Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maakten ze vroeger (toen er nog geen schaar of mes was) een pasgeboren baby van de navelstreng los?

Aangezien onze verre voorouders hiervoor niet over de gereedschappen en kennis beschikten die we nu hebben en kennen, vind ik het sowieso al een wonder dat we uberhaupt bestaan. Wat tijdens, en wat eraan vooraf gaat gaat bij een zwangerschap die vroeger plaats vonden, kan ik wel plaatsen. Alleen vraag ik me af hoe ze het uiteindelijk geboren kind los maakten van de navelstreng. En nadat het los is, wat dan? Knoopje erin? Bij de moeder ook een knoopje erin en het overtollige terug duwen? Hoe ging dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Zoals alle dieren doen: doorbijten.
Overigens wordt er niets teruggeduwd in de moeder hoor... De moederkoek of placenta komt uiteindelijk ook uit de baarmoeder. Dit wordt ook wel de nageboorte genoemd. Daar zit de navelstreng aan vast. Dit werd of begraven of opgegeten, al naar gelang het gebruik en het geloof.

Toegevoegd na 44 seconden:
Met "alle dieren" bedoel ik natuurlijk alle zoogdieren... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Net zoals dieren die ook geen scharen en messen hebben.
Doorbijten

Toegevoegd na 2 minuten:
Als alles goed gaat stopt de navelstreng na een tijdje ook met kloppen (bloed stuwen) als je hem dan doorbijt en het bijtvlak goed platkauwt (dat gaat vanzelf want die navelstreng is vreselijk taai) is de lekkage afwezig/minimaal

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik denk trouwens nu ik er langer over nadenk, dat niet alle dieren hem doorbijten, je ziet volgens mij wel eens (ree) kalfjes rondlopen met zo'n sliert achter zich aan, dan blijft het gewoon hangen tot het verdroogt en afvalt (zoals het stompje bij mensen er na een tijdje ook vanzelf afvalt).
12 jaar geleden
Op een gegeven moment, break/verdroogd de navelstreng en val de rest er af, net als bij dieren, doorbijten is niet nodig. Het nageboorte, word er "na" geboren..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing