Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn hond heeft 150 gram chocolade gepikt en opgegeven wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een letter ?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

ok , dierenarts of spoedkliniek bellen !!
belangrijk hoe groot is de hond , melk of puur chocola ??
je moet wel actie ondernemen !!

Toegevoegd na 1 minuut:
kijk hier eens , ik zag keukenzout als oplossing , maar lees even goed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens met het antwoord. Chocolade is giftig. Zout is een oplossing om te laten braken, maar ook hier zitten vervelende consequenties aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar 150 gram ............. ik wist niet hoe groot de hond was , maar daarom ook als eerste dierenarts bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijkt me ook een prima antwoord toch?
Het theobromine in de chocolade is giftig, dus je kunt beter naar de dierenarts. Hoe ernstig het is hangt van het gewicht van de hond af. Hoe zwaarder de hond hoe meer deze kan hebben.

Probeer de hond te laten braken. Misschien heeft de dierenarts een middel hiervoor. Bijgaande site geeft meer informatie.

Toegevoegd na 37 seconden:
Deze site geeft als tip een eetlepel zout achterop de tong te gooien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Melchocolade geeft ook minder klachten dan pure volgens de dierenartskliniek Delftland (link).

Toegevoegd na 2 minuten:
Dierenkliniek Delftland:
"Het vervelende is, dat u wanneer uw hond dit heeft ingenomen alleen direct (binnen het uur) iets kunt doen om dit te voorkomen: laten braken is dan het advies. Let op sommige honden eten chocola op wat nog in de verpakking zit, hierdoor komen de giftige stoffen langzamer vrij en heeft u dus meer tijd om in te grijpen met het laten braken. Nadat de verschijnselen (lees braken) zijn begonnen moet u wachten tot het braken overgaat waarna u ze een grote hoeveelheid Norit (actieve kool) tabletten ingeeft. Verder is dan alleen het bestrijden van de symptomen mogelijk."

Toegevoegd na 6 minuten:
Let op: Er zijn ook dierenartsen die (terecht) aangeven dat het geven van zout aan de hond ook schadelijk is. Wel oppassen dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een andere site staat dat dat zout dodelijk is voor honden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou ook bij voorkeur naar de dierenarts gaan. Ik ga er wel vanuit dat als je een eetlepel zout op de tong geeft dit onmiddelijk uit wordt gekotst. Het zout wordt dan ook niet opgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwaar de min? Ik geef alleen aan wat je kan doen en wie het heeft gezegd (bron).
Volgens de link (waar je niet vrolijk van wordt) zou je max 40 gram per kilo lichaamsgewicht mogen eten.
Op wiki moet je even scrollen tot je "invloed op de hersenen" tegenkomt.

Maar chocolade is heel slecht voor je hond.

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en gewoon de dierenarts bellen, kost je een telefonisch consult op een duur tijdstip, maar als dat je meer info geeft over je hond moet het geen probleem zijn.

Ik zelf zou op zeker direct de dierenarts benaderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chocolade bevat theobromide wat ernstige vergiftigingen kan veroorzaken bij honden. Het behoort tot de groep methylxantines waartoe ook cafeine en theofylline behoren. Deze plantaardige alkaloiden geven een stimulatie van het centraal zenuwstelse en de hartspier. Daarnaast geven ze een relaxatie van de gladde spieren(vooral de bronchiale) en een verhoogde diurese.
Een dosis van 100-250 mg theobromine/kg lichaamsgewicht is een potentiele letale dosis. Hieronder wordt in een tabel weergegeven de concentratie theobromine in enkele producten. Produkt Theobromine per gram

Witte Chocolade 0.009 mg Oplos Chocolade 0.5 mg Melk Chocolade 1.5-2.2 mg Pure Chocolade 4.5- 16 mg Cacao Poeder 5.3- 26 mg Cacao Bonen 11 - 43 mg

Theobromine wordt bij honden traag geresorbeerd. Een plasmapiek ziet men na ongeveer 10 uur. De "halfwaarde tijd" bedraagt ongeveer 17.5 uur.
Symptomen:
De eerste symptomen beginnen na ongeveer 2-4 uur; Onrustig; braken; urineverlies; diarree

Zie voor verdere informatie onderstaande link:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: