Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Er zijn geen schadelijke stoffen vrijgekomen..........!?

Het valt mij op dat bij (grote) branden doorgaans altijd door officiele bronnen wordt gemeld dat er geen schadelijke stoffen zijn vrijgekomen. Gelukkig maar denk je dan als brave en goedgelovige burger....! Maar is dit wel zo? De enorme (vaak pikzwarte) rookwolken aanschouwend, denk ik dan: Dit is overduidelijk GEEN volledige verbranding, dus volop en misschien wel (schadelijke) reststoffen in de lucht. Kunnen wij wel die officiele bronnen hierin wel vertrouwen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
745

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee da's inderdaad lulkoek. Het is gewoon om 't publiek gerust te te stellen.
Ze roepen altijd dat er geen gevaar was voor de volksgezondheid. Nee... Als je 't HELE volk bekijkt dan zal de gezondheid gemiddeld nauwelijks dalen... In die zin is 't inderdaad niet gevaarlijk. Zo lust ik nog wel een. Terwijl ze wel soms roepen dat je de ramen dicht moet doen.
Ga maar in die rookwolk staan beste politicus... Kan je zien hoe schadelijk de vrijgekomen stoffen zijn.

Ze kunnen gewoon beter eerlijk zeggen HOE schadelijk 't ongeveer is. Dat kan best meevallen - in de file staan is misschien gevaarlijker. Maar met de standaardverhaaltjes die ze altijd het publiek ingooien, zijn ze gewoon onnodig onzorgvuldig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er wordt (bijna) altijd bijgezegd "voor de volksgezondheid"
Er wordt dus niet gesproken over of er wel of geen voor welke onderdeel van het milieu of schepsel dan ook schadelijke stoffen zijn vrijgekomen, dat is namelijk nooit zo.

Het gaat er in dezen om dat er geen hoeveelheden van een (bekende) gevaarlijke stof zijn vrijgekomen waardoor meedere mensen een onaanvaardbaar risico op blijvende schade hebben.

Tuurlijk is die rook schadelijk.. maar door de wijze waarop hij verspreidt, de hoogte, de wind etc zal er niemand die niet direct betrokken is bij de brand blijvend last van hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De pikzwarte rook word doorgaans veroorzaakt door de verbranding van kunststoffen en/of rubber(s). Dit zijn zeer zeker schadelijke stoffen als deze binnen je huis blijven hangen. De hoogte waarop de officiële instanties meten is op de hoogte van de nok van één dak. Ze kijken wat de concentratie van de schadelijke stoffen is. En wanneer dit onder één bepaald percentage zit dan komt de melding 'GEEN SCHADELIJKE STOFFEN' naar buiten. Dit is overigens in 99% van de branden het geval. Alleen, wanneer er sprake is van astbest dan zal deze melding zonder meer wel worden gedaan...

Ik heb ruim 2 jaar in de brand- en roetschadereiniging gewerkt. Ik weet donders goed welke schadelijke stoffen alleen binnenshuis al vrij komen...

En geloof me. Dit wil je echt niet weten welke dat zijn...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik leg er ook bij uit hoe, wat, waar en waarom ze iets meten. En vertel dat er schadelijke stoffen vrij komen...
Ik ben van mening dat je over het algemeen mag aannemen dat dit ook zo is. Als de brandweer, RIVM of een ander instituut de concentratie van bepaalde stoffen meet heeft zij geen belang om de waarheid te verdraaien. Misschien ben ik daarin heel erg naïef, maar ik vind het ook wat anders als politici dezelfde bewering doen ;o)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
met schadelijke stoffen bedoelen ze tot een bepaalde klasse, bijvoorbeeld geen pecifieke chemicalien of asbest. Ze kunnen ook maar een beperkt aantal stoffen zo snel testen, aan dehand van het pand waar brand is uitgebroken kunnen ze al een aardige afweging doen wat er zoal in de lucht jan komen. In principe is alles gevaarlijk bij een te grote dosis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding