Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een vader met een Poolse vrouw zomaar met de kinderen naar Polen vertrekken?

Ik, 26-jarige Amsterdamse, ben ten einde raad. Mijn vader is 16 jaar geleden opnieuw getrouwd met een Poolse vrouw. Hij kreeg hier in NL nog 2 kinderen: mijn halfbroertje van 13 en halfzusje van 5. Ze wonen vrij ver bij me vandaan (Amsterdam - Tilburg), maar we hebben een goede band: in de vakanties komen de kinderen 2-3x per jaar bij mij en mijn partner logeren en tussendoor gaan we bij elkaar op bezoek.

Helaas gaat het niet goed bij hen thuis. De Poolse vrouw (die overigens nu al 16 jaar in Nederland woont en goed Nederlands spreekt) is manisch depressief geworden en wil van hem scheiden. Het is er vrij rommelig in huis, al wordt er ook door mijn vader alleen goed voor de kinderen gezorgd. Toch zijn er ook problemen. Zo is de vrouw van huis weggelopen en zwerft deze nu sinds c.a. 2 weken op straat.

Mijn zusje heeft gedragsproblemen en is daardoor in groep 3 van school gestuurd, ze gaat nu naar een speciale school. Mijn broertje zit in havo2 en heeft juist weer een goed rapport gehaald. Bureau jeugdzorg heeft inmiddels een advies gegeven voor een uithuisplaatsing van beide kinderen. Nu is het zo dat mijn broertje en -zusje een dubbele nationaliteit hebben: Pools en Nederlands. Mijn vader denkt erover om met de kinderen naar Polen te vertrekken -na toestemming van de vrouw- totdat de situatie gestabiliseerd is (zijn idee).

Mijn vraag is: kan mijn vader zomaar met mijn broertje en zusje naar Polen vertrekken? Wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je vader heeft het ouderlijk gezag over de kinderen samen met de (Poolse) moeder. Dit betekent dat zij samen de gewone verblijfplaats van de kinderen mogen bepalen. Als de moeder instemt, mag je vader met de kinderen in Polen gaan wonen.

Bureau Jeugdzorg denkt erover om de kinderen uit huis te plaatsen. Dat is een zware maatregel. Bureau Jeugdzorg is erg bezorgd over de kinderen. Als de plannen van je vader bekend worden bij Bureau Jeugdzorg, zal het de kinderen met spoed uit huis plaatsen.

Als jij niet wil dat de kinderen in Polen gaan wonen, kun je contact opnemen met Bureau Jeugdzorg en de voorgenomen verhuizing en het doel daarvan uit de doeken doen. Ik denk dat er dan een spoeduithuisplaatsing volgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jouw vader kan zo maar vertrekken, het is een volwassen man die zijn eigen beslissingen neemt.
Wat jij kan doen is je vader uitleggen dat je het erg zou vinden als hij zou verhuizen naar Polen, misschien kunnen jullie samen een andere oplossing bedenken. Dus praat met hem, meer kan je niet doen.

Ik ga er vanuit dat je vader nog het gezag heeft over de kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in principe zou hij dat kunnen doen. Polen is ook een EU land en hij mag zich daar vestigen onder voorwaarden. (werk en huisvesting hebben of voldoende eigen vermogen om daar langere tijd te verblijven).
Voor de kinderen is het ook geen probleem, die hebben de Poolse nationaliteit al.

Alleen, als hij dat doet om onder maatregelen van Bureau Jeugdzorg uit te komen dan kan hij zich weleens meer in de nesten werken.
Als Bureau Jeugdzorg zich eenmaal met kinderen uit een probleem gezin gaan bemoeien dan moet er al het een en ander gebeurd zijn. Ze doen dat niet zomaar.

In je verhaal noem je zijn Poolse vrouw, die in feite ook jouw stiefmoeder is, consequent "de vrouw".
Hieruit maak ik op dat jouw relatie met haar niet zo hartelijk is en dat het jou niet zo uitmaakt wat met haar verder gebeurd.
Ik bedoel: zou je geruster zijn als het gehele gezin zich in Polen gaat vestigen (je vader, zijn vrouw en hun kinderen (jouw halfbroertje en zusje)).

Uit huisplaatsing van kinderen kan tijdelijk zijn maar ook permanent, afhankelijk van de problemen die er zijn ontstaan. Meestal wordt het dan voor familie leden zeer moeilijk om nog direct contact met hen te hebben.
Het contact verloopt dan alleen nog via BJ.

Wat zou je kunnen doen vraag je.
Wat zou je willen doen en wat kun je aanbieden....

Je zou je vader kunnen aanbieden dat jij met je partner je broertje en zusje voor langere tijd bij je neemt en dat in overleg met BJ goed gemotiveerd gestalte kan geven.
Dus je zusje en broertje naar school in Amsterdam en goed voor ze zorgen.

In de tussentijd kan je vader dan zijn problemen met z'n vrouw goed oplossen.
Het kan een tijdelijke oplossing zijn die soelaas biedt om de ergste problemen het hoofd te bieden.

Als je daartoe besluit dan neem je een grote verantwoordelijkheid op je. Maar als je het omwille van iedereen het ervoor over hebt dan kan dat weleens de oplossing zijn die kan leiden tot herstel van een uit de hand gelopen situatie voor je vader en stiefmoeder.

Verwacht niet dat BJ meteen enthousiast je eventuele aanbod zal aanvaarden. Je zal moeten praten als Brugman om ze ermee in te laten stemmen. Maar als je goede argumenten hebt kun je heel ver komen.

Heel veel sterkte voor jou en iedereen die erbij betrokken is....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen

Uw vader onttrekt dan de kinderen aan het gezag,

Stichting bureau Jeugdzorg heeft reeds een onderzoek gestart en zal dan alles op alles zetten om de kinderen terug in Nederland te krijgen om de zogenaamde verwaarlozing van de kinderen te stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing