Mijn moeder drinkt teveel en maak me zorgen wat moet ik doen?
Mijn moeder drinkt minimaal per dag 7 biertjes en meestal bij bet eten ook nog 1 glas wijn. Ze begint 's ochtends meestal om half 12 met 1 biertje en dan gaat ze zo de hele dag door. Als ze moet werken neemt ze er 's avonds meer. Me ouders zijn wel gescheiden dus d8 dat het daar door zou komen maar ze heeft nu weer een vriend dus ze moet wel gelukkig zijn. Verder heeft ze er geen last van. Meestal eten we 1 dag in de week bij onze oma en we gaan dan met de auto ernaar toe maar als we bij me oma zijn drinkt ze wel minder. Dan 3 wijntjes. Daarna rijden we ook nog terug naast huis ok vond dat altijd dood eng. Als we weer thuis zijn gaat ze gewoon weer verder. Meestal drinkt me moeder in de keuken en 's avonds gen in de woonkamer. Ik denk dat ze niet wilt dat wij het zien. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen xx.
Als je het zelf moeilijk vindt om er met haar over te praten, is er dan niet iemand anders die met haar kan praten en haar overtuigen dat ze ergens heen moet gaan waar ze haar van de drank af kunnen helpen? Misschien iemand uit de familie? De nieuwe vriend van je moeder? Een goede kennis? Je oma? Een leraar op school?
Anders kun je eens naar het centrum voor jeugd en gezin in jouw buurt toe gaan. Of naar maatschappelijk werk. Of naar je huisarts.
Om te voorkomen dat het een gewoonte wordt is het belangrijk om minimaal twee dagen per week geen alcohol te drinken; Alcohol komt via de slokdarm, de maag en de dunne darm in het bloed terecht, waarna het door het hele lichaam wordt verspreid. Zodra het de hersenen bereikt, voelt men zich bij de eerste twee glazen ontspannen, vrolijk en praat men makkelijker. Als men
Eenmaal per week 15 glazen alcohol is ongezond. Vijf dagen 2 à 3 glazen hoeft geen probleem op te leveren. Alcohol heeft namelijk effect op verschillende organen, zoals de maag, de lever en de hersenen. Hoe meer alcohol in korte tijd in het lichaam wordt opgenomen, des te meer schade dit aan de organen kan berokkenen. Voorbeelden zijn gastritis (ontsteking van de maag) en levercirrose (beschadiging van de lever). Als u een keer wel veel drinkt, is het slim om twee dagen achter elkaar geen alcohol te drinken. Het lichaam kan zich dan herstellen. Toegevoegd na 21 minuten:
Zelfhulpgroepen voor stoppen met drinken De bekendste zelfhulpgroep is de Anonieme Alcoholisten (AA). De AA organiseert groepsbijeenkomsten en de AA-hulplijn is 24 uur per dag bereikbaar. Er zijn ook groepen voor familieleden van drinkers. De Alcohol Infolijn van het Trimbos Instituut heeft meer adressen voor zelfhulpgroepen. Succes!!! Toegevoegd na 21 minuten:
Zelfhulpgroepen voor stoppen met drinken De bekendste zelfhulpgroep is de Anonieme Alcoholisten (AA). De AA organiseert groepsbijeenkomsten en de AA-hulplijn is 24 uur per dag bereikbaar. Er zijn ook groepen voor familieleden van drinkers. De Alcohol Infolijn van het Trimbos Instituut heeft meer adressen voor zelfhulpgroepen. Succes!!! Bronnen:
- http://www.utwente.nl/gezondensterk/gezond_alcoholgebruik/alcohol.doc/
- http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-een-alcoholverslaving.html
Omdat ze zegt: "maar niet iedereen weet welke mate van alcoholgebruik nog verantwoord is"
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.