Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat kan ik doen als mijn moeder vaak gestresst is?

Mijn moeder zit het hele jaar door in de stress. Mijn ouders zijn uit elkaar en ik heb 1 broertje. Soms zoek ik het op in het lege huis van mijn vader, maar ik vind zelf dat dit echt niet kan

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Lastige situatie.. Ik weet niet hoe oud je bent, maar uit je verhaal maak ik op dat je nog thuis woont.

Allereerst wil ik me tot jou richten, want ik kan mezelf heel goed verplaatsen in je situatie. Je voelt een bepaalde zorgplicht voor je moeder, wat heel nobel is.. Maar jou belang staat voorop. Zorg eerst dat je goed voor jezelf zorgt, en als de leegte van je vaders huis je daarbii helpt, moet je dat vooral doen! Je bent niet de 'moeder/vader van je moeder'. Het klinkt heel cru, maar je kan eraan onderdoorgaan als je het als jouw zorg gaat zien.

Wat betreft je moeder, heel erg dat ze het zo zwaar heeft. Is het echt stres, of neigt het meer naar een depressie? Er is niet zo super veel wat jij kunt doen. Ik weet niet of ze al naar de huisarts is geweest hiervoor, maar die kan haar het beste adviseren/ondersteunen of doorsturen naar de juiste instantie. Moet ze natuurlijk wel een grote drempel over, want dergelijke hulp kan erg confronterend zijn. Dat lijkt me, voor als ze het zo zwaar heeft, echt de beste eerste stap.

Van daaruit kan er ook het beste bepaald worden wat jouw rol in het herstel kan zijn. Als iemand al een jaar in de stres zit, moet er in ieder geval iets gebeuren. Probeer begrip te hebben, geduld en liefde te tonen naar je moeder, maar zoals ik al zei, jij staat op de eerste plek, samen met je broertje.

Zelf zat ik in een vergelijkbare situatie, en toen het wat rustiger werd door de juiste ben ik uit huis gegaan, wat mij ook hielp om rust te vinden. Je moeder zal het vooral zelf moeten doen, met de juiste hulp. Maar zoals al gezegd, die specifieke hulp kan niet uit jou komen.

Nogmaals: Begrip, geduld en liefde. En verder hoop ik dat ze al bij de huisarts zit, die haar kan helpen, en anders dat ze die stap gaat maken (wellicht met een duwtje in de juiste richting van jou uit, maar het moet niet jouw zorg worden)

Succes en sterkte! Je familie is het dierbaarste dat er is, maar daarom ook in dit soort situaties een grote zorg..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: