Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik ben zwanger en heb het vaak erg benauwd is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vraag het je verloskundige.
hoe lang ben je zwanger? Als de baby al flink groot is, sjouw je extra gewicht mee, en drukt de baby op je ingewanden, dus misschien ook op je longen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee, in principe is dat niet normaal. U geeft wel erg weinig informatie om te kunnen vertellen wat er eventueel wel aan de hand zou kunnen zijn, daar kan ik dus niets over zeggen.

Het is natuurlijk zo, dat als u de zwangerschap al ver gevorderd is, u de hele dag een flink gewicht mee moet dragen. Dat vraagt gewoon flink wat inspanning; als uw conditie niet erg goed is dan kan u daardoor al snel buiten adem geraken en dus een benauwd gevoel krijgen.
Ook is het zo, dat een grote baby flink wat ruimte inneemt in de buik. Hierdoor is het voor het middenrif moeilijker om af te vlakken en dus wordt het moeilijker om adem te halen. In rust zult u hier weinig van merken, maar als er meer gevraagd wordt van de longen kan dat wel parten gaan spelen. Ook dan geldt weer dat uw inspanningstolerantie af is genomen en u dus eerder buiten adem raakt.
De twee factoren hierboven zijn goedaardig (hoewel natuurlijk vervelend) en er is weinig aan te doen; na de geboorte zal na een tijdje de conditie weer toenemen.

Aan de andere kant zijn er ook een aantal serieuzere problemen die benauwdheid kunnen veroorzaken. Zwangere vrouwen hebben bijvoorbeeld een verhoogde kans op een longembolie. De meest voorkomende klacht daarbij is benauwdheid, aanvankelijk bij inspanning, maar bij grotere embolieën ook in rust. Pijn wordt in alle leerboeken genoemd, maar treedt alleen op als de embolie ook de longvliezen prikkelen. De pijn kan dus ook afwezig zijn; eventuele pijn neemt dan toe bij diepe inademing.
Zwangeren hebben een hoger risico op longontstekingen. De klachten zijn dan naast benauwdheid, ziek-zijn, koorts, hoesten.
Verder kunnen zwangere vrouwen natuurlijk ook last hebben van andere problemen zoals astma, COPD, alle andere infecties in de luchtwegen, enz.

Pokemon raadde aan om dit met de verloskundige te bespreken. Benauwdheid is echter een medische aangelegenheid waar een verloskundige in principe geen kennis van heeft, behalve misschien de eerste factoren die ik noemde. Als arts zou ik aanraden om contact op te nemen met uw huisarts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel degelijk is overleg met de verloskundige handig, de verloskundige kan inschatten of het fysiologische klachten betreft of dat verwezen dient te worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt, ik heb ook nooit bedoeld dat het een onzinnig advies is. Een huisarts kan het fysiologische ook inschatten, maar ook het pathologische. Als de klachten niet fysiologisch zijn, maar bijvoorbeeld pulmonaal of cardiaal verklaard moeten worden zal een arts meer kunnen, vandaar mijn advies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In mijn ervaring zijn huisartsen niet altijd even handig met zwangeren.... ik heb eens een zwangere gezien die waterpokken bleek te hebben en door de huisarts naar haar verloskundige was doorgestuurd (dat was ik dus) omdat hij niet wist wat ermee te doen :-/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tsja, voor sommige huisartsen geldt dat inderdaad. Ik ben echter van mening dat een huisarts daar wel mee om zou moeten kunnen gaan.
Stel nou dat de verklaring niet simpel fysiologisch is; ik neem aan dat u dan wel door zou sturen naar een (huis)arts.
Maar goed, beide wegen zullen wel naar Rome leiden.
Erg benauwd zijn is niet normaal in de zwangerschap maar toegenomen zuurstofbehoefte is logisch. Je kind is ook afhankelijk van jouw ademhaling en krijgt via jouw bloed zijn zuurstof binnen dus heb je ook wat extra nodig. De trap oplopen kun je bijvoorbeeld meestal minder makkelijk dan buiten de zwangerschap, je spieren vragen dan ook meer zuurstof en dat merk je. Als je twijfelt moet je gewoon overleggen met je verloskundige of gynaecoloog.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding