Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Tips, na 1 jaar en 3 mnd nog niet zwanger? (Buiten het feit dat je een kindje ´krijgt´ en niet neemt)

Ik heb altijd het (onderbuik) gevoel gehad niet zomaar zwanger te worden en blijkbaar komt dat nu uit... Mijn vraag is wat jullie zouden doen. Wat zijn goede tips en wanneer zou je verder onderzoeken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Na meer dan een jaar kun je best naar de huisarts gaan als je je zorgen maakt. Of dat nódig is hangt o.a. af van je leeftijd, bij vrouwen boven de 35 gaat natuurlijk de biologische klok veel harder tellen dan bij jongere vrouwen. Als je nog jonger bent, kun je er ook voor kiezen om nog even af te wachten.

Wat in elk geval belangrijk is, is dat jij je cyclus kent. Hebben jullie vaak genoeg gemeenschap rondom jouw eisprong? Dat is het meest belangrijk natuurlijk, en als het dán na ongeveer een jaar nog niet lukt, zou ik wel medische hulp inroepen denk ik. Heb je al via de temperatuurmethode en via het leren kennen van je cervixslijm kunnen achterhalen wanneer jouw meest vruchtbare dagen zijn? Dat helpt écht, want je verhoogt gewoon je kansen als je op de 'juiste' dagen vrijt en het zo uit weet te mikken dat je niet net vóór je vruchtbare dagen al twee keer per dag seks hebt gehad (het ejaculaat van de man bevat dan iets minder actieve zaadcellen, vandaar). Je kunt eventueel ook ovulatietesten halen bij drogist of apotheek, dat geeft ook inzicht. Het probleem daarvan is wel dat als je positief test je eigenlijk NU moet gaan vrijen, en liefst een halve dag geleden al.. de temperatuurmethode heeft hetzelfde probleem, want je ziet een stijging in temperatuur ná de eisprong. Maar als je systematisch dit soort methoden toepast, leer je echt je lichaam wel kennen als vrouw zijnde, en kun je beter inschatten wanneer je ovuleert zodat je daar dus rekening mee kunt houden.

Leef verder gezond en regelmatig, en vermijd stress. Vervelend genoeg is juist stress over je vruchtbaarheid iets wat negatief kan werken.

Als je je zorgen maakt, ga dan gewoon naar de huisarts. Er zijn een paar dingen die vrij simpel te controleren zijn, dat is bijvoorbeeld jouw hormoonlevels en de zaadkwaliteit van je man/vriend. Ik zou dan wel aanraden dat áls je besluit dat er meer onderzoeken gedaan gaan worden, om dan voordat je het hele gebeuren van geassisteerde voortplanting inrolt, te bespreken hoe ver je wilt gaan. De eerste stappen zijn vrij simpel en weinig ingrijpend, maar je zult niet de eerste zijn die zonder er écht over nagedacht te hebben, ineens in een traject van hele ingrijpende vruchtbaarheidsbehandelingen zit. Met die behandelingen is niets mis natuurlijk, maar je moet er m.i. wel bewust voor hebben gekozen.

Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen: één jaar en drie maanden is nog redelijk gemiddeld, en de meeste stellen raken in het jaar daarna alsnog zwanger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Probeer in ieder geval niet teveel te focussen op zwanger worden. Dat zorgt voor stress.
Probeer niet te roken of te drinken.
Ga over 3 maanden (dus na anderhalf jaar) na de huisarts en vraag een verwijzing: Er wordt dan onderzocht waar de problemen kunnen liggen.
Soms wordt er niks gevonden, en moet je nog wat langer geduld hebben.
Er is tegenwoordig ontzettend veel mogelijk wat betreft (on)vruchtbaarheid en zwanger worden.
Zit niet te snel in de rats, de kans dat het goed komt is groot!
Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor jou duurt het kennelijk te lang, wat ik me goed kan voorstellen, dus naar je huisarts hiermee, als hij/zij het nodig vindt, of het je voorstelt, laat je dan onderzoeken en neem de aanstaande vader mee, het probleem hoeft niet bij jou te liggen, volg het advies van de huisarts op en ga niet teveel op internet of in boeken zoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn, daarmee maak je jezelf gek, ieder mens is anders, dus aan voorbeelden van anderen heb je niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe lang en wat voor geboorte regelende medicatie heb je gebruikt? Als je bijvoorbeeld de prikpil hebt gebruikt kan het wel een jaar duren voor je weer normaal vruchtbaar bent.
Ik zou in ieder geval naar je huisarts gaan. Neem je partner mee!! Hou er rekening mee dat je van allerlei tests als bloedonderzoek en je partner ook een sperma test te verduren zult krijgen.
Wat je verder zelf kan doen...
Er wordt door sexuologen en gynaecologen beweerd dat je de meeste kans op bevruchting hebt twee a drie dagen na je eisprong. (rekenen dus) Dan de man boven en de vrouw met haar billen op een kussen. De vrouw dient dan na de ejaculatie van de man nog minstens een kwartier te blijven liggen. Dit om het sperma de reis richting eicel te doen vergemakkelijken.
In ieder geval succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing