Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ervaren mensen met kinderen meer geluk dan mensen die ongewild kinderloos zijn?

Waar uit bestaat dat eventuele geluks gevoel en wat kan een kinderloos pers als gemis voelen.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
740

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat gevoel bestaat uit een gemis wat je zielsveel zou willen hebben en niet in geld uit kan drukken.
Of mensen met kinderen meer geluk hebben, betwijfel ik. Aangezien ze zich vaak niet eens realiseren dat ze zo veel geluk hebben, omdat ze de andere kant gewoon niet echt kennen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom een min?
Rieneke1
14 jaar geleden
heb je al een compensatieplusje gegeven.
niet aan storen verder, is het niet waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je. Ik ben eerder iemand die plusjes uitdeelt en kan/kon me hier ook geen min voorstellen.

Andere antwoorden (7)

Geluk is niet meetbaar, en daarmee is meteen duidelijk dat er geen antwoord mogelijk is op je vraag.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Mensen die geen kinderen hebben maar dit wel graag willen, zullen zeker ongelukkiger zijn dan mensen die kinderen hebben. De drang om kinderen te krijgen kan zeer groot zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet mee eens, je kunt ook adopteren of accepteren dat je geen kinderen kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen kan adoptie betalen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Robinknowsbest
jij hebt duidelijk nog geen kinderen en bent daar ook nog niet meer bezig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Robinknowbest, Dus wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met je hoofd accepteren is nog heel wat anders dan met je gevoel accepteren. Bij de meeste mensen is de drang tot voortplanting zo sterk dat ze het als een gemis blijven ervaren. Respect voor de mensen waarbij het wel lukt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Adopteren of accepteren? Ik geloof niet wat ik lees hier..
Mijn vriendin heeft endometriose en probeert al 5 jaar met IFV-behandelingen zwanger te worden.
Adopteren wilt ze wel, maar ze wilt EERST dr eigen kind. Ze wilt iets van drzelf..
Iets wat uit liefde is gemaakt.. Liefde die zij heeft gevoeld naar dr vriend toe..
Wat is geluk
Iedereen heeft een ander idee over wat geluk is voor hem of haar.
Of je nu kinderen hebt of niet
Paren zonderkinderen zijn vrijer in het gaan en staan hoeven geen rekening te houden met de kinderen.
Maar ouders met kinderen genieten van hun kinderen en zien dat als geluk.
Dus er is zoveel te bedenken waarom de een gelukkigs is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geluksgevoel bestaat uit het kunnen doorgeven van jouw genen. Dat is een ingebakken genetische wens die het voortbestaan van de soort garandeert. Het is grotendeels irrationeel en zit enorm diep.

Een kinderloos persoon die graag kinderen wil, zal het gevoel hebben dat er iets ontbreekt aan zijn/haar leven. Alles wat je daar logisch tegenin brengt (vrijheid, lekker doorslapen 's nachts, minder zorgen, geen rotzooi in je huis, niet tegen chagerijnige puberkoppen aankijken bij het ontbijt, noem maar op) doet niks af aan het gevoel van gemis dat sommige mensen ervaren als ze geen kinderen kunnen krijgen.

Kinderen krijgen is bij veel mensen een instinct. Geef toe, als het niet ingebakken zou zijn, zou je toch nooit een groot deel van je eigen leven opgeven aan het groot zien te krijgen van die geliefde loeders?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet noodzakelijk. Sommige zien in hun nalatenschap het volmaakte geluk : alles wat ze zelf niet hebben kunnen bereiken in hun leven en elk gemis aan affectie wordt gecompenseerd door tonnen speelgoed en "oververwennings"-opvoeding.Anderen zien hun natuurlijke kroost als een voortzetting van het creationistisch denken. En nog andere zijn ook volmaakt gelukkig met een bewust kinderloos huwelijk en zien alle kinderen van de wereld graag.Het is vooral in de jeudige jaren van kinderen en tijdens de laatste levensfase van de ouders dat het geluk wederzijds is zonder al te grote conflicten inzake de fundamentele levensvragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdelijk wel, omdat hun kinderwens in vervulling gaat.
Maar na je 50e, als de biologische klok langzaam stopt met tikken, zijn het vooral de kinderlozen die veel geluk ervaren, omdat ze alle vrijheid van de wereld hebben, geld overhouden en geen zorgen hebben over opgroeiende pubers.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja, dit is een persoonlijke ervaring! Al heb ik voor het bovengeschreven geluksgevoel wel 20 jaar ongewilde kinderloosheid moeten ondergaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat als je nou nog 20 jaar verder bent? Wie verzorgt je dan nog? Wie komt je bezoeken? Komt dan de leegte niet weer boven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Domtic, verzorgen in dit land de kinderen hun bejaarde ouders?
Al zou ik ze hebben, dan zou ik dat nooit willen.
Hopelijk heb ik tegen die tijd nog wat levende vrienden, zodat ik niet eenzaam zal zijn.
En ja, oude mensen worden vaak eenzaam. Niet alleen omdat er geen kinderen zijn (of omdat ze niet naar hun ouders omkijken), maar meer nog omdat de mensen die je lief waren een voor een gaan wegvallen.
Maar is DAT dan een reden om aan kinderen te beginnen, mocht je ze al kunnen krijgen?
Ik ben echt dik tevreden, en mocht bovenstaande situatie zich gaan voordoen, dan zal ik ermee dealen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nou net het probleem; je vrienden zijn dan net zou oud als je zelf, sterven of zijn niet meer in staat je te bezoeken. Je kinderen zijn jonger en die zouden dat eventueel wel kunnen (of ze dat willen is een andere vraag). Feitelijk zijn dus kinderloze paren 2x de 'pineut'; een keer bij het niet kunnen krijgen van kinderen en de tweede keer als ze oud zijn.
Het verschil in geluk is niet meetbaar. Je kan niet zomaar zeggen die groep mensen is meer of minder gelukkig dan die andere groep.
Wat wel vaak voorkomt is dat mensen die ongewild kinderloos zijn zich ongelukkiger voelen.
Vrienden van mij willen ook heel graag kinderen, maar helaas via de normale manier is het niet mogelijk. Ze nu al een tijd bezig om mbv. IVF en donorsperma een kindje te krijgen. Maar ook dat wil nog steeds niet lukken. Elke keer is weer de hoop... En elke keer weer de grote teleurstelling wanneer het weer niet gelukt is. Het is een enorm pijnlijk en moeilijk proces waar ze doorheen moeten. Met geen enkele garantie dat het ooit mag lukken.
Wat een kinderloos paar kan missen is een kind. En alles wat daarbij komt kijken. Het is een overlevingsinstinct. De mens is gemaakt om zich voort te planten. Wanneer ze dat niet zouden doen, zou de mens vanzelf uitsterven. Dus het grote probleem ligt eraan dat je geen gehoor kan geven aan je instict. En dat is een wond die tijd nodig zal hebben om te kunnen genezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding