Kan mijn vriend mijn kind afpakken? Hij dreigt hier namelijk mee.
Hallo allemaal,
Ik ben 22 jaar en wordt over een paar weken mama. Nu is het serieus geëscaleerd met mijn vriend waardoor we nu uitelkaar dreigen te gaan. Hij dreigt met dat ie me kind van me afpakt aangezien ik er geen tijd voor zal hebben omdat ik 1 maand stage nog moet inhalen en als ik ga werken ook de baby naar de crèche moet brengen. Ik ben iemand die niet kan terugvallen op haar ouders. Hij wel. Dus financieel zit hij heel goed. Heeft dit invloed op het kunnen afpakken van een kind? Hij heeft de baby erkent.
Alvast bedankt voor jullie antwoord
Groetjes
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderlijk-gezag/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-automatisch-gezag-over-een-kind
- Bent u niet getrouwd als moeder maar wel meerderjarig? Dan krijgt u automatisch het ouderlijk gezag.
- Bent u als ouders niet met elkaar getrouwd en heeft u ook geen geregistreerd partnerschap? Dan krijgt u niet automatisch het gezamenlijk ouderlijk gezag. Alleen de moeder heeft het gezag. Wilt u samen het gezag uitoefenen? Dan moet u een verzoek indienen bij de rechtbank. Voorwaarde hierbij is dat u als vader of duomoeder het kind heeft erkend. - De vader kan je niet zomaar de ouderlijke macht ontnemen.
Wanneer je bang bent dat hij je kind zal ontvoeren, dan is het niet te beantwoorden of hij dat " kan" .
Ik vind dit nog steeds een goed idee, na de aanvulling van Lara, alleen wil ik er graag aan toevoegen dat het gezag ook in een later stadium alsnog geregeld kan worden, mocht vader toch een goede band met zijn kind krijgen en kunnen jullie samen goed door 1 deur, regel dat dan alsnog. Mocht hij ooit interesse krijgen in zijn kind, geef hem dan de kans zijn kind te leren kennen, hij heeft daar recht op, net als je kind.
Lara: Het is zeker niet zo dat meer geld een reden is om het kind bij je weg te halen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.