Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn ex eist dat mijn eventuele nieuwe partner geen toegang krijgt tot onze woning. Mag dit?

Mijn man en ik leven inmiddels gescheiden van elkaar. Hij woont samen met zijn nieuwe vriendin. Ik woon met de kinderen in onze gezamenlijke woning die te koop staat. Ik wil dat mijn ex blijft meebetalen aan de gezamenlijk hypotheek zolang het huis nog niet is verkocht. Ik wil niet dat hij onze gezamenlijke woning blijft betreden omdat ik rust en privacy wil. Mag ik dit verlangen en eventuele nieuwe sloten op de deuren laten zetten?
Mijn ex wil ik het convenant opgenomen hebben dat een eventuele nieuwe partner van mij de woning niet betreedt. Mag hij dit eisen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K
Ivana
10 jaar geleden
Dan kan je dus ook geen vrienden meer ontvangen? Lijkt me vreemd.
Zolang de woning op jullie beider naam staat zal hij toch ook wettelijk verplicht zijn om de rente van de hypotheek voor de helft te betalen. Niet alleen omdat jij dat wilt.
Zolang het ook zijn huis is, weet ik niet of je hem de toegang kunt ontzeggen. Wel als dit een gerechtelijke uitspraak is.
tinus1969
10 jaar geleden
Ach ja, je aanstaande ex mag alles eisen.
Wat overigens logischer is (en mss wat je aanstaande ex bedoelt), is dat een nieuwe vriend niet bij jou mag wonen. Hoewel ook zo'n eis dubieus is, zit daar een logica in omdat je aanstaande ex er groot belang bij heeft dat de woning verkocht wordt, en meer medebewoners maken dat moeilijker.
Thecis
10 jaar geleden
Kan het nog steeds verkocht worden aan die nieuwe partner. Zou best kunnen, maar de vriend kan dan dwarsliggen door niet te willen tekenen.
Maar ik kan me inderdaad voorstellen (zoals onder in ijn antwoord) dat je liever niet hebt dat iemand er financieel voordeel bij heeft om in te trekken, zeker ivm verkopen van de woning).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Uiteraard mag hij dit opnemen mits je daar ook akkoord mee gaat.
Maar.., ik zie geen reden waarom hij dit wettelijk zou mogen eisen.

De situatie is dat jullie allebei eigenaar zijn van het huis (wettelijk gezien). Hij woont nu niet meer in dat huis, maar dat zou (volgens mij) niet van invloed zijn volgens de wet.
Echter, op het moment dat jullie getrouwd en samenwonend zijn, kan er ook sprake zijn dat er een toekomstige partner het huis betreedt. In die zin kan hij de toegnag ook niet ontzeggen. Hij kan wel aangeven dat hij het liever niet heeft. Waarvan akte.

Tweede echter, ik denk wel dat hij kan eisen dat er niet iemand komt wonen waarmee je een langdurige relatie onderhoudt. Ofwel dat er iemand financieel voordeel bij kan hebben om de woning te betrekken. Maar dat kan dus ook een tante, moeder, broer, goede kennis of hartsvriendin zijn...

Dus bottomline, ik denk dat hij wel degelijk de wens kan uitspreken, maar dat het niet zal stand houden.
Wat betreft het vervangen van de sloten. Je ontzegt hem daar toegang mee tot iets wat juridisch van hem is. Het zal alleen niet de eerste keer zijn dat iemand wel de sloten vervangt. Mocht er al een bedreiging geuit zijn, heb je zeker reden om dit te doen (vanwege gevoel van veiligheid, wat een redelijk breed begrip is).

Let wel op dat dit geruzie zeker ook een weerslag zal hebben op de kinderen. Kijk daar heel erg voor uit, zij kunnen er niets aan doen. Dus voor beide partijen, kijk uit met hoe je een en ander gaat "uittvechten". Je hebt er niets aan als je ex kwaad voor de deur staat te tieren omdat hij er niet in kan...
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik wil de kinderen er graag buiten houden. Maar ik vond zijn eis te ver gaan. Ik kan er nog mee leven dat hij toegang blijft houden tot de huidige woning maar wil wel graag mijn eigen leven kunnen leiden en dus kunnen ontvangen wie ik wil. Ik praat niet over samenwonen met een ander in ons huis want dat vind ik zelf een andere kwestie. Ik wil er graag met mijn ex uitkomen. Dus misschien is opnemen van zijn eis dat ik niet met iemand anders ga samenwonen in 'onze' woning te overwegen maar dan wil ik dat hij laat varen dat ik iedere toegang tot de woning aan een eventuele toekomstige partner ontzeg. Dat is toch niet onredelijk?
Thecis
10 jaar geleden
In principe is iedere man een toekomstige partner (zie na het typen dat Erkelens dit ook al aan gaf). Dus als iemand de CV komt repareren of er is iets met de kabel (ik noem maar even wat), zou een man dit niet mogen komen doen als zijn eis door gaat. Dus in die zin is de eis al onredelijk. Maar ik dit aanvoeren en de eis niet laten opnemen en wellicht mondeling aangeven niet de intentie te hebben om met een partner in het huis te gaan samen wonen.
Met het uitspreken van een intentie bind je je tevens niet. Je laat het open, maar geeft wel aan op het moment geen plannen te hebben. Wellicht dat een juridisch persoon (rechtshulp / rechtsbijstand?) hierin een goede omschrijving kan geven die voor je (ex-)partner acceptabel is, maar je niet laat binden.
Volgens mij MOET hij meebetalen, ervanuit gaand dat jullie getrouwd waren, sloten vervangen kan dus niet tenzij een strafbaar feit heeft geleid tot een straatverbod natuurlijk of zoiets. Elke man die binnenkomt zou technisch gezien een toekomstige partner kunnen zijn, je weet maar nooit immers met wie de vonk overslaat.
Als hij niet meebetaald kun je juridisch vast wel wat doen, maar dat kan een lang staartje hebben. Probeer idd je kinderen zomin mogelijk van die ellende mee te laten krijgen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! De kinderen zijn mijn prioriteit en wil ik absoluut zoveel mogelijk buiten onze strubbelingen laten.
Ik ga er ook vanuit dat hij moet meebetalen. Maar dat wil hij liever niet omdat hij ook al huurlasten heeft uit zijn huidige woning. Ook vwb de kinderalimentatie doet hij moeilijk. Maar ik wil niet aan alles toegeven. En zeker niet aan de eis dat ik een toekomstige partner niet in de woning mag komen. Je hebt gelijk: elke man die binnenkomt zou een toekomstige partner kunnen zijn.........
Thecis
10 jaar geleden
Er zijn gewoon wettelijk zaken (zoals alimentatie) waaraan hij moet voldoen. Toegegeven, ik zou het zelf ook niet fijn vinden als mijn partner alimentatie opstrijkt omdat ik het verplicht ben en niet zozeer omdat het nodig is.
(deze opmerking staat natuurlijk volledig los van jouw situatie, daar weet ik de details niet van). Het nadeel van een man zijn, is dat men in dit soort situaties vaak benadeeld wordt. Jouw partner zou dit ook zo kunnen ervaren en wellicht bestaat de angst dat je straks met iemand samen gaat wonen, de woning in feite zou kunnen betalen (samen met de zorg vande kinderen) en dat hij moet betalen voor de woning en de alimentatie die bedoeld is om financieel te ondersteunen en niet om een vakantie te kunnen doen. Nogmaals, dit hoeft niet op jou van toepassing te zijn en zo bedoel ik het ook zeker niet. Het is meer om bewust te maken dat dit toch wel vaak voorkomt en dat lijkt me vervelend. Misschien dat die angst ook bij hem speelt (maar ik ken jullie niet,althans, daar ga ik even van uit ;-) In basis, de eis vind ik gek, maar misschien dat het voort komt uit iets anders dan gewoon dwars willen liggen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding