Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik het BSN van mijn ex of mijn zoontje opvragen?

Mijn ex is er 7 jaar geleden vandoor gegaan met mijn nog ongeboren zoontje. Nu heb ik (eindelijk) ontdekt waar ze woont en heb ik een advocaat ingeschakeld. Mijn advocaat is bezig een uittreksel uit het geboorteregister op te vragen, alleen is daar een BSN van mijn ex óf mijn zoontje voor nodig. Is er een (legale) mogelijkheid deze op te vragen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Neen, het is niet mogelijk om op een legale wijze aan het Buergerservicenummer van een ander persoon, behalve van het nummer van uzelf, te komen.
Om identiteitsfraude te voorkomen heeft iedereen het recht het Burgerservicenummer (BSN) aan niemand bekend te maken. Bij het afgeven van een identiteitsbewijs dient men altijd het Burgerservicenummer door te halen. Niemand is verplicht het nummer af te geven, alleen de overheid, zoals de Belastingdienst mogen het nummer gebruiken. Andere organisaties mogen dat alleen als het wettelijk geregeld is.
Dat betekent dat bedrijven of organisaties het BSN alleen mogen opvragen en gebruiken als zij daartoe op basis van een wettelijke regeling verplicht zijn. Het gebruik moet ook dan strikt beperkt zijn tot het doel van die betreffende wet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In principe is het BSN een privacygevoelig gegeven dat je officieel niet zomaar kunt opvragen bij een instantie. Er zijn echter wel mogelijkheden, door slordigheden van je ex en gaten in de wetgeving.

Als je ex ondernemer is in de vorm van een eenmanszaak, dan zit haar BSN nummer verwerkt in haar BTW nummer. Dat BTW nummer moet ze op allerlei plaatsen verplicht vermelden. Op die manier kun je daar dus legaal achter komen. Met behulp van haar BTW nummer kun je dan zelfs via de Europese BTW website haar adres opvragen, zelfs als dat een geheim adres is. Veel ondernemers zijn hiervan niet op de hoogte.

Je kunt ook gebruik maken van slordigheden. Misschien beschik je nog ergens over kopieën van papieren of documenten uit het verleden waar haar BSN op voorkomt. Je advocaat kan haar ook namens jou een brief sturen met een verzoek om een kopie van paspoort of rijbewijs, in de hoop dat ze dat nog doet ook en vergeet het BSN te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing