Hoe neem je afscheid van een psycholoog?
Sinds 3,5 jaar zit ik in therapie bij een vrouwelijke psychologe en voel me erg bij haar op mijn gemak. (ik ben zelf een vrouw van 23 en mijn psychologe is 39). Eind juni stopt mijn therapie, dus heb ik nog maar ongeveer 6 afspraken met haar. Het afscheid valt me heel zwaar, we zijn er nu al namelijk mee bezig in onze gesprekken. Afgelopen vrijdag hebben we samen moeten huilen omdat het afscheid zo moeilijk valt. Ze zegt dat ze zich erg verbonden voelt met me en dat het haar ook verdriet doet als ze mij dadelijk moet loslaten.
Wat moet ik nu doen? Ik wil haar niet uit mijn leven en ze is heel belangrijk voor me geworden maar weet niet goed wat ik moet doen. En wat geef je zo iemand op de laatste dag als bedankje?
Ik vind dit helemaal geen cadeau waard en zeker niets persoonlijks. De psycholoog heeft een grote fout gemaakt, door zich niet professioneel op te stellen, juist door haar zit jij nu met een nieuw probleem. Doordat de psycholoog geen afstand heeft gehouden en haar eigen emoties niet in de hand wist te houden. Hierdoor zal jij straks dit verlies moeten verwerken.
Vivian het beste wat je naar mijn idee kunt doen, is direct een andere psycholoog zoeken, die je hiermee helpt, verbreek het contact met deze psycholoog, zij heeft haar werk niet gedaan zoals het hoort.
Deze psychologe echter stelt zich zeer onprofessioneel op: schandalig!
De therapeut heeft je niet de tools gegeven en het vertrouwen dat je zelf je leven aan kunt. Daarnaast heeft de psycholoog in haar contract staan dat ze na beeindiging van de therapie geen contact mag hebben met oud- cliënten. Dit om te voorkomen dat de afhankelijkheidsrelatie blijft bestaan.
Meestal is daar een bepaalde tijd aan gegeven. Tot 1 jaar Een kado geven is niet nodig.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.