Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Brengt het veel risico,s mee als je op latere leeftijd nog moeder word?

Ik ken een vrouw die heeft op haar 50e nog een tweeling gekregen,Dit is toch een groot wonder?Komt dit vaker voor?
Ik dacht dat zoiets niet meer mogelijk zou wezen op die leeftijd vanwege de overgang.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga maar weer condooms gebruiken geloof ik..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was dat wel natuurlijk dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet moet het natuurlijk zijn gegaan.
Omdat je met de leeftijd van 50 te oud bent voor IVF adoptie en kunstmatige insiminatie,Of ze moet de grens zijn over gegaan. Ik heb dit nog nooit eerder gehoord en ben er super verbaasd over toen ik dit hoorde.Ik vind het opzich vrij oud maar stel je hebt je levenlang een kinderwens en het mislukt steeds,Dan ben je er natuurlijk onwijs blij mee.Dan wil je misschien wel blijven proberen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Veel vrouwen van 50 zijn nog niet in de overgang geweest. Op latere leeftijd is het risico op aangeboren afwijkingen wel groter. Zo komt met name het syndroom van Down vaker voor bij kinderen van oudere moeders.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
De kans dat je op natuurlijke wijze zwanger wordt is op 50 jarige leeftijd heel, heel, heel klein. Met veel kunst- en vliegwerk (hormoonbehandelingen of eiceldonatie en IVF) lukt het heel soms nog wel, maar er zijn te weinig vrouwen die het dan nog willen, om er iets over te kunnen zeggen.
Het risico op miskramen, hoge bloeddruk, zwangerschapsvergiftiging en andere zwangerschapscomplicaties is vele malen hoger dan bij een zwangerschap op jonge leeftijd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet zijn haar kinderen gezond.
Ze zijn nu 6 jaar. Ik heb ergens gelezen dat IVF en kunstmatige insiminatie en adoptie niet meer mogelijk is op de leeftijd van 50.
Dus het lijkt mij dat het op de natuurlijke manier is gebeurd.
Misschien is haar verteld dat ze nooit kinderen zou kunnen krijgen en is er toch een wonder gebeurd en dan meteen twee.Heel bijzonder! Tenzij ze voor IVF naar het buitenland is geweest,
Daar is het wel mogelijk toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me dan wel helemaal wonderlijk als ze gewoon bevallen is een keizersnee lijkt me dan eerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Italie doen ze dit soort IVF-behandelingen wel, in prive-klinieken. De kans dat het natuurlijk is, is ECHT heel erg klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er inmiddels al achter dat het via ivf is gebeurd.
Ik heb gelezen dat je tot je 48e in Gent word geholpen,Dus dat zou allemaal net kunnen.
In het Guinness boek van wereldrecords herinner ik mij te hebben gelezen dat de hoogste leeftijd waarop een vrouw op natuurlijke wijze zwanger werd en een gezond kind ter wereld bracht 53 jaar oud was. Dat was nog in de tijd dat er geen kunstmatige hulpmiddelen bestonden. Dus het is mogelijk, maar de kans is zeer klein. Het is wel zo dat naarmate de leeftijd van de vrouw hoger is de kans op een tweeling toeneemt, maar ook de kans op het syndroom van Down neemt toe. De bevalling is voor een oudere vrouw ook veel zwaarder dan voor een jongere, dus er is meer kans op complicaties. De tweeling uit jouw voorbeeld is vermoedelijk via de keizersnede geboren.

