Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik wil eigenlijk ff weten hoe het zit met reiskosten die horen toch boven op je loon te krijgen en niet in je loon verweven?

op mijn werk word een salaris af gesproken en dan word de reiskoten zo verwekt dat je aan je afgesproken loon komt dat mag volgens mij niet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

ja dit mag, een bedrijf is niet verplicht om reiskosten te vergoeden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit kan niet "in" het loon zijn verwerkt. Het bedrag dient gespecificeerd op de loonstrook te staan vermeld. Anders zou je over reiskosten óók sociale lasten enz. gaan betalen....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat jij noemt zal wel een belastingtruukje zijn, want er mag maar heel beperkt een onbelaste vergoeding voor woon-werk verkeer uitgekeerd worden.

Het maakt ook nog verschil of het gaat om woon-werk verkeer (hier hoeft de werkgever niets voor te betalen) of voor reiskosten die je maakt voor klantbezoeken e.d. Daar zou wel wat tegenover moeten staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan wat je hebt afgesproken. Het is een erg vreemde constructie, maar wettelijk niet verboden, mits je bruto-loon exclusief reiskosten niet onder het minimumloon komt. Daarnaast is het erg lastig om een goed loon af te spreken als er meerdere mensen in het zelfde bedrijf werken. Dan zou je namelijk de vreemde situatie krijgen dat iemand die ver weg woont (en meer reiskostenvergoeding krijgt) een lager brutoloon heeft dan iemand die dichtbij woont.

Bij een controle van de belastingdienst kan je werkgever ook nog eens problemen krijgen omdat hij eigenlijk deze constructie gebruikt om minder belasting te hoeven betalen, er wordt immers minder belasting ingehouden op je loon omdat je dus een gedeelte belastingvrij krijgt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding