Mijn ex eist dat mijn eventuele nieuwe partner geen toegang krijgt tot onze woning. Mag dit?
Mijn man en ik leven inmiddels gescheiden van elkaar. Hij woont samen met zijn nieuwe vriendin. Ik woon met de kinderen in onze gezamenlijke woning die te koop staat. Ik wil dat mijn ex blijft meebetalen aan de gezamenlijk hypotheek zolang het huis nog niet is verkocht. Ik wil niet dat hij onze gezamenlijke woning blijft betreden omdat ik rust en privacy wil. Mag ik dit verlangen en eventuele nieuwe sloten op de deuren laten zetten?
Mijn ex wil ik het convenant opgenomen hebben dat een eventuele nieuwe partner van mij de woning niet betreedt. Mag hij dit eisen?
Zolang de woning op jullie beider naam staat zal hij toch ook wettelijk verplicht zijn om de rente van de hypotheek voor de helft te betalen. Niet alleen omdat jij dat wilt.
Zolang het ook zijn huis is, weet ik niet of je hem de toegang kunt ontzeggen. Wel als dit een gerechtelijke uitspraak is.
Wat overigens logischer is (en mss wat je aanstaande ex bedoelt), is dat een nieuwe vriend niet bij jou mag wonen. Hoewel ook zo'n eis dubieus is, zit daar een logica in omdat je aanstaande ex er groot belang bij heeft dat de woning verkocht wordt, en meer medebewoners maken dat moeilijker.
Maar ik kan me inderdaad voorstellen (zoals onder in ijn antwoord) dat je liever niet hebt dat iemand er financieel voordeel bij heeft om in te trekken, zeker ivm verkopen van de woning).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.