Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe noem je mensen die zeggen depressief te zijn, er een einde aan te willen maken, huilen, en zich nu heel fel en krachtig tegen je keren?

Dit gebeurt nu in mijn huidige privéleven.
De persoon zegt depressief te zijn, is verdrietig, wil er 'een eind aan maken', maar nu is er ruzie en keert de persoon zich fel en krachtig tegen iemand, alsof het nu opeens een pester is geworden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik weet namelijk niet hoe zo'n persoon wordt genoemd, maar ik weet wel dat er allemaal stoornissen en soorten depressies zijn waarmee zo'n persoon kan worden verklaard, bijvoorbeeld: "paranoïde".

Depressief staat sowieso vast. Maar in verband met de huidige situatie, kun je zo'n persoon nu anders noemen dan alleen een "deppressief iemand"?

Toegevoegd na 4 minuten:
De persoon gedraagt zich nu heel erg sterk en doet alsof het alles nu opeens wel aankan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Er zijn mensen die een overdreven reactiepatroon hebben.
Wanneer dingen niet zo goed gaan noemen ze zich zwaar depressief, wanneer ze boos zijn zijn ze ontzettend gemeen, als ze een pijntje hebben dan willen ze meteen naar het ziekenhuis.
Dit gedrag komt bij pubers vaker voor. De mesten " groeien" erover heen en worden wijzer. Je wilt weten hoe het heet. Het meest in de buurt komt " dramaqueen" .
Poet
8 jaar geleden
Dat moet bipolatiteit zijn (=manische depressie)
Poet
8 jaar geleden
Hier is een zelftest om te kijken naar eventuele bipolariteit. De persoon in kwestie kan die doen
Poet
8 jaar geleden
http://www.kenniscentrumbipolairestoornissen.nl/mdq/
Poet
8 jaar geleden
Of wellicht borderline
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://petradhuy.files.wordpress.com/2015/03/sigmund_mds.jpg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wanhopige mensen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk ook borderline idd. Manisch depressief lijkt er erg op, dus dat zou ook kunnen. Ik denk dat je het voor nu even beter kunt laten zoals het is. Deze persoon zal nu toch niet in (willen) zien dat er hulp nodig is. Bij de eerstvolgende depressie of negatieve uitbarsting zal hij of zij daar denk ik meer voor open staan. Wees dan begripvol en kijk of je deze persoon zover kunt krijgen om professionele hulp te accepteren. Het is belangrijk je hier niet in te vergissen. Het is niet alleen maar 'dramaqueen'-achtig aandacht vragen waarbij vaak gedacht wordt dat 'ze het toch nooit echt zullen doen'. Zo nu en dan hoor ik verhalen dat iemand na vele pogingen toch een echte zelfmoord heeft gepleegd. Ik vermoed dat juist zo'n berustende houding van de omgeving de persoon in kwestie eigenlijk alleen maar noopt tot het laatste redmiddel. Ze hebben dan niks meer te verliezen. Dat is misschien bemoeizuchtig van mij en dat was je vraag ook helemaal niet, maar ik vind elk leven waardevol en daarom grijpen dit soort dingen me altijd erg aan. Ik ken zelf iemand die depressief is en weet hoe erg dit kan zijn en hoe onbegrepen en desperaat je je kunt voelen. Gelukkig is die persoon nu in therapie en gaat het stukken beter. Dat wens ik iedereen toe :)
kierkegaard47
8 jaar geleden
Diagnoses moet je eigenlijk overlaten aan vakmensen, mensen die gekwalificeerd zijn om een diagnose te stellen. Leken willen nog wel eens te snel met een 'diagnose' komen (en zelfs sommige vakmensen, in mijn optiek, hoewel ik daar als leek dan weer niet over kan oordelen eigenlijk). Daarbij maakt het natuurlijk ook flink uit of die persoon dit soort gedrag structureel vertoont (i.e. zijn of haar hele leven is dit patroon al te zien), of alleen nu, in een bijzonder labiele periode (door wat voor omstandigheden dan ook). Dit laat natuurlijk onverlet dat zo iemand gewoon hulp nodig heeft-- en eventueel de omstanders ook, om hier goed mee om te kunnen gaan.
Erna55
8 jaar geleden
@Ika650:
Hoe oud is degene waar je het over hebt ?
Is het een puber of een volwassene ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 + alle andere mensen, Zij is een puber, kleedt zich heel gothic en emo. Bipolariteit komt het dichtste bij. Bedankt allemaal!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Verstandig is natuurlijk om hier een diagnose niet te stellen, gezien de persoon niet echt onderzocht kan worden hier en dat overgelaten moet worden aan een professional.

Maar zo op het eerste gezicht lijkt me de agressieve kant bij een depressie een gedraging die er op zich gewoon bij past zonder verdere aparte bijkomende diagnose. Zeker bij mannen kan een depressie zich uiten dmv prikkelbaarheid en agressie zodat het onbehagen een uitweg vind. Die wordt vaak geplaatst naar iemand waar hij/zij op vertrouwde voet mee is omdat dat de makkelijkste weg is om frustraties kwijt te kunnen. Trek je die agressie dan ook niet persoonlijk aan.

"Depressieve mannen hebben minder kans dan vrouwen om gevoelens van zelfhaat en hopeloosheid te erkennen. In plaats daarvan hebben ze de neiging om te klagen over vermoeidheid, prikkelbaarheid, slaapproblemen, en verlies van motivatie in werk en hobby's. Andere tekenen en symptomen van depressie bij mannen zijn woede, agressie, geweld, roekeloos gedrag en middelenmisbruik."

Voor een extra diagnose als bipolariteit zijn vaak een periodes van depressie afgewisseld met manische episodes die kunnen bestaan ​​uit impulsief gedrag, hyperactiviteit, onrust, en weinig tot geen slaap. Hier is niet zozeer sprake van agressief gedrag.

Voor een paranoïde stoornis is sprake van In pathologische vorm het gevoel te hebben in de gaten gehouden, achtervolgd of bedreigd te worden, zonder dat zoiets daadwerkelijk het geval is. Dat is vaak een overtuiging waar iemand niet zomaar vanaf te brengen is. Paranoia kan voorkomen bij depressie; een psychotische depressie.
http://www.hulpbijangst.nl/viewtopic.php?f=7&t=16416

Een depressie kan ook een gevolg zijn van bijv. een borderline stoornis. In dat geval ontstaat de depressie uit een ernstig verstoorde emotionele afhankelijkheid vaak ontstaan in de kindertijd.

Ten slotte kan agressie eventueel nog ontstaan dmv medicijnen gebruik. Van de nieuwere antidepressiva, de SSRI’s (selectieve serotonine-heropnameremmers), is bekend dat zij als bijwerking soms een gevoel van onrust of grote innerlijke angst veroorzaken. Dat kan zich ontladen in extreem agressief gedrag. Maar dit is nog in onderzoek. http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1582058/2010/02/19/Maakt-depressiepil-agressief.dhtml

Conclusie uit de informatie die je geeft hoeft er geen sprake te zijn van een andere kwestie dan depressie waarbij agressie een 'normaal' symptoom kan zijn ter uiting van de frustratie.
(Lees meer...)
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: