Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op welke manier vermindert nicotine de vruchtbaarheid van de vrouw?

Het is bekend dat vrouwen die roken kans hebben om minder vruchtbaar te zijn dan vrouwen die niet roken. Maar wat ik nergens terugzie, is waar het precies fout zou gaan.

- Gooit nicotine de menstruatiecyclus overhoop waardoor de vrouw niet meer regelmatig is?
- Maakt nicotine het baarmoederslijmvlies minder doordringbaar voor spermacellen?
- Tast nicotine de eicel zelf aan?

Dus: wat gebeurt er precies waardoor een vrouw die rookt minder kans heeft om zwanger te worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even opnieuw gesteld vanwege een terecht opgemerkt foutje.
rose
14 jaar geleden
Graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)
rose
14 jaar geleden
Dat roken in verband gebracht kan worden met verminderde vruchtbaarheid betekent niet automatisch dat nicotine de oorzaak is van die verminderde vruchtbaarheid. Voor hetzelfde geld is het de voortdurende zuigreflex die het veroorzaakt, of de handeling van het shaggies rollen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Goeie vraag! Ik doe alleen maar een poging je vraag te beantwoorden, en heb niet de pretentie het juiste antwoord te weten.

We zullen het er direkt over eens zijn, dat vrouwen die gezond zijn/leven meer kans hebben zwanger te raken, dan vrouwen die ongezond leven. Een simpel onderzoek zou dat makkelijk aan kunnen tonen. Want de functies in je lichaam die zorgen voor het zwanger raken functioneren veel beter in een gezond lichaam.

Wat gebeurt er met je lichaam als je rookt? (en drinkt in je andere vraag) Je lichaam krijgt gif binnen, en het zit daar allemaal zo prachtig in elkaar, dat er direct een mechanisme in werking treedt om dat gif op te ruimen.
Dat is maar goed ook, want als dat mechanisme niet zou functioneren, zou je na een week of 2 roken al bijna dood zijn. Hetzelfde geldt voor alcohol (dat wordt afgebroken, het woord zegt het dus al), als je iets verkeerds hebt gegeten, een dreigend griepje, en zelfs onschuldige zaken als een vliegje in je oog. (je oog gaat direkt tranen om dat vliegje weg te krijgen)

Je afweermechanisme is dus dag in dag uit, druk bezig om je lichaam in optimale conditie te houden. Maar er zijn natuurlijk wel grenzen. Je lichaam kan het ook te druk krijgen om allerlei troep op te ruimen. Het antwoord op je vraag zou dan ook simpel kunnen zijn. Als je lichaam steeds maar bezig is om nicotine op te ruimen, is er gewoon wat minder tijd over, om de functies, die zorgen voor de optimale werking van alles wat te maken heeft met zwanger raken, in conditie te houden. Die functies hebben daar dus een beetje onder te lijden. Met als gevolg dat de kans op zwangerschap wat afneemt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien dit je tweede vraag over vruchtbaarheid is en er misschien nog meer komen, kan ik je verwijzen naar www.freya.nl de site van de belangenvereniging voor mensen met vruchtbaarheidsproblematiek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel lief van je, maar ik heb (voor zover ik weet natuurlijk) geen vruchtbaarheidsproblemen. Alleen een grote dorst naar kennis over dingen waar ik over gelezen heb, en waarvan ik het idee heb dat ik het plaatje nog niet compleet heb.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding