Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zou beledigen toegestaan moeten zijn op goeievraag?

In de richtlijnen (http://www.goeievraag.nl/help/richtlijnen) staat dat beledigingen niet toegestaan zijn. Vind je dit een goede richtlijn? Is het niet zo dat feiten voor sommige groepen nu eenmaal beledigend kunnen zijn en beperk je hiermee niet het vinden van het juiste antwoord op vragen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
2.4K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat een gigantisch stomme vraag! :P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom vind je dat een stomme vraag? Belediging en vrijheid van meningsuiting zijn zaken die nog wel eens willen botsen. Mij lijkt het een bijdrage aan een belangrijk en actueel maatschappelijk debat, maar dan gericht op deze website.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ghihi, ik had gewoon zin om even te beledigen, moet kunnen dacht ik zo..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind dat dat moet kunnen ja, alhoewel het in jouw geval gewoon een ongefundeerde mening is. Daarom voel ik me ook niet bepaald gekwetst. ;) We zullen zien of je nu ook aangepakt wordt door de moderators... :P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
owja, ik had ergens bij een andere vraag gezegd dat beledigingen ergens op moesten slaan.. ojee, niet verwijderen, deze was leuk bedoeld!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus je mag wel beledigen als je het als grap bedoelt? :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ghihi dat laat ik aan de mods dan.. Als zij het grappig vinden waarschijnlijk wel..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus als de mods het grappig vinden mag je beledigen? Dat is helemaal een interessante visie. Ik hoop alleen toch dat het zo niet werkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is in de praktijk wel hoe het werkt natuurlijk, je kunt echt geen scherpe lijn trekken tussen wat wel en niet een belediging is, het is in the eye of the beholder.. (in dit geval de mod dus)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is logisch dat een moderator bepaalt of iets door de beugel kan of niet. Wel lijkt het me belangrijk dat hij/zij dit fatsoenlijk kan funderen. Iets grappig vinden is wel een rare reden om belediging te tolereren, denk je niet?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ghihi, nee dat denk ik niet, iets grappig vinden is juist een geweldige reden! Het punt is alleen dat idealiter degene die beledigd wordt er ook om kan lachen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je je beledigt voelt, dan kun je daar meestal niet om lachen lijkt me. Bovendien vind ik iets grappig vinden veel te subjectief als reden voor het tolereren van een belediging.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jah maar alle regels voor wat een belediging zou moeten zijn, zijn subjectief.. Dan kan dr maar beter ook nog iemand plezier aan beleven! En daarbij, vaak kan ik wel lachen om beledigingen, als ze goed gemaakt zijn wel tenminste! (ze moeten net belachelijk genoeg zijn, maar idd, ook weer subjectief allemaal..)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik wacht op een reactie van een bepaalt persoon maar die zegt niets. mmm dus die gene weet toch dat ie niet goed bezig is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er is verschil tussen bewust en onbewust beledigen. De eerste vorm zou mi niet moeten mogen op GV. De tweede vorm kan wel. Ik stel een vraag, netjes gesteld, maar wel met een vorm van kritiek. Dan kan het zijn dat andere mensen dit als beledigend zien, maar zo heb ik het niet bedoelt. En is dus in intente niet beledigend.
Nu hoor ik je al denken: "maar die scheidslijn, die is wel dun". Dat klopt. En dat kunnen we ook niet vantevoren vastleggen, dat moet per vraag, per antwoord bekeken worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Ik vind dat je mensen niet bewust mag beledigen, maar je mag toch wel kritiek hebben op elkaar of je mening uiten. Als je dat doet, doe het dan gewoon beleefd en dan kan het allemaal best toch?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen als ze er echt om vragen...

Toegevoegd op 25-05-2009 13:26:27
Even serieus: Je zult altijd wel iemand op zijn tenen trappen. Het inkaderen van vrijheid van meningsuiting is het begin van censuur.

In antwoord op je vraag: Ordinaire scheldpartijen, flamen, enz. zijn een beetje plebs. Iemand terechtwijzen of anderszins laten blijken dat je met iemand niet eens bent moet gewoon kunnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oke, er zijn hier wel eens mensen die er gewoon om vragen, maar doorgaans is hun vraag dan ook al op een weinig respectvolle manier / idiote manier gesteld (ik refereer maar aan het legoblokje cq wc-papierrolletje).
Nee, ik vind dat beledigen niet toegestaan moet worden.
Ik ben het dan ook niet eens met je stelling dat feiten voor sommige groepen nu eenmaal beledigend kunnen zijn.

Als jij de volgende vraag stelt:
"Welke idioot gelooft er nog in God", dan kan ik me voorstellen dat dat beledigend wordt opgevat. Stel je je vraag als:
"Hoe kan het dat er nog steeds mensen in God geloven terwijl.... " Dan stel je een vraag met dezelfde strekking en dan wordt die niet als beledigend gezien.

Ik vind dat je te allen tijden moet proberen je vragen op een respectvolle manier te stellen en te beantwoorden. Het zal altijd zo zijn dat er mensen zijn die andere ideeën hebben dan jij, maar je beledigd ze niet als je de vraag maar niet beledigend stelt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je beledigd voelen en gericht beledigd worden zijn twee verschillende zaken. Het laatste is terecht niet toegestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tuurlijk niet, maar gewone opmerkingen moeten NIET als belediging opgemerkt worden... Dat is waar het om draait... En als een moderator dat doet, heeft die man op zich geen gelijk, maar je bent wel genaaid, terwijl het geen belediging is... En klagen is verloren moeite, de moderator heeft altijd gelijk...

Kijk nu eens goed hoe in één keer de hele stemming omgeslagen is op GV... Voel je dat?

Door het onterechte wissen... Bahhh...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou om nou te zeggen dat ik het noodzakelijk vindt ....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Elkaar beledigen gaat van kwaad tot erger. Er zitten al teveel afzeikers op deze site. Wat meer beleefdheid mag best. Ook ik zal niet altijd even subtiel zijn geweest maar een mens kan zich beteren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beledigen en afzeiken is niet hetzelfde, je kunt toch ook in beleefde vorm beledigen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zeker. Maar dan is de kans dat de ander het als afzeiken ziet erg groot. Ik ben niet voor beledigen in het openbare debat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus jij bent wel voor een forse beperking op het gebied van vrijheid van meningsuiting, daar waar een opmerking beledigend zou kunnen zijn? Moeten ook feiten waardoor mensen zich beledigd voelen maar in de doofpot worden gestopt? Dat zal een onvruchtbaar debat worden dan, het goede antwoord (op de goeievraag) komt dan nooit boven tafel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt iemand niet met feiten beledigen. Wel met hoe je die presenteert. Elkaar beledigen helpt in elk geval niet om in dialoog met elkaar te komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je iemand eenvoudig met feiten kunt beledigen hoor. Een voorbeeld: ik publiceer criminaliteitscijfers, met de conclusie dat groepering x een stuk crimineler is dan groepering y. Dan kan ik best begrijpen dat groepering x zich beledigd voelt. Toch vind ik dat je het recht hebt om zoiets te publiceren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helemaal mee eens zolang je je bij de feiten houdt.
Nee, we kunnen niet op deze website iets toestaan wat wettelijk is verboden.

Dat het echter een nuancekwestie is en dat niet altijd objectief is vast te stellen waar de grenzen liggen is wat het moeilijk maakt om dit soort regels te handhaven is ook een feit.

Hulde aan de moderatoren die het over het algemeen toch klaarspelen om hier een zekere balans in te vinden.

Misschien is het wel een idee om bij bepaalde situaties de optie te bieden aan iemand die een vraag heeft gesteld of een antwoord heeft gegeven om dit te mogen aanpassen nadat met motivering is aangegeven waarom deze niet aan de richtlijnen voldoet.

Toegevoegd op 25-05-2009 13:47:39
Als iemand na verloop van tijd geen gehoor geeft aan die mogelijkheid is het altijd nog mogelijk om te verwijderen natuurlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik kan genieten van een mooi geformuleerde belediging, zoals die van blackadder naar baldrick.. maar ja, wie bewaakt dat he?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij het beledigen tast je iemands eer aan zonder voldoende argumenten te geven en zonder dat de beledigde voldoende mogelijkheden heeft om zich te verdedigen. Lijkt me duidelijk dat dat niet aangemoedigd moet worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Belediging kan wel degelijk gepaard gaan met goede argumenten, daar kun je je dus ook prima tegen verdedigen lijkt me. Zoals in de vraag ook al staat: feiten kunnen beledigend zijn voor sommigen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een belediging is altijd krenkend bedoeld, anders heet het geen belediging, en dat keur ik sowieso af, er is al ruzie genoeg in de wereld
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
be·le·di·gen -ledigde, h -ledigd iems eer en goede naam aantasten; krenken, kwetsen Er staat in deze definitie helemaal nergens dat het de bedoeling was om de beledigde in eer aan te tasten of te krenken hoor. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
beledigen is altijd negatief en dat keur ik af
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus alleen positieve feiten en meningen mogen boven tafel komen? Dat beperkt dus wel je antwoordvrijheid, en daarmee ook de kwaliteit van je antwoorden. Bepaalde goede antwoorden zullen dan nooit boven water komen zelfs.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Negatieve reacties en meningen kunnen zeker wel. Geen enkel probleem maar negatief is niet hetzelfde als beledigen.
Ik denk dat we elkaar niet begrijpen, Ruud en dat wij allebei een andere definitie aan 'beledigen' geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik gebruik de definitie uit de van dale. Welke gebruik jij?
Ik vind het als richtlijn wel OK onder de noemer "respectvol".

Je kunt altijd je mening kwijt door 'm op een respectvolle manier te uiten.

De richtlijn geeft een moderator van GV de mogelijkheid om "uitwassen" te verwijderen. In praktijk blijkt dit wel aardig te werken, want er wordt vaak een mening gevraagd en ik heb nog niet meegemaakt dat mijn mening wordt verwijdert. Dus kortom, ik ervaar de richtlijn niet als beperking.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ervaar die eigenlijk ook niet als beperking, want bij mij is ook nog nooit iets verwijderd. Ik wilde alleen kijken hoe de meningen verdeeld zijn over dit onderwerp. Dus respectvol beledigen in dienst van het uiten van een mening moet mogen vind jij?
Mijn antwoord is een volmondig JA!
Er kan niet genoeg beledigd worden.
Beledigen is heerlijk, het lucht op, het klaart de atmosfeer en iedereen weet direct wat je er van vindt.
Je mag mij en m'n standpunten 24/7 beledigen.
Ik kan 't hebben. Go for it.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, persoonlijk vind ik het geen goede richtlijn. Want elke feit en mening kan niet-beledigend geformuleerd worden.

Het is een kwestie van woordenkeus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en zo is het ! +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo is het dus mooi niet. Als ik van mening ben dat mensen met blauwe ogen dom zijn en het beste uitgeroeid kunnen worden, dan is dat met welke woordkeus dan ook als belediging op te vatten.
Beledigen allen om het beledigen mag niet. Een pittige mening hebben maar wel goed onderbouwen dat mag imo wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee,maar waar trek je de grens:sommige afbeeldingen zouden al beledigend kunnen overkomen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is het goed dat je niet mag schelden op goeie vraag. Je lokt er namelijk alleen maar ruzies mee uit.. dus...
Je kan het ook vast wel uitpraten met nette woorden of gewone woorden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Schelden en beledigen zijn heel andere dingen, ik ben het ermee eens dat schelden niet is toegestaan.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding