Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat moet je doen als je elke dag ruzie met je moeder hebt ?

Mijn moeder en ik hebben bijna elke dag ruzie , ik weet dat het aan mij ligt , , maar wat kan ik er aan doen ? en ik weet dat ze heel veel van me houdt! Maar wordt dat minder als je elke dag ruzie hebt ? Ik hoop dat jullie mij een goed voorstel kunnen doen zodat ik niet elke dag met een rotgevoel hoef rond te lopen :(

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe oud ben je? school?
Met je moeder alleen/enig kind of broers en zussen?
Achtergrond hebben we nodig... Vertel iets wat er gebeurd. Ik kan wel zeggen : nee iedere dag ruzie met je moeder is niet goed. Je moet je mond houden en geen grote mond geven, luisteren wat je moeder zegt, doen wat ze wil en dan zijn we klaar... Maar daar heb je niets aan, dus vertel maar wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is vaak lastig als je puber bent, om te weten wanneer het slim is om je mond dicht te houden. Als je moeder ook een fel karakter heeft en niet zwijgt, dan kun je constant met elkaar in de clinch liggen. Proebeer te oefenen met af en toe een keertje tot 10 tellen en haar een beetje in haar waarde laten... Iemand anders dan je moeder zou jouw gedrag waarschijnlijk ook niet accepteren ;-)
Poet
10 jaar geleden
Wat verwijt ze je dan? En wat jij haar?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
"Je moet je mond houden en geen grote mond geven, luisteren wat je moeder zegt." Moeders hebben niet altijd gelijk, al denken ze vaak van wel omdat zij "de levens ervaring hebben" Ik ben nu 31 en ik weet dat mijn moeder niet altijd gelijk heeft. Al wil ze nog steeds altijd haar gelijk halen, soms heeft ze het gewoon fout.
liveisgreat
10 jaar geleden
juist, heerVoldermont. Het is niet omdat iemand volwassen is dat hij of zij "altijd gelijk" heeft.
Kinderen confronteren ouders vaak, doordat ze op sommige vlakken anders zijn dan zij. Vooral puber en adolescenten hebben de neiging om te helemaal anders te willen doen. Niet omdat ze de ouders willen pesten, maar omdat ze zich innerlijk moeten losmaken (dat MOET op die leeftijd, anders heb je later problemen (bv. midlifecrisis enz..)). Ik wist dit zeer goed toen mijn dochter puber was, maar toch slaagde ze erin om me het bloed onder de nagels vandaan te halen.
Kinderen zijn wat dat betreft een geschenk: ze leren je veel over je vastgeroeste overtuigingen, waarden, normen, leefwijzen enz... Maar als ouder is dat niet altijd aangenaam, om geconfronteerd te worden met zichzelf. En dan hebben ouders de neiging om te zeggen : wat weet jij nou van het leven, jij snotneus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is je leeftijd? En waar gaan de ruzies zoal over?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb ik ook dagelijks. Voor mij lijkt de enige uitweg om gewoon uit huis te gaan. Ik heb elke dag discussies over ALLES. Het maakt echt niet uit. Dat kan de kleur van een bekertje zijn, de betekenis van een woord, de manier waarop ik de deur dicht doe. ALLES eindigt in een ruzie en een rotsfeer. Dat is al mijn hele leven zo, en het went wel eigenlijk. We praten nooit meer met elkaar en het is prima zo. Je kunt je moeder gewoon proberen te ontwijken of te zorgen dat je jezelf aanpast. Want je zegt zelf al dat je weet dat het aan jou ligt. Wat doe je dan fout?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grote middelen zijn hier nodig! vraag je moeder om vergiffenis voor de lelijke dingen die je haar al heb aangedaan. Maak een vast besluit om uw mond te houden als het nodig is, help haar eens mee in het huishouden, hou van haar,DOEN!! je hebt er maar een!! Iedereen heeft niet het geluk nog een moeder te mogen hebben.
liveisgreat
10 jaar geleden
dingen die het kind haar moeder heeft aangedaan? sorry einstein 777 ik lees uit niets dat het kind haar moeder ook maar iets aandoet.
je bedoelt het wellicht goed, maar waarom zou het kind haar mond moeten houden als het nodig is.
ze houdt van haar moeder en zit vol schuldgevoelens. gewoon omdat ze op een leeftijd is waarop het normaal is dat mensen zich los maken.
Inderdaad, het is goed dat ze een moeder heeft en erg voor mensen die hun moeder verloren zijn (iets wat je misschien zelf hebt meegemaakt...helaas). maar dat betekent niet dat ze niet haar gewone proces van losmaking mag doormaken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

probeer te luisteren naar wat je moeder zegt,
pas je aan! moeders hebben meestal toch wel een kern van waarheid in hun verhalen zitten.

