Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke acties kan ik ondernemen om te voorkomen dat mijn ex onaangekondigd de woning binnengaat waar ik woon?

Mijn ex en ik zijn sinds 6 juni officieel gescheiden. Hij is onze gezamenlijke woning uitgetrokken (officieel uitgeschreven) en staat op een ander adres ingeschreven.
In het convenant is geregeld dat ik woon en dus gebruik maak van onze gezamenlijke woning. Deze staat te koop en totdat de woning verkocht is, draagt mijn ex bij aan de hypotheeklasten.
Daarom vindt mijn ex dat hij ten allen tijde toegang heeft tot deze woning. Ik heb er geen problemen mee wanneer hij in overleg met mij de woning wil betreden (om bijvoorbeeld nog spullen te halen). Waar ik wel problemen mee heb, is dat hij regelmatig onaangekondigd in de woning komt terwijl ik niet thuis ben. Dit voelt als schending van mijn privacy. Welke stappen kan ik ondernemen om te voorkomen dat hij onaangekondigd binnenkomt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Aangifte doen wegens huisvredebreuk.
11 jaar geleden
Ik zou het eerst met hem overleggen en zeggen dat jij het niet fijn vind als hij onaangekondigd jou woning binnenkomt, met het duidelijke verzoek dit niet meer te doen. Als dat niet werkt de sloten vervangen om het voor hem simpelweg onmogelijk te maken. En als zaken escaleren of als hij door blijft gaan, de politie bellen. Hij heeft niet het recht om zomaar jou huis plat te lopen. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas kun je niet veel doen.

Als hij mede eigenaar is én jij betaalt géén huur aan hem (!) dan hebben jullie gelijke rechten en dus ook beide recht op toegang tot het huis.

Hij heeft uiteraard geen recht om aan jouw persoonlijke spulletjes te komen !

De sloten vervangen en je ex de toegang onmogelijk maken is strafbaar. Je ex mag de deur dan laten forceren en nieuwe sloten aanbrengen op jouw kosten.

Een slotenmaker rekent wel een paar honderd euri.

Het beste is goede afspraken te maken wie wanneer het huis betreed. Maar daarvoor moet je uiteraard nog wel on speaking terms zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik lever 3 (!) bronnen aan. En dan nog krijg ik een min, zonder verklaring nog wel.

Ik begrijp dat het geen populair antwoord is, maar ik ga er vanuit dat de vragenstelster béter geholpen is met een correct, dan met een populair antwoord.
Als jullie afspraken hebben hieromtrent en hij houd zich daar niet aan kun je de sloten laten vervangen. Als je weg bent kan hij niet zomaar naar binnen. Vergelijk het met het op slot doen van de wc als je daar bent. Zo voorkom je misverstanden.
Wanneer de sloten vervangen zijn en hij doet toch een poging om het huis te betreden zullen er zeker sporen van braak zijn. Je kunt aangifte doen bij de politie en die kunnen dan actie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je officieel, voor de wet, gescheiden bent, de ex is uitgeschreven en jij hebt het woonrecht van een woning dan is de ex, ondanks dat hij mede-eigenaar is, niet gerechtigd om zonder toestemming de woning te betreden. In dit geval geldt dat woonrecht boven eigendomsrecht gaat. Dus jij als bewoner bepaalt wie er binnen mag en niet de eigenaar.

Dus doet hij dit wel dan kun je aangifte doen van huisvredebreuk.

En je kunt de sloten vervangen om te voorkomen dat hij toch naar binnen kan. Breekt hij vervolgens een slot open dan is dat inbraak.

Alle antwoorden hier ook gegeven over dat het niet mag gaat over de situatie dat je nog niet gescheiden bent voor de wet; dan hebben beide partners het recht de woning te betreden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing