Kan een vader met een Poolse vrouw zomaar met de kinderen naar Polen vertrekken?
Ik, 26-jarige Amsterdamse, ben ten einde raad. Mijn vader is 16 jaar geleden opnieuw getrouwd met een Poolse vrouw. Hij kreeg hier in NL nog 2 kinderen: mijn halfbroertje van 13 en halfzusje van 5. Ze wonen vrij ver bij me vandaan (Amsterdam - Tilburg), maar we hebben een goede band: in de vakanties komen de kinderen 2-3x per jaar bij mij en mijn partner logeren en tussendoor gaan we bij elkaar op bezoek.
Helaas gaat het niet goed bij hen thuis. De Poolse vrouw (die overigens nu al 16 jaar in Nederland woont en goed Nederlands spreekt) is manisch depressief geworden en wil van hem scheiden. Het is er vrij rommelig in huis, al wordt er ook door mijn vader alleen goed voor de kinderen gezorgd. Toch zijn er ook problemen. Zo is de vrouw van huis weggelopen en zwerft deze nu sinds c.a. 2 weken op straat.
Mijn zusje heeft gedragsproblemen en is daardoor in groep 3 van school gestuurd, ze gaat nu naar een speciale school. Mijn broertje zit in havo2 en heeft juist weer een goed rapport gehaald. Bureau jeugdzorg heeft inmiddels een advies gegeven voor een uithuisplaatsing van beide kinderen. Nu is het zo dat mijn broertje en -zusje een dubbele nationaliteit hebben: Pools en Nederlands. Mijn vader denkt erover om met de kinderen naar Polen te vertrekken -na toestemming van de vrouw- totdat de situatie gestabiliseerd is (zijn idee).
Mijn vraag is: kan mijn vader zomaar met mijn broertje en zusje naar Polen vertrekken? Wat kan ik het beste doen?