Hoe reageer je op assertieve manier op "kinderen niet welkom"?
Beste mensen, ik heb twee kinderen. Laatst wou ik een workshop mozaïek boeken en tot mijn grote verbazing, waren kinderen niet welkom. Mevrouw die workshops geeft zei dat ze "alleen zin had in dingen doen voor haar lol" dat ze "niets tegen kinderen had, maar toch..."
Hoewel ik haar mening respecteer, had ik mij verheugd op een leuke workshop met mijn twee dochters. Aan haar reactie (ik heb die letterlijk geciteerd) kun je zien dat ze kinderen eigenlijk 'lastposten" vindt. Ik wil heel graag assertief reageren, maar ook duidelijk maken dat hoe ik mij hierover voel... kinderen horen nu eenmaal bij? Je kunt ze niet zomaar buitensluiten? Dit vraag ik omdat we ook vrienden hebben (ze hebben gekozen voor geen kinderen) die ons vaak vragen "of we met de kinderen komen". Halloooo... waar moeten we anders doen? Ze alleen thuis laten? Deze vrienden wonen ca. 130 km verder, we kunnen onze kinderen toch niet de hele dag alléén laten?
Kortom: wat zou u zeggen in dergelijke gevallen?
Toegevoegd na 8 minuten:
P.S. Dit vraag ik omdat ik vaak de neiging heb om niets te antwoorden, om maar 'de lieve vrede" te bewaren. Omdat ik steeds maar "in mijn tong bijt" en niet zeg wat ik echt van een aantal dingen denk, krop ik alles op.....
Een antwoord in de zin van: "Wat jammer, wij hadden ons er zo op verheugd, mogen wij wel een paar minuutjes kijken?" zou wel eens wonderen kunnen verrichten.
Agressieve antwoorden, die vaak verward worden met assertief reageren, je gram halen, maken de wereld om je heen niet prettiger.
Als je vrienden vragen: kom je met de kinderen? kun je bv antwoorden: ja heel graag als dat kan, wij blijven daarom niet te lang. Als ze mee kunnen komen, moet ik dan nog voor speciale dingetjes zorgen? zoals bv speelgoed?
Oh, geen kinderen, wat jammer nou, dan moet ik de afspraak voor een paar jaar verzetten.
Ik neem mijn verantwoordelijkheid als ouder erg serieus, en heb veel tijd en liefde in hun opvoeding gestoken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.