je moeder kan dan wel vaak ruzie met je hebben, maar je moeder blijft je moeder.
ik weet zeker dat ze altijd van je blijft houden, maar probeer de ruzies te stoppen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer regelmatig met haar te praten. Zoek samen naar het probleem van de ruzies. Als jij laat zien dat je je best wilt doen om je moeder te begrijpen, zal ze weten dat jij je inzet om anders te worden. Na een ruzie zou je naar je moeder kunnen gaan en kunnen zeggen dat je er graag met haar uit wilt komen. Misschien begreep je haar verkeerd op dat moment. Het is altijd goed om naar andere te luisteren, want daar kun je wellicht van leren!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om eruit te raken, beste vraagsteller, zou ik afstand houden. Niet meer met je moeder in discussie gaan en haar gewoon duidelijk zeggen dat je geen klein kind meer bent en je eigen keuzes wil maken. Waarbij je je natuurlijk voor een deel zal moeten houden aan de afspraken binnen je gezin. Als er afgesproken is dat jij tweemaal per week verantwoordelijk bent voor de vaat, dan is het jouw natuurlijk inbreng om dit ook te doen. Of het te bespreken als het niet meer past, en een andere inbreng te zoeken die wel haalbaar is.
Je hoeft helemaal geen rotgevoel te hebben, maar ik denk dat je je als persoon wat afgewezen voelt door je moeder. En ieder kind hunkert naar liefde van zijn ouders, maar wil tegelijk ook zijn zelfstandigheid opbouwen eenmaal dat het de leeftijd hiervoor bereikt heeft. Een moeilijke combinatie als moeder het moeilijk hebben met het feit dat kinderen zich losmaken. Wat je kan doen is:
- een goed gesprek met je moeder waarbij je probeert te komen tot concrete afspraken. Vind zij dat je kamer een hoop is? Dan spreek je af dat ze er voortaan niet meer in komt, dat dat nu jouw verantwoordelijkheid is. Maar dat je tegelijk ervoor zorgt dat je de rest van de ruimtes netjes houdt, dus niet alles laat slingeren. Gaat het over "uitgaan" e;d. kan je hierover duidelijke afspraken maken. Gaat het over je kledingkeuze e.d. kan je zeggen dat dat haar zaken niet meer zijn, dat je nu je eigen kledij kiest punt uit. En dat je haar kledingkeuze toch ook respecteert.
- niet meer reageren als ze je verwijt. zeg gewoon "moeder (of hoe je haar ook noemt) ik begrijp dat je met dingen zit, maar op die manier praat ik er niet over. Ik wil best afspraken maken, maar niet als je dat doet vanuit verwijt naar hoe ik ben". en dan eventueel de deur uitgaan voor een wandeling etc. Je zal je moeder moeten leren dat je stilaan volwassen bent . En op die manier help je haar ook om je te leren loslaten.
- als ze bv. vindt dat je niet meer genoeg "binnen het gezin" wil doen, overweeg dan om hier een evenwicht in te vinden. Bepaalde dingen doe je wél nog, bepaalde dingen niet. Dus je gaat bv. niet meer elke week mee naar oma, maar één keer per maand. En daar hou je je aan.
Het is wat moeilijk om voorbeelden te geven als je de situatie niet echt kent, dus misschien is de ruzie over heel wat andere dingen. Ik weet ook niet hoe oud je bent. Maar de principes die ik zeg, blijven wel overeind, ongeacht over wat het gaat.
(Lees meer...)
liveisgreat
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Goed antwoord. Plus.
Wil alleen nog even toevoegen, dat ook de moeder zich anders zou kunnen gedragen. Een kind opvoeden hoeft niet te ontaarden in ruzie. Als ze gewoon met rustige stem haar standpunt duidelijk maakt, hoeft er niet geschreeuwd te worden. Tenzij vraagsteller het bloed onder de nagels vandaan haalt, kan ik me niet voorstellen dat je met een jong-volwassene een 'gevecht' aangaat.
Een volwassene hoort zich te beheersen, anders geef je het kind het gevoel dat je in het verdere leven alle problemen alleen maar kunt oplossen met geschreeuw, dat is niet juist.
liveisgreat
10 jaar geleden
Bedankt Ivana. Ik kan helemaal inkomen in wat je zegt. Alleen... ze kan haar moeder niet veranderen. En niet alle volwassenen hebben de vaardigheden om met rustige stem hun standpunt duidelijk te maken. Over hoe dit komt, kan ik nog een heel epistel schrijven, maar dat is niet relevant in dezer (en ik vertel er wellicht niets nieuws mee).
Het is erg dat de vraagsteller zegt "ik weet dat het aan mij ligt". Dat schuldgevoel is er dus goed ingepompt. Uiteraard is dat ook onjuist : ruzie ligt altijd aan beiden. Dus idd, zoals je zegt, ook aan de moeder.
Als de moeder dan al niet de vaardigheid heeft om rustig te blijven, kan vraagsteller dit wél doen. Mogelijk geeft dit olie op het vuur, maar om ruzie te vermijden is er maar één middel: zelf stoppen met ruzie maken. Ongeacht of je "gelijk" hebt of "ongelijk", wat trouwens relatieve begrippen zijn. Als de moeder zwaar gefrustreerd is omdat vraagsteller niet genoeg in het gelid loopt, zal ze in eerste instantie nog kwader worden als haar scheldtirades geen uitwerking meer hebben. Maar voor vraagsteller is dit een goede oefening in conflicthantering : kalm blijven, rustig de boodschap brengen, luisteren naar de boodschap van de moeder en rustig de plaats verlaten als moeder niet wil horen wat er gezegd wordt. Maar vooral : NIET de schuld bij zichzelf leggen. het gaat niet over schuld. Het gaat over het innerlijk kind van de moeder dat gezien wil worden, over een moeder die haar slechte gevoel onbewust op haar dochter werpt en niet geleerd heeft om te communiceren.
Als de moeder op langere termijn blijft handelen zoals nu, zou ik overwegen om de woonst te verlaten. Sommige ouders zijn zo vastgeroest en angstig, dat afspraken maken niet lukt. Zij willen gewoon dat kinderen zijn zoals zij het voor ogen hebben, en voelen zich bedreigd als dat niet zo is.
Maar ik weet niet hoe oud vraagsteller is, dus misschien is dat te hoog gegrepen. Ik ben destijds "gevlucht" naar een internaat omdat ik nog niet oud genoeg was om te gaan lopen. En als het niet houdbaar is, zijn er tegenwoordig nog andere oplossingen.
Maar laat vraagsteller eerst proberen om zelf de eerste stap te nemen om geen ruzie meer te maken, rustig het eigen standpunt naar voren te schuiven, respect te hebben voor het standpunt van de moeder en proberen een compromis te vinden.
Ivana
10 jaar geleden
Heel mooi pleidooi Liveisgreat. Kan je jammergenoeg niet nogmaals een plus geven.
liveisgreat
10 jaar geleden
haha, dat hoeft ook niet.dat systeem met die plusjes mag van mij gerust afgeschaft worden. eigenlijk komt het er vaak op neer dat mensen een plus geven als iets volgens hun eigen mening waardevol is, en als ze er niet achter staan geven ze een minnetje (ik zie dat vaak als ik eens buiten de lijntjes kleur, bv. de "spirituele" toer op durf gaan o dingen aanraadt die "niet wetenschappelijk bewezen zijn" (hahahahahaha).
maar Ivana, jouw oprechte feedback is wel leuk, bedankt!!!!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
+ want ik vind je pleidooi wel waardevol. Maar iemand anders kennelijk niet...
liveisgreat
10 jaar geleden
bedankt HeerVoldermort. Ach weet je, als er namen zouden staan bij de minnen zouden mensen zich wellicht inhouden... maar nu kan je dit lekker anoniem doen. En het geeft niet, ik vind dat duimpjesgedoe toch wat kinderachtig. Maar je feedback is wel fijn om te lezen!
hoi Kidscoolkim,

ik heb een tijd lang elke dag flinke ruzie met mijn dochter gehad en ik had daar soms een rotgevoel over, en zij ook.
Maar je botst ook omdat je elkaar serieus neemt en van elkaar houdt, dat wordt absoluut niet minder! Af en toe een beetje afstand is wel fijn, dat wel. sterkte
We zijn nu een paar jaar verder en we hebben het leuk met elkaar als ze thuis is, en dat is best vaak voor een studente...ik bedoel maar :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geef je een Plus + Mijn eigen ervaring is dat ruimte en afstand véél goed kunnen doen in de relatie tussen moeder en kind [volwassen/tiener of kind].
liveisgreat
10 jaar geleden
heel mooie aanvulling, ook een plus van mij!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding