Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang wachten met zwangerschapstest doen?

Mijn huisarts zegt dat de testen nu zo goed zijn dat je al een paar dagen na de bevruchting meteen de test kan doen. En dat de test meteen dat indien aanwezig de hcg horoon aantoont. het is een huisarts maar ik zelf geloof het niet. Weet hier iemand meer van.? Graag hoor ik het ...

Toegevoegd na 1 minuut:
hormoon bedoelde ik....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op de dag dat normaal gesproken je menstruatie zou beginnen is de kans op een betrouwbaar resultaat groter.
Direct na de bevruchting is de eicel nog niet ingenesteld, dat gebeurd na ongeveer 4 dagen. Vanaf dat moment maakt je lichaam het zwangerschapshormoon aan en zou het zichtbaar mieten zijn in de test. Echter, dan begínt het lichaam met het aanmaken van het hormoon dus dan is er niet meteen verl hormoon aanwezig waardoor de test niet geheel betrouwbaar is.
Op de dag dat je menstruatie zou moeten beginnen is er voldiende hormoon en is de test betrouwbaarder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou ik minimaal 2 weken wachten na de mogelijke bevruchting (dus na de sex-datum) omdat in de regel 2 weken voor je periode de eisprong plaats vindt.
Maar dat is hoe ik het zou doen, volgens de theorie. Lijkt mij dat je er dan niet naast kunt zitten.
(hoewel geadviseerd wordt een test 2x te doen omdat het altijd mis kan gaan....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn tegenwoordig wel hele gevoelige zwangerschapstesten die al een positief resultaat geven bij een heel lage HCG waarde ( bijv. 4 dagen eerder), bijv. die van sensitest.
toch sluit ik me aan bij martine dat je het beste kunt testen op de dag (of de dag erna) dat je ongesteld zou moeten worden, óf minimaal 13/14 dagen nadat je sex hebt gehad, want dan weet je zeker je op een betrouwbaar moment test.

Andere antwoorden (2)

meestal na 2/3 weken

Toegevoegd na 22 seconden:
dan weet je het zeker

Toegevoegd na 39 seconden:
of jah bijna zeker
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het handigste is het een paar dagen na uitblijven van je menstruatie doen. niet omdat het anders niet betrouwbaar is maar als je ongesteld word weet je al dat je geen test hoeft te kopen. Ik denk dat je ook te nerveus word als je een paar dagen na de bevruchting gaat testen. En wie weet word het door de menstruatie (dat gebeurt ongemerkt) evengoed meegenomen en dan heb je dus een 'miskraam' in heel erg pril stadium wat je anders nooit weet.

Dus voor je eigen gemoedsrust en dergelijke, je menstruatie afwachten. Komt die niet? Dan testen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding