Moet ik mijn kinderalimentatie aan mijn verzorgende ouder geven?
Mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader is helemaal niet meer in beeld. Hij maakt elke maand kinderalimentatie naar mij over omdat ik 19 ben. Ik maak dit bedrag dan weer over naar mijn moeder, mijn verzorgende ouder. Nou hebben we hier een aantal keer ruzie om gehad omdat ik er een opmerking over maak. Ik heb niet het gevoel dat dit bedrag aan mij word besteed, maar aan basis onderhoud van ons alle drie (ik, zus en moeder) en eventueel de huur, omdat we het niet breed hebben. M'n moeder werkt niet.
Ben ik verplicht dit geld aan haar over te maken? Ze heeft mij dit namelijk de afgelopen jaren dat ik de alimentatie zelf krijg wel wijs gemaakt.
Als een inwonend jongmeerderjarige onderdeel is van het huishouden dient deze van de kinderalimentatie een financiële bijdrage te leveren aan het hele huishouden. Huur, gas, licht, verwarming, eten, de was, watergebruik etc. etc.. Besef wel dat kinderalimentatie vanaf de 18de verjaardag niet elke maand op de rekening wordt gestort om de bloemen buiten te gaan zetten maar om aan morele financiële verlichtingen te kunnen voldoen.
Ga samen aan de keukentafel zitten, je moeder, je zus en jij. Probeer er samen uit te komen, investeer in je toekomst door een gezonde relatie op te bouwen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.