Toegevoegd na 1 uur:
De kans op een polyovulatie neemt toe naarmate de vrouw ouder wordt. Een polyovulatie houdt in dat er meerdere eisprongen tegelijk plaatsvinden. Zodoende neemt de kans op een meerling toe.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,Ik vermoed zelf ook dat ze zijn geboren via de keizersnede.
Ik denk dat artsen dat uit voorzorg doen op die leeftijd.
Het lijkt me heel sterk dat de kinderen het syndroom van down hebben omdat beiden ouders ook fulltime werken,En dan zou je toch thuis blijven voor je kinderen lijkt me? Hoe komt het dan dat oudere vrouwen meer kans hebben op een tweeling?
Ik vind 50 echt oud.Misschien nooit kinderen gewild en dacht ze dat ze in de overgang was en bleek het toen meteen raak te wezen.Of is het zo als je in de overgang bent dat het uitgesloten is?Het is hoe dan ook een groot wonder!
Misschien zat ze tegen de overgang aan,Dat ze bijvoorbeeld 3 maanden niet ongesteld werd en dacht het kan niet meer en dan toch nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de kans toeneemt wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk gebeurt. De kinderen kunnen best gezond zijn.
Amadea
12 jaar geleden
Zolang er een eisprong plaats kan vinden blijft een vrouw kans hebben op zwangerschap. Op zich hoef je met vijftig nog niet in de overgang te zitten, dat kan best nog een paar jaar duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden.
De kinderen kunnen inderdaad gezond zijn,Dat vermoed ik wel.Want anders zouden beiden ouders niet fulltime werken lijkt me.Misschien was het toch onverwachts het lijkt me sterk om te besluiten rond mijn 50e wil ik moeder worden. Of ze hebben het altijd gewild en het wou eerder niet.
Dan is het zeker een wonder,Maar goed soms gebeuren wonderen.Het kan toch altijd later nog blijken dat de kinderen geestelijk iets mankeren?Ze zijn nu nog zo jong(6)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er achter gekomen dat het inderdaad via IVF is gegaan.Nu word dat in Nederland tot uiterlijk 45 jaar gedaan voor zover ik heb gelezen,Dan moet ze zeker weten naar het buitenland zijn geweest,Of zijn er toch klinieken in NL die een vrouw van 50 een IVF laten ondergaan? En mijn volgende vraag is is IVF met de eicellen van een andere vrouw?Of van jezelf?
Met 50 jaar zijn je eicellen stukken minder natuurlijk. Hoe kan het dat een vrouw nooit kinderen heeft gewild,
En dan ineens omdraait en het toch graag wilt?
Het is ook vast via de keizersnee gegaan.
Amadea
12 jaar geleden
Het lijkt mij dat je dit aan de persoon in kwestie zelf moet vragen. Je kunt wel van alles veronderstellen, maar zij is de enige die het werkelijk weet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gaat nogal moeilijk aangezien zij mijn psychologe is.
Zou het allemaal graag willen weten helaas.
Op internet heb ik gelezen dat de klinieken in Belgie ook geen Ivf doen op die leeftijd,Wel in Spanje en Griekenland zoals ik heb gelezen,Of het klopt geen idee!Ze had op late leeftijd de ware gevonden en eerder nooit echt over kinderen nagedacht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, wie weet wil ze er wel graag over vertellen. Doe er niet te geobsedeerd over, dat doet zij waarschijnlijk ook niet.
Dat is zeker geen wonder, maar gewoon een medisch verklaarbare uitzondering. Het komt inderdaad vaker voor.

Om terug te komen op je vraag. Het brengt inderdaad veel risico's met zich mee. De risico's bestaan tijdens de zwangerschap uit een sterk verhoogde kans op een miskraam en na de bevalling met name uit aangeboren afwijkingen en chromosoom-afwijkingen (zie bron).

Een weinig genoemd, maar reëel risico als je op latere leeftijd nog moeder wordt is het risico dat je op zeer late leeftijd pas oma wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je geen of een wonder?
Ik denk dat je helemaal niet meer meemaakt dat je oma word.
Als je met 50 jaar nog kinderen krijgt.
Het kan natuurlijk wel maar niet als de kinderen hun moeder opvolgen en ook met 50 moeder worden.
Als de kinderen 20 jaar zijn hebben ze wel een moeder van 70.Zolang je goed voor je kinderen zorgt is leeftijd niet zo heel belangrijk natuurlijk!Al zal ze wel worden aangezien als oma van haar kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel geen wonder omdat het prima te verklaren is. En het risico dat je helemaal geen oma wordt is inderdaad ook behoorlijk groot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedereen wordt oma,heb je daar wel eens aan gedacht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,Niet iedereen word oma.
Ik heb begrepen dat zij de kinderen heeft gekregen via IVF.
Dat moet vast in het buitenland zijn gebeurd.
Kan je op de leeftijd van 50 IVF ondergaan met je eigen eicellen?Het lijkt mij dan extra moeilijk.Welke landen kan je op je 50e terecht voor IVF?
Gemiddeld is een vrouw vruchtbaar tot haar 51e levensjaar, maar dit kan zelfs uitlopen tot 60 jaar..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En o, wat waren mijn oma's blij dat vruchtbaarheid in de praktijk vaak al veel eerder ophoudt... Zij kregen beide nr. 11 toen ze 45 jaar oud waren. Daarna was 'het machientje kapot' zoals ze dat zo beeldend zeiden.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding