Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn partner vertrouwen?

Ik kom erachter dan mijn vriend tegen me blijft liegen. We zouden het huis gaan schilderen en hadden allbei afgesproken 80,- euro hiervoor te pinnen. Toen we dit gingen doen kwam zei hij dat hij nog maar 40,- kon pinnen omdat de sportschool afgeschreven was. Gister heb ik stiekem zijn rekening gecontroleerd en kwam ik erachter dat hij diezelfde dag voor dat we geld gingen pinnen nog 40,- had gepint bij een kledingwinkel. Hij heeft mij nooit verteld dat hij hier geweest is en wat hij gekocht heeft. Ook zag ik een bijboeking van een jas van 250,- op zijn rekening van een paar maanden terug. Hoewel hij dit jas nog steeds heeft en ik niet kan plaatsen waarvoor dat geld is. hij heeft tenslotte niks verkocht. Dit is gebeurd toe we op vakantie waren. Nu ik hier achter ben gekomen vertrouw ik hem niet meer. Waarom zou hij liegen waar hij geld aan uitgeeft en komt hij ze afspraken niet na als we samen ergens geld aan hebben uitgegeven? Ook die 250,- heeft hij nooit iets over gezegd en waarvoor dat bedoeld was. Ik denk dat hij iemand heeft opgelicht.... Daarnaast had hij gister 50,- nodig voor een dag weg met ze neef en had geen geld zei die. Ik zag dat die die dag ervoor 50,- had gepint ergens hoewel die wist dat die geld nodig had voor die dag. Hij komt dan bij mij om geld vragen. Wat moet ik doen? Ik kan hem hier niet mee confronteren want dan weet hij dat ik op zn rekening heb gekeken. En ik vind het heel raar dat hij mij niks verteld over die 250,- Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (12)

Je hebt je partner niet gevraagd naar de redenen van zijn vermeende "leugens" oftewel wat de redenen zijn voor zijn geldopnames (als hij jou daar al rekening en verantwoording voor zou moeten afleggen); het zijn jouw conclusies, voor zover ik dat uit je tekst kan opmaken.
Dus je vraag, of jij je partner kan vertrouwen is niet te beantwoorden door mensen op GV, alleen door je partner.
Wat ik ook lees is, dat jij stiekem zijn rekening nakijkt.... de vraag zou dan dus eigenlijk moeten zijn, of je partner jou kan vertrouwen.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
C+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Spider! ;-)
Je kunt twee dingen doen, of je speelt open kaart en verteld hem eerlijk dat je weet dat hij niet eerlijk tegen je is geweest. Dan weet hij wel ook dat je in zijn rekening zit te neuzen. Tweede keus is niets zeggen en dan met dit onbehaaglijk gevoel blijven zitten dan blijf je hem controleren en jij voelt je steeds rottiger.
Doe je optie 1 dan zul je een fikse woordenwisseling krijgen omdat hij zich dan ook bespiedt voelt. Maar dan weet je tenminste wel waar je aan toe bent. Eerlijkheid duurt het langst. Dan is de keus aan jou of hem of je op deze manier wel verder wilt…
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zit met een probleempje... Je hebt tenslotte stiekem zijn rekening gecontroleerd...
Je moet het toch met hem bespreken en hopen dat hij met een goede uitleg komt. Daarbij zul je zelf ook met de billen bloot moeten omdat je hem bespioneert hebt.
Als jullie relatie goed is komt hij wel over deze hobbel heen, zo niet dan had het later toch wel stukgelopen als er zo weinig vertrouwen is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij dat gevoel op jou wekt, dan idd iets het klopt niet. Om hem te confronteren is voorloppig geen goed idee vind ik. Misschien is wel iets onschuldigs, maar dan nog vind ik dat hij eerlijk moet zijn. Wat je wel kan doen is als hij er volgene keer met dat soor smoesjes komt, dan moet je hem vriendelijk vraagen om uitleg en bewijs. Als hij blijft liegen, dan zou ik goed na denken over samen met hem door te gaan. Succes
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij inkomen heeft dan iedereen heeft recht om dat uit te geven waar ie wilt. Het kan zo zijn dat hij ziet iets moois voor de helft van de prijs en dan wil het gelijk hebben oid, en dan durf ie niet te zeggen omdat je zou teleurgestelt zijn en dan verzint hij ander smoesje om zn eer te bewaren ezv.:-) maar je moet het niet laten over de hand lopen en volgende keer als je merkt dat ie geld heeft, gelijk hem attend maken over de kosten dat jij voor hem opgedraait hebt. Hij vind het vast niet erg om terug te betalen.
Ik snap je punt wel alleen het gaat nog niet om enorme bedragen om er echt zorgen te maken vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat niet om bedragen maar het vertrouwen en de verantwoording. liegen is gewoon niet nodig in een relatie vind ik persoonlijk. al zou het om een paar euro gaan, het is m.i. een principe kwestie. bij het samen wonen horen nu eenmaal verantwoordelijkheden, ook naar elkaar.
en afspraak is afspraak bij mijn weten. ;-) @boefie
ik denk dat je zelf ook op je strepen moet gaan staan. dingen die hij niet doet omdat ie het geld aan leukere dingen besteedt worden tocht wel door jou betaald
of het nu verf is, of een uitje met zijn neef maakt geen hol uit. laat hem maar een keer voelen dat als het geld er niet is dat dit inhoudt dat men gewoon ook simpelweg iets niet kan doen of ondernemen. dan gaat ie maar niet weg, en dan komt de verf wel als ie WEL geld hiervoor heeft.
prio's stellen en niet over je heen laten lopen lijkt me niet verkeerd.
Aangezien jullie aparte rekeningen hebben, is het ieders eigen keuze wat daarmee gebeurd. Als je echter samen afspreek de kosten voor het huishouden 1 op 1 te delen, moeten jullie dit ook beiden nakomen. Nu kan het altijd zo zijn dat je een keer krap zit en dan help je elkaar, laat dit echter niet uit de hand lopen en zorg dat het weer binnen enkele maanden gelijk getrokken word. Kortom: Je hoeft hem niet te wantrouwen zolang je niet weet wat er precies speelt en zeker niet als hij uiteindelijk jullie afspraken nakomt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is dat!+
Vraag hem waarom hij zoveel leent van jou. Confronteer hem met het feit dat hij zoveel leent. Ik neem aan dat hij een baan heeft en genoeg verdient? Dan is het vreemd dat hij opeens geen geld meer heeft.

