Heeft iemand tips tegen angst?
Ik ben hard aan het vechten tegen een continue gevoel van angst. Hiervoor ben ik in (cognitieve) therapie. Ik leer hier veel van en ga vooruit. Helaas nu een terugval, onder andere door invloed van mijn moeder die borderliner is (heeft onlangs zelfmoordpoging gedaan). Ik weet dat het over een tijdje weer beter zal gaan, maar voel me nu heel beroerd. Hoe kom ik hier zo goed mogelijk doorheen?
Oefen u in het langzaam in- en uitademen. Door de neus in plaats van door de mond ademen, zal dit gemakkelijker maken. Leer ook te ademen vanuit het middenrif, aangezien ademen vanuit het bovengedeelte van uw borstkas de kans op hyperventilatie vergroot. Om uzelf in dit opzicht te toetsen, legt u, terwijl u rechtop staat, één hand boven uw middel en de andere midden op uw borst. Kijk tijdens het ademhalen welke hand het meest beweegt. Als het de hand op uw borst is, moet u zich gaan oefenen in het ademen vanuit het middenrif. Natuurlijk hoeft niet elke ademtocht vanuit het middenrif te komen. (De normale verhouding van middenrif- tot borstademhaling is ongeveer 4 op 1, maar dit kan af en toe variëren.) En een waarschuwend woord is op zijn plaats: Personen met chronische ademhalingsaandoeningen — zoals emfyseem of astma — dienen een dokter te raadplegen voordat zij nieuwe ademhalingstechnieken gaan aanleren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.