heb eens in een supermarkt in Italië een foto gemaakt van de visvitrine. Voelde ik opeens een hand op mijn schouder - een gewapende beveiliger. Die vertelde mij dat ik niet mocht fotograferen. Hij zou er iemand bijhalen, ik moest wachten.

We hebben braaf een tijd gewacht, maar er kwam niemand. Toen zijn we maar naar buiten gelopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt helemaal. Ik denk dat de meeste antwoorden hier gaan over winkelgebieden, ofwel openbare weg met daaraan winkels. Gaat het om een winkelcentrum, ofwel een gebouw waarin winkels winkelruimte huren van de eigenaar (denk bijvoorbeeld aan Hoog Catharijne in Utrecht, eigendom van Cório) dan staat het de eigenaar vrij om fotograferen te verbieden. Dat is namelijk géén openbare weg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@SuzyQ, je hebt natuurlijk gelijk. Het is echter wel aan de eigenaar of verantwoordelijke om dit zeer duidelijk aan te geven vantevoren.
Ja, van personen en dergelijke mag dat gewoon. Het is een ander verhaal als je bijv de winkelpui of de etalage van de winkel wilt fotograferen. Ik moest dat een keer voor een opdracht van school doen en we moesten daar eerst toestemming voor vragen aan de winkel. Sommige deden daar moeilijk over, voor sommige was dit geen enkel probleem.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, het is een openbare plaats en daar mag dat.
In induviduele winkels in het winkelcentrum zul je toestemming moeten vragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding