Hoe kan ik leren om beter te communiceren met mijn vriend zonder bang te zijn?
Sinds 3 jaar heb ik een lat-relatie en voel mij daarin vaak alleen. In het algemeen is het sowieso bij mij dat ik in mijn werk meer in mijn element ben dan daarbuiten vreemd genoeg, omdat ik het gevoel heb dat ik mij daar beter kan uiten dan in mijn priveleven. Niet alleen moeilijker uiten tegenover mijn vriend maar ook tegenover mijn eigen familie ( en met name mijn moeder)
In mijn werk voel ik mij geaccepteerd zoals ik ben en heb ik het gevoel dat mensen vertrouwen in mij hebben, mij laten merken dat ze mij mogen en mij waarderen..
Daarbuitenom ben ik zo verschrikkelijk bang voor kritiek, afwijzing en oordeel van anderen, dat ik vaak op zo'n manier leef door mij aan te passen aan de nukken en grillen van anderen en om conflicten, confrontaties en teleurstellingen uit de weg te gaan. Dat maakt mij soms depressief en ongelukkig.
Mijn moeder kan mij ( ik ben 36 nu) nog steeds af en toe behandelen als een klein kind en verwijtend doen en mijn vriend (die zelf veel praat) kan moeilijk luisteren, zonder meteen een pasklaar antwoord er bovenop te gooien of meteen een oordeel vellen of mij te onderbreken 'omdat hij toch al weet wat ik ga zeggen'. Ik ga mij daardoor steeds meer wegcijferen en weet op den duur niet eens meer wat ik moet zeggen. Het lijkt wel of ik automatisch de 'praatknop' heb uitgeschakeld, want het is toch niet belangrijk wat ik voel. Het gekke is dat hij naar andere mensen wel kan luisteren ( of dingen aannemen)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.