Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het verstandig om je kind tweetalig op te voeden?

Mijn collega verwacht binnenkort een kind. Hijzelf is Nederlands, maar zijn vrouw is Spaanse. Zij spreekt wel Nederlands maar gebrekkig. Hij vroeg me om advies. Nu dacht ik dat het voor een kind beter is als die tweetalig wordt opgevoed. Omdat de Spaanse taal verwant is aan het Portugees, maar ook voor later voor het vinden van een baan in Spanje of werken in Nederland als vertaler.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Het is voor het contact tussen kind en moeder ook erg fijn dat ze in haar eigen taal kunnen praten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ja, dat is verstandig, een kind leert dit makkelijker dan een volwassen persoon, of puber. Bovendien is Spaans een wereldtaal, die dus in veel landen gesproken en begrepen wordt. Het is ook fijn als het kind met zijn/haar Spaanse familie kan communiceren. Ook later als hij/zij gaat studeren of werken kan hij/zij daar voordeel van hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij klopt je bron niet. Verder een prima antwoord.
Ik hou nl van de Spaanse taal. + en Adios
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn vader kent al jaren een echtpaar: zij is Nederlands, hij een Franstalige Zwitser, en ze hebben 3 kinderen. Zij heeft altijd Nederlands met de kinderen gepraat en hij Frans. Nou hebben ze een paar jaar in Berlijn gewoond waar ze dus Duits leerden praten met de omgeving en ik geloof dat ze nu in het Duitstalige gedeelte van Zwitserland wonen. Mijn vader vertelde dat de kinderen spelenderwijs drietalig zijn opgevoed. Zonder problemen. Als ze met elkaar speelden dan hoorde je de 3 talen ook gewoon door elkaar heen. Als een kind in een taal. praatte en die wist een woord niet maar wel in een andere taal, dan gooide die dat woord er gewoon tussendoor in die andere taal. En iedereen snapte wat er bedoeld werd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de geweldige reacties, allemaal waar, de link is ondertussen veranderd. De eerste link, die ondertussen veranderd is, was bedoeld voor een andere vraag, maar blijven plakken op de een of andere manier :).

Andere antwoorden (2)

Ja. Er schijnt (ontwikkelingspsychologisch) een 'gevoelige periode' te zijn waarin het leren van een taal als het ware automatisch gaat. Die periode blijkt voor het zevende jaar te liggen. (Op welk moment die periode dan begint, daar verschillende de meningen over. Zo las ik ergens tussen 5 en 7, maar ook eerdere leeftijden.)

Daarna lukt het niet meer met hetzelfde gemak. Dat hebben we zelf kunnen ervaren op de middelbare school toen we een of meer vreemde talen moesten leren: woorden inprenten, regels leren, uitzonderingen op de regels, enz. enz. Aan de uitspraak blijf je ondanks alle moeite horen dat de vreemde taal niet onze moedertaal is. 'Vanzelf' ging het in ieder geval niet meer.

Terwijl een jong kind, zonder regels en leerboeken als het ware vanzelf 'doorheeft' hoe de taal in elkaar zit, alleen al door zich in een omgeving te vinden met voldoende 'taalaanbod'. (Een foutief voltooid deelwoord als 'geloopt' wijst er bijv. op dat een jong kind doorheeft hoe het systeem in elkaar zit.)
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Je moet een kind altijd opvoeden met JOUW moedertaal. Zie je het voor je hoe die moeder haar kind Nederlands moet leren? Onmogelijk en daarbij wil zij haar kindje de liedjes leren die zij gehoord heeft als kind. Zelfs al zou ze goed Nederlands spreken dan nog moet ze haar kind Spaans leren want anders kan het kind niet praten met de familie van haar en het is een enorme voorsprong tegenwoordig om Spaans te praten.
Het enige waar ze op voorbereid moeten zijn zijn leerkrachten die dit niet snappen. Het kind kan met een kleine of wat grotere achterstand in Nederlands op school komen. Dat ligt ook aan of het kind naar een Nederlandse peuterspeelzaal is geweest en hoe vaak de vader Nederlands praat met het kind (vereist natuurlijk) maar die achterstand lijkt maar zo. Het kind zal in beide talen opgeteld meer woorden kennen en doordat het kind wel gewend is om naar Nederlands te luisteren zal het supersnel gaan door de Nederlandse klasgenoten en les. Laat dus nooit iemand zeggen dat het kind achterloopt of als advies geven dat er meer Nederlands gepraat moet worden thuis!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: