Explosieve ruzies met partner, wat te doen?
Ik heb nu 2.5 jaar een relatie met een leuke man. We zijn erg gelukkig met elkaar en hebben dezelfde ideeën over o.a. de toekomst en het hebben van een gelukkig relatie. Alles gaat goed, maar wanneer er een woordenwisseling plaatsvind loopt dit regelmatig volkomen uit de hand. Ik vind hem op zo'n moment erg dominant en kortzichtig, houdt zich alleen aan zijn eigen standpunt vast en verheft zijn stem erg snel. Mijn valkuil is dat ik daar veel te vurig en explosief op reageer. Ik heb hier al veel over gesproken met kennissen. Tot 10 tellen, rustig blijven, vriendelijk vragen of hij op een andere toon tegen mij wil praten etc. Ook probeer ik hem niet aan te vallen maar de "ik heb het gevoel dat" gesprekmanier aan te passen...dit houd ik echter maar kort vol om daarna volledig uit mijn plaat te gaan. Ik maak mezelf groot (letterlijk), ga blazen & schreeuwen en ben in staat mijn spullen te pakken en weg te gaan (wat ik al regelmatig heb gedaan, om vervolgens met hangende pootjes terug te komen)
We zijn zelf ook bezig om dit "probleem" aan te pakken en het gaat steeds beter. We houden steeds meer rekening met elkaar, en we weten hoe we allebei kunnen reageren. Ik vind dat hij echt zijn best doet en ik begrijp hem ook beter tijdens een ruzie.
Punt is dus dat ik het erg vervelend vind dat ik ineens tijdens een ruzie de woede voel oplaaien (vooral wanneer ik het gevoel heb niet begrepen te worden), weet iemand wat ik hier aan kan doen en mezelf rustig kan houden?
Mischien voor de hand liggend: Voelde jij je als kind begrepen door je ouders? (cq opvoeders).
Dan zou je dit alsnog op kunnen lossen voor jezelf en dan ben je dat triggerpoint kwijt. Waarschijnlijk kopieert je vriend het gedrag van zijn vader en heeft daarmee het verkeerde voorbeeld geleerd. Mooi hoe jullie hier uit proberen te komen. Ik heb hier nog een link voor jullie dan komen jullie er mischien wat sneller uit. www.relatietherapie-woerden.nl/help-ons De plaats doet er niet toe hoor het is meer een idee ervan. Liefde overwint alles. :)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.