Is het mogelijk dat een machtstrijd stopt als er slechts één beide partijen de machtstrijd niet meer meespeelt?
Bij machtstrijd zit in vele intermenselijke "relaties". Dat zie op grote en kleine schaal (tussen mensen, groepen, naties...).
Machtstrijd wordt vaak ook erger, omdat in de strijd de ene de andere wil overtroeven. Soms gebeurt dit uit kwaadheid, soms ook met de beste bedoelingen (zie de strijd die mensen met goede bedoelingen voeren om hun partner van de drank af te houden, dat komt vaak ook neer op een machtstrijd).
Als er nu één van de beide partijen stopt met de machtstrijd mee te spelen, stopt de machtstrijd dan ook? Ik bedoel hier helemaal niet zoiets mee van "kan je iemand anders dan op een andere manier nog beter manipuleren" of "ben je dan de echte winnaar" of dergelijke. Het gaat dus niet om de machtstrijd stoppen om met de ander een spelletje te spelen, het gaat erom er echt uit te stappen.
Aan welke reactie kan je je dan verwachten?
In de zin van : is het mogelijk om op die manier een machtstrijd te stoppen? Ik zou namelijk met alle machtstrijden waar ik mee tussen zit willen stoppen, zowel privé als op vlak van mijn beroep (waar ik soms ook tot machtstrijd verleid word, soms met een ellenlang mailverkeer met welles/niets).
En hoe doe je dat best, ik bedoel hoe reageer je dan best als de ander je tot een machtstrijd wil verleiden, bv. omdat de enige manier is waarop hij/zij met "conflicten" heeft leren omgaan...?