Vals negatieve zwangerschapstest: komt dat vaak voor?
Beste mensen,
Jullie kunnen me natuurlijk niet vertellen of ik zwanger ben, daar zal ik nog een test voor moeten doen. Maar het volgende is aan de hand:
Ik heb normaal een cyclus van gemiddeld 30 dagen, hoogstens (nog maar één keer voorgekomen) een dag langer en soms een paar dagen korter.
Maar nu ben ik twee dagen overtijd, en zie nog steeds geen tekenen van een naderende menstruatie. Wel ben ik als sinds zondagavond misselijk.
De test die ik twee dagen geleden deed (zoeentje die zelfs vier dagen voordat je ongesteld moet worden betrouwbaar zou moeten zijn) was negatief.
Zoals ik zei, de vraag is niet of ik zwanger ben. Ik heb wat stress op mijn werk waardoor mijn cyclus van slag kan zijn, bovendien heerst er hier een buikgriepje waar ik misselijk van kan zijn.
Laten we zeggen dat ik niet gespannen mijn adem inhou tot ik positief test.
Maar het bracht me wel een vraag: ik hoor wel eens over vals negatieve testen. Hoe vaak komt dat eigenlijk voor?
Is dat niet ongebruikelijk, of juist zeer zeldzaam en alleen een verhaal waar vrouwen die graag zwanger willen worden zich aan vasthouden?
Als iemand een percentage kan vinden, zou dat helemaal mooi zijn.
Toegevoegd na 1 uur:
Het is vast allemaal lief bedoeld, maar ik vraag niet om advies! Ik ken de procedure: na een paar dagen nog een test doen, en als de menstruatie langer dan een week uitblijft en er geen positieve test is, even langs de huisarts.
Het is puur een vraag uit interesse, niet uit onzekerheid!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.