Hoe kan ik die schaamte van me afzetten waneer je bent ontslagen en eigenlijk best gelukkig bent zonder werk? En hoe leg ik dat aan mijn familie uit?
Ik ben van de zomer ontslagen wegens bezuinigingen en eerlijk gezegd geniet ik van mijn vrije bestaan.
Niemand van mijn familie weet het nog, ik stel het steeds uit om het te vertellen.
Niet omdat het ontslag dus mijn schuld was maar omdat ik mij aldus heel prettig voel zonder werk.
Inmiddels ben ik weer samen met mijn partner en ben een gelukkige actieve huisvrouw-moeder.
Ik kan mij hier erg goed in vinden en mis mijn, of een andere baan niet.
Ik geniet van het koken waar ik alle tijd voor heb en de meest bewerkelijke creaties, die ik niet bewerkelijk meer vind, komen hier op tafel.
Ik heb meer tijd voor mijn (stief)zoon en kan genieten van afgemaakt huishoudelijke klusjes en ben in mijn element waneer het lekker loopt.
Maar hoe leg ik dat aan mijn keihard werkende ouders (en familie) uit die de instelling hebben dat iedereen voor zijn geld moet werken al moet je kruipend naar je werk en heb je 6 kinderen en een depressie oid?
De schaamte van mij en de teleurstelling in hun ogen, die ik voel om het te vertellen houdt me tegen eerlijk te zijn.
Zij zullen zeer teleurgesteld zijn en zich niet vinden in het gene waarin ik ontdekt heb mij gelukkiger te voelen.
Ook met de rolverdeling zullen zij enige moeite hebben, zo van de man aan het werk en de vrouw thuis aan het fornuis.
Ik heb overigens zeer veel respect voor mijn ouders die ik werkelijk bewonder om wie ze zijn en kan het ook goed met ze vinden.
Mijn vrouw schaamt zich er ook wel voor, dus ik weet hoe je je voelt. In de huidige maatschappij word bijna verlangd dat je werkt, want hoe kun je nou rondkomen van één loon. Maar ons gezin vaart er wel bij. En persoonlijk ben ik er trots op dat het zo kan.
Zij zouden beide het liefst met vervroegd pensioen willen alleen zouden zij hier financieel flink op achteruitgaan.
Zij gaan dus met tegenzin, vermoeid naar hun werk en ik verkeer in deze luxe positie terwijl zij het dik verdienen, kijkende naar hun lange arbeidsverleden en ik vergeleken met hen net kom kijken
Dus de gunfactor naar hen is groter dan die naar mezelf.
@Haelenaar, leuk dat je zegt dat het als een tierelier loopt en je trots bent dat het zo kan.
Mooi om te lezen.
Prima dan toch?
Ikzelf kijk nooit zo wat anderen van mijn Leven vinden
Vroeger had ik daar ook moeite mee hoor
Maar dat is helemaal over
Je moet elkaar in je waarde laten en respect hebben voor de zienswijze van anderen
Iedereen heeft het recht om je leven te leiden wat je zelf wilt leiden
Mits je daar niemand kwaad mee doet
Dat lijkt me in jou geval niet dus geniet ervan!!
Maar misschien veroordeelt Nonamanis zichzelf ook wel een beetje diep vanbinnen?
Lekker Haelenaar, dat het zo goed gaat! Ik hoop, dat je vrouw haar m.i. totaal misplaatste schuldgevoel heel snel opzij kan zetten!
Ik ben ook net min of meer ontslagen, heb nog een paar dagen en dan heel misschien ander werk. Ik heb een heleboel sollicitaties achter de rug, allemaal afgewezen.
Ik ben ontslagen door een aanbesteding, niet door eigen schuld. Maar zo zien een hoop mensen dat niet. En ik heb geen zin om weer terug te gaan naar de Aldi, terwijl ik speciaal geleerd heb voor beveiliger, omdat ik dat graag wil doen. Maar sommige mensen zeggen dan, dat ik alles maar moet aannemen, en dat kan ik niet uit staan. En als je dan 1 dag niet op zoek bent geweest naar ander werk, dan ben je lui.
Het moeten werken en presteren in je werk zit-zat zo in mijn systeem, dit is bij ons van huis uit zeer belangrijk en heb het aldus met de paplepel ingegoten gekregen.
Bij mezelf heb ik, in andersoortige situaties, geconstateerd, dat de afkeruing van anderen mij alleen kunnen raken als ik heel veel om ze geef, óf als ik het eigenlijk wel met ze eens ben diep vanbinnen.... en dat laatste lijkt mij dan een diep nadenkertje waard ;-) @Nonamanis: is natuurlijk hartstikke logisch dan. Super, dat je dat ziet, want dan kan je er ook mee aan de gang voor jezelf. Gètver... ik lijkt zo net een betweterige weet-ik-veel....
Sorry als ik zo overkom.
Zelf heb ik hier ook zo mee gestreden: vandaar ;-)
Ik vat het niet op als betweterig hoor :-) @Nonamanis
Ik vind presteren in werk helemaal niet belangrijk. Ik vind het belangrijk dat ik plezier heb in mijn werk. Als ik dat niet heb, ben ik ongelukkig, en projecteer ik dat naar de mensen die ik lief heb, en zij krijgen uiteindelijk de volle lading. Dat kost me dan meer, dan dat het werk me oplevert. Tuurlijk, een hoog salaris zou lekker zijn. Maar als ik daarvoor manager moet worden (manager = kl**tzak/kreng) dan pas ik daarvoor.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.