Wat moet je doen als je elke dag ruzie met je moeder hebt ?
Mijn moeder en ik hebben bijna elke dag ruzie , ik weet dat het aan mij ligt , , maar wat kan ik er aan doen ? en ik weet dat ze heel veel van me houdt! Maar wordt dat minder als je elke dag ruzie hebt ? Ik hoop dat jullie mij een goed voorstel kunnen doen zodat ik niet elke dag met een rotgevoel hoef rond te lopen :(
Met je moeder alleen/enig kind of broers en zussen?
Achtergrond hebben we nodig... Vertel iets wat er gebeurd. Ik kan wel zeggen : nee iedere dag ruzie met je moeder is niet goed. Je moet je mond houden en geen grote mond geven, luisteren wat je moeder zegt, doen wat ze wil en dan zijn we klaar... Maar daar heb je niets aan, dus vertel maar wat er aan de hand is.
Kinderen confronteren ouders vaak, doordat ze op sommige vlakken anders zijn dan zij. Vooral puber en adolescenten hebben de neiging om te helemaal anders te willen doen. Niet omdat ze de ouders willen pesten, maar omdat ze zich innerlijk moeten losmaken (dat MOET op die leeftijd, anders heb je later problemen (bv. midlifecrisis enz..)). Ik wist dit zeer goed toen mijn dochter puber was, maar toch slaagde ze erin om me het bloed onder de nagels vandaan te halen.
Kinderen zijn wat dat betreft een geschenk: ze leren je veel over je vastgeroeste overtuigingen, waarden, normen, leefwijzen enz... Maar als ouder is dat niet altijd aangenaam, om geconfronteerd te worden met zichzelf. En dan hebben ouders de neiging om te zeggen : wat weet jij nou van het leven, jij snotneus.
je bedoelt het wellicht goed, maar waarom zou het kind haar mond moeten houden als het nodig is.
ze houdt van haar moeder en zit vol schuldgevoelens. gewoon omdat ze op een leeftijd is waarop het normaal is dat mensen zich los maken.
Inderdaad, het is goed dat ze een moeder heeft en erg voor mensen die hun moeder verloren zijn (iets wat je misschien zelf hebt meegemaakt...helaas). maar dat betekent niet dat ze niet haar gewone proces van losmaking mag doormaken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.