Hoe slecht is alcohol tijdens de borstvoeding nou echt?
Eerst voor de duidelijkheid: dit is een theoretische vraag. Ik ben geen borstvoeding gevende moeder, en als ik ooit wel borstvoeding zal geven, ben ik niet van plan te drinken.
Ik begrijp waarom alcohol tijdens de zwangerschap niet kan. Ik stem me zo voor dat via de placenta het alcoholpromilage in het bloed van het kind zo'n beetje even hoog wordt als in het bloed van de moeder. En dat is niet goed, om het zacht uit te drukken.
Maar dan borstvoeding. Ik stel me zo voor dat als de moeder een glas wijn drinkt, dat ze een deel van een promile alcohol in haar bloed heeft. Laat zeggen 0,5 promille (dan moet het een heel groot glas zijn).
Een deel daarvan komt in de moedermelk terecht. Misschien zit er in de borstvoeding zelfs wel hetzelfde promillage als in haar bloed. Maar niet meer dan dat, toch? Borstvoeding bevat dan maximaal 0.05 % alcohol. Ter vergelijking: een alcoholvrij biertje bevat tot 0,1 % alcohol.
Die 0,05% alcohol komt niet rechtstreeks in het bloed van de baby. De baby drinkt nu melk met 0,05 % alcohol, verteert dat, en krijgt een fractie daarvan in zijn bloed.
Hoe slecht is dit nou echt, wetenschappelijk gezien, als je het enorme alcoholtaboe buiten beschouwing laat? Is het bijvoorbeeld erger dan het geven van een fruithapje, waar bijna altijd ook een fractie alcohol in zal zitten? Moeten we fruithapjes in de ban doen, is het alcohol-en-borstvoeding-verhaal bangmakerij, of zie ik iets over het hoofd?
Dus ik zou dat niet zomaar met elkaar vergelijken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.