Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ga ik om met een volwassene met hechtingsstoornis?

Een vriendin van me heeft een hechtingsstoornis. Doordat de band tussen ons recent wat persoonlijker is geworden, speelt deze stoornis nu op: ze trekt zich terug uit angst, om te voorkomen dat ze zich hecht, want hechting leidt tot teleurstelling en pijn (is de gedachte).

Ik worstel hiermee en vraag me af wat nu de beste manier is om hiermee om te gaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Kort gezegd is het beste wat je kunt doen: niet weg te lopen. Wees geduldig. Heb vertrouwen. Als je afstand neemt omdat je het even niet aankunt, vertel haar dan dat je dat doet, en dat je dan en dan terugkomt. Stuur haar in die tijd een lief berichtje tussendoor.
Blijf wel goed voor jezelf zorgen. beste manier om angst de baas te worden is de confrontatie ermee. Het is moeilijk, maar niet onmogelijk.
Dus wees open en duidelijk en voorspelbaar, maar neem wel je eigen ruimte. Word niet boos als ze claimt, ook niet als zij zich terug trekt.
Ik kan je, al dan niet prive, meer tips geven om ermee om te gaan, maar dan heb ik specifieke vragen van je nodig... Tegen welke dingen loop je precies aan? alles is niet even in je vraag uitgelegd naar ons toe natuurlijk...
Blijf leuke dingen met haar doen, volg je hart erin, de mate waarin kun je zelf waarschijnlijk het beste aanvoelen...
Bij de een die zich terugtrekt is nog een ingang mogelijk. Er zijn mensen die "ga weg" zeggen, maar eigenlijk "kom hier" bedoelen.
Als je toch doorzet, om bij haar te komen en ze wordt dan agressief, zeg dan dat je over bijvoorbeeld drie dagen weer even aan komt bellen... Laat ze je wel binnen blijf dan tot ze kriegelig begint te worden, en ga dan, na een andere datum afgesproken te hebben. Laat het niet slijten als je echt voor haar wilt gaan... Dit is het begin... Haar proces is onderhevig aan veranderingen. Wanneer ze los begint te komen, kun je de "teugels" wat laten vieren en andere tactieken gaan gebruiken..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Haar vertrouwen geven. Geduld hebben. Haar vooral niet laten vallen, dan bevestig je haar angst. Blijven vragen en praten. Ze moet je leren vertrouwen dat jehaar de moeite waard vindt. Zoek samen hulp voor haar zodatze er achter komt waar dit vandaan komt en er vanaf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu de band persoonlijke wordt, speelt de hechtingsstoornis op.
Natuurlijk, want dat is er het " gevaar" van een band. Je kunt er niet " mee omgaan".
Want je kunt haar niet genezen, daar zou intensieve therapie voor nodig zijn. Het is bijna niet mogelijk om een goede band te ontwikkelen, ook al zou je dit graag willen. Wanneer het even goed lijkt te gaan, zal de ander de relatie " saboteren ". Want dit is het ziektebeeld. Houd jezelf voor dat je haar niet kunt " genezen ".

___ uit http://www.gedragsproblemen.com/hechtingsstoornis-volwassenen/____

Hechtingsstoornis volwassenen is een term die wordt gebruikt om het emotionele disfunctioneren van iemand te beschrijven. Een hechtingsstoornis kan zich manifesteren als een afwijzing van nauwe relaties of een constante vraag naar nieuwe relaties. Veel van deze tekenen van een hechtingsstoornis volwassenen overlappen met die van andere stoornissen, zoals een borderline persoonlijkheidsstoornis. Een hechtingsstoornis volwassenen voorkomt intiem zijn, wat opvalt is dat volwassenen met een hechtingsstoornis voornamelijk hebben: overmatige kritiek op anderen, constant in discussie willen gaan, en uitlokken van woede in anderen. Volwassenen die een intense behoefte aan relaties hebben, kunnen bezitterig of jaloers zijn, en hebben een grote afhankelijkheid van hun relaties.
_________________einde citaat ________________________________
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: