Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (5)

Er zit bijv.aspartaam in, als je teveel ervan binnenkrijgt is het ongezond. Eet geen light producten daar zit ook een zoetstof in die ongezond is. eet /drink gewone producten, en water dan blijf je gezonder!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van mij een duimpje omhoog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gelukkig dank je wel
De meningen lopen uiteen over hoe ongezond zoetstoffen. Het gaat met name om het stofje Aspartaam, dat kankerverwekkend zou zijn en/of hoofdpijn, epilepsie of gedragsveranderingen zou veroorzaken. Er bestaan veel fabels over dit stofje door verkeerde interpretatie van onderzoek. Sommige wetenschappelijke onderzoeken ondersteunen het idee dat zoetstof ongezond is, maar zijn vaak gebaseerd op slecht onderzoek gedaan met ratten. De meeste onderzoeken verwerpen het idee dat het slecht zou zijn. Voor patiënten met PKU of epilepsie geldt wel dat zij moeten uitkijken met Aspartaam aangezien zij hier gevoelig voor kunnen zijn.

Mocht het ongezond zijn dan is dat pas het geval bij een grote inname van zoetstoffen. Daarom is er een aanvaardbare dagelijkse inname voor het gebruik van zoetstoffen samengesteld. Voor zoetjes die 40 mg cyclamaat en 4 mg saccharine per tabletje bevatten, geldt een maximum van 11 zoetjes per dag voor volwassenen (wanneer daarnaast geen andere producten met cyclamaat of saccharine genomen worden). Voor light-frisdranken geldt dat 7 glazen door volwassenen kunnen worden gedronken wanneer er cyclamaat inzit, 17 glazen wanneer er aspartaam in zit en 16 glazen wanneer er saccharine in zit. Voor andere zoetstoffen gelden ongeveer dezelfde hoeveelheden. Voor kinderen gelden aangepaste hoeveelheden! De gevolgen van regelmatige overschrijding zijn heden nog onbekend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aspartaam is een zoetstof die 150 keer zoeter is dan suiker. Er is weinig voor nodig om het zoet te laten proeven. Voor je lichaam is het makkelijker om glucose (gewone suiker) af te breken dan aspartaam. Het aspartaam wordt niet omgezet in suiker (het chemisch ook niet verwant aan suiker) en zal eerst in andere producten moeten worden omgezet. Er woeden verhitte discussies of die bijproducten een gevaar voor de gezondheid kunnen opleveren.

Nu zijn er ook andere zoetstoffen, maar volgens mij wordt aspartaam in zoetjes veel of altijd gebruikt.

Suiker bevat wel wat meer caloriën, maar is sowieso makkelijker te verteren en de afbraakprodcten zijn niet schadelijk (namelijk CO2 en water). Het nemen van zoetjes om af te vallen is m.i. zwaar overtrokken. Je kunt beter naar je gehele voedingspatroon kijken en in totaal minder eten. Als je echt wilt weten wat gezonder is: geen suiker. Je went er namelijk echt wel aan. ik dronk vroeger thee met 3 eetlepels, ook uit gewoonte. Ben er een keer mee gestopt en mis het niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 van mij
Nee, maar suiker is ook niet gezond, en zolang je er niet teveel van eet, zal het wel meevallen. Verder krijg je er geen gaatjes van in je tanden - maar die krijg je dan wel van de andere zuren in de frisdrank - dus ook dat is een discutabel voordeel.

Het belangrijkste is echter, dat je er niet van afvalt ,wat een veel voorkomende reden schijnt te zijn om het te consumeren. Ondanks dat het geen calorieën bevat.

Ik ben zelf het type dat moet matigen met de calorie-inname en dus ook wel eens zoetjes in de koffie heeft geprobeerd. Geen succes; ik GIER dan werkelijk de hele dag van de honger. Duurde even voor ik die link kon leggen, maar toen ben ik gaan uitzoeken en rondvragen hoe het zat of zou kunnen komen.

Blijkt dat je je lichaam waarschijnlijk giga voor de gek houdt. Je tong proeft zoet en je hersens denken : heeee..suiker. Aktie !!
Deze sturen een signaaltje naar de alvleesklier die wordt aangezet om insuline te maken, om al die suiker (die je dus NIET geconsumeerd hebt) weer af te breken. En als er niks mis was met die bloedsuikerspiegel, keldert die dus wel omlaag, met als logisch gevolg dat je hersenen gaan denken : honger !! En wat doen de meeste mensen als ze honger hebben ?? Juist.
In theorie zou het dus zelfs zo kunnen zijn dat teveel gebruik van zoetstof je hele insuline-huishouding in de war zou kunnen schoppen waardoor die alvleesklier op een gegeven moment denkt : weet je wat, je bekijkt het maar. En dat noemen we dan weer diabetes.

Ik weet niet OF dat verband er is en of het ooit bewezen is of zal/mag worden, er zijn nogal grote bedragen mee gemoeid natuurlijk, en ook aan insuline kun je een leuke stuiver verdienen, maar het laat je wel even achter de oren krabben.

Mensen met overgewicht hebben altijd risico gelopen op diabetes type 2. Maar tegenwoordig zijn het al kleine kinderen. Ook met overgewicht, natuurlijk, maar als je leest hoe normaal het consumeren van light-frisdranken is, als een soort extraatje dat er niet toe doet, ik denk dat dat best eens heel goed onderzocht mag worden. Vooral ook of het zelfs niet voor een deel dat overgewicht bij jonge kinderen mede zou kunnen veroorzaken. Want een laag bloedsuikergehalte heeft ook nog eens invloed op hoe actief je kunt zijn.

In elk geval, IK slik het niet meer. In geen enkele vorm. Met en schepje suiker in de koffie kan ik tussendoortjes verder prima laten staan, en ik gebruik een half klontje in een mok, dus daar gaat het hem uiteindelijk niet in zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om aspartaam is veel te doen en wordt zelfs zenuwgif genoemd. Voor veel dingen geldt 'neem het met mate', dit geldt zeker ook voor zoetjes. Wellicht vind je onderstaande link interessant om te lezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding