Hoeveel kans heb ik dat een kindje van mijn man en mij een afwijking heeft?
Afwijking het klinkt zo ontzettend negatief, maar ik weet even niet hoe ik het anders moet noemen.
Ik vraag het om de reden dat er in onze families nog wel wat gaande is.
Mijn moeders kant:
Opa was autistisch
Ik heb een autistische oom
Mijn broer is autistisch
1 van mijn twee nichtjes (zussen) is autistisch
Het andere nichtje heeft borderline en ADHD.
Ik heb ADHD
Mijn vaders kant:
Diabetes
De kant van mijn man:
Een neefje van zijn oom (moeders kant) die iets heeft waar ik geen naam van heb, niemand heeft ooit gezegd wat hij heeft. Ze noemen hem een "simpel zieltje" en zeggen dat het jochie zo geworden is omdat de moeder wel eens een glas wijn dronk tijdens de zwangerschap. Hij loopt in ieder geval achter, jongen van 25 gedraagt zich als een jochie van 16.
Een neefje (zoontje van zijn zus) die ADHD heeft
Een nichtje (is het zusje van het neefje met ADHD) zij is geboren met een hartafwijking. Gaatje in het hart.
Bij de laatste twee word door de familie de schuld gelegd bij de kant van de aangetrouwde vader. Dit gaat altijd zo in die familie. Als een kindje iets heeft is het de schuld van de aangetrouwde.
De helft van de ooms en tantes (moeders kant) zijn allemaal vroeg overleden aan hartfalen. allen tussen de 50 en 60. Maar dat kwam omdat ze ongezond leefden....*zucht*
Nog niet antwoorden, mijn 1500 tekens zijn op, Lees verder in de reacties.
Maar ik weet ook niet precies hoe het overerft, volgens mij zijn wetenschapper daar nog niet echt uit.
Dit is alleen wat ik in mijn omgeving vooral zie.
1. Er is bij ADHD sprake van een duidelijke erfelijke factor. De kans dat één van de ouders ADHD heeft, is 70 tot 80%.
2. Ook komt ADHD meer voor bij kinderen die met een gewicht onder de 1500 gram zijn geboren..
3. In een aantal gevallen is een relatie aangetoond met hersenletsel, bijvoorbeeld door een ongeval met hoofdletsel of wanneer kinderen in de baarmoeder zijn blootgesteld aan een hoge mate van nicotine-, alcohol- of loodvergiftiging. Bij loodvergiftiging valt te denken aan oude waterleidingen, loodhoudende uitlaatgassen en bepaalde verfproducten.
4. En -mogelijk-: er kan sprake zijn van overmatig reageren op bepaalde voedingsstoffen en geur- of kleurstoffen. Maar dit is hypothetisch.
Bron: boek Een wervelkind - praktisch handboek voor ouders van kinderen met ADHD, een pittig temperament of tegendraads gedrag. Auteur: Giel Vaessen. Uitg. Garant.
Grappig ik dacht hetzelfde toen ik in mijn mail zag dat er na zoveel jaar nog een reactie gegeven was. Mijn man en ik zijn er toch voor gegaan. En dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad. In 2016 zijn we echt "bezig gegaan" voor een kindje, maar ik werd heel moeilijk zwanger. Het ziekenhuis heeft Uiteindelijk een handje geholpen met kunstmatige inseminatie. Toen 2019 zwanger geraakt en een miskraam gehad. Uiteindelijk in het voorjaar 2020 zwanger geraakt en in november bevallen van een prachtige dochter. Of ze erfelijk belast is? De tijd zal het leren. Ik merk nu in ieder geval nog niets waarvan ik denk "oei!" Vorig jaar ben ik weer zwanger geraakt, weer een miskraam. En dit jaar opnieuw zwanger en weer een miskraam. We gaan zien of het ons nog een keer gegund is. Maar ik geef toe dat ik mijn twijfels heb.
Succes met de volgende, maar de leeftijd zal in middels ook wel gaan meespelen?
Ja dat klopt denk ik wel. Na de laatste miskraam heb ik een "kijkoperatie" gehad. Ze zijn met een camera van onder naar binnen gegaan om te zien of er verklevingen of littekenweefsel zat in de baarmoeder. Maar dat zag er allemaal goed uit, er was dus wat dat betreft geen enkele reden waarom ik die miskramen heb gehad. Mijn man en ik hebben nu afgesproken dat we het proberen tot eind van het jaar of stel dat ik nog een keer zwanger mocht worden en het gaat weer mis, dan is het klaar. De tijd zal het leren.
Daarom na ruim negen jaar mijn reactie - in het kader van kennisvermeerdering.. HeerVoldemort en erotisi: dank voor het 'oppakken'.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.