Is er een onweerlegbaar verband tussen roken tijdens de zwangerschap / borstvoeding en het krijgen van autisme?
Wat meestal vastgesteld wordt bij zulke zaken, is een statistisch verband. Soms vrij fors (bij roken en autisme weet ik het niet). Maar wat je dan niet weet, is of het roken de oorzaak is. Misschien is er wel een onbekende andere factor, waardoor vrouwen die het niet kunnen/willen laten, een factor die tevens de kans op een autistisch kind vergroot. Die factor zou in de genen van de moeder kunnen zitten. Of voor mijn part de vader, dat die zo irritant is dat moeder daardoor blijft roken. Het kan in theorie zelfs andersom zijn: het ongeboren kind produceert stofjes waardoor vrouwen die net gestopt zijn, dat niet vol kunnen houden. Het verband tussen te vroeg geboren worden en autisme is op die manier verklaard: met dat kind was al iets mis, zodat de hormonen die de bevalling op gang brengen, te vroeg komen. Bij roken lijkt me dat onwaarschijnlijk, maar theoretisch zou het kunnen. Wat wetenschappers dan doen, is allerlei andere gegevens erbij betrekken. Zoveel mogelijk andere factoren uitsluiten als oorzaak: verschil in voeding tussen rooksters en niet-rooksters, enz. Maar ja, onbekende factoren zijn onbekend.
Toch kan de totale hoeveelheid bewijs zo groot zijn, dat iedere wetenschapper aanneemt dat roken die kans vergroot. Wat niet kan, is in een bepaald geval van autisme, waarbij de moeder rookte toen ze zwanger was, weten of het kind anders ook autistisch geweest zou zijn. Daarvoor zijn er teveel autisten waarvan de moeder niet rookte, en ook teveel niet-autisten waarbij de moeder wel rookte.
Aangeboren is toch genetisch bepaald?
Er wordt enorm veel onderzoek naar gedaan gelukkig.
Wat wel bekend is, dat het vaak "in de familie zit" en dat het dus in ieder geval ook een genetische zaak is.
Dank voor je reacties ;-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.