Jij zegt dat je bang bent dat hij iemand oplicht. Als hij dat zou doen zou hij er toch juist geld aan overhouden? Als hij steeds geld kwijtraakt lijkt me juist dat iemand anders hem oplicht en dat hij het niet durft te zeggen. Dit kan natuurlijk ook het geval zijn. (Ik snap jou verhaal ook wel hoor.)

Je woont samen, dus het lijkt me niet heel vreemd dat jij ook even zijn rekening checked, je deelt tenminste al van alles. Begin erover, maar niet meteen dat jij zijn rekening hebt bekeken. Bijvoorbeeld: 'Goh, de laatste tijd moet je wel erg veel geld lenen, hoe komt dat terwijl je een goede baan hebt enz...'
Succes!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort antwoord op je vraag: "Nee, jij kunt jouw partner niet vertrouwen, want jij controleert hem."

Wat ik zou doen in deze situatie, is vragen gewoon vragen waar dat geld gebleven is, en waarom hij dingen verzwijgd. Als hij hier geen goeie uitleg voor heeft, maar jouw vragen beantwoord met vragen (hoe kom je erbij), dan zou ik zeggen: "Goed, wanneer jij het me kunt uitleggen, zal ik erover nadenken of je nog geld van me kunt lenen. Als jij eerlijk tegen me bent, kunnen we dit uitpraten (en dán geef jij pas antwoord op "hoe kom je erbij" enzo).

Toegevoegd na 3 minuten:
Kijk eens hoe hij reageert op het openen van een gezamelijke rekening.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoef je lange uitleg niet te lezen.
Het antwoord:
Nee, je kunt hem niet vertrouwen want je merkt dat hij blijft liegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan alleen aangeven of ik hem zou vertrouwen, omdat ik hem gewoon niet ken zoals jij. Niemand op GV kan hier dan ook een afdoend antwoord op geven of iemand wél of niet eerlijk is.
Je zult dus op je eigen intuïtie af moeten gaan.
Met de dingen waar jij achter gekomen bent, heeft hij in elk geval de schijn tegen. Ik zou hem dan ook niet vertrouwen, als dit mij zou zijn overkomen.
Voor mijn persoon kan ik zeggen, dat ik hem erop aan zou spreken als hij van mij geld wilde hebben.
Ik zou hem eerst vragen waarom hij altijd geld tekort heeft en het ook willen weten. Eerder zou ik geen geld geven. Ik zou erop zinspelen dat we samen eens zijn rekening bekijken om te zien waar het fout gaat, want zo kan het niet langer. Misschien biegt hij op, misschien weigert hij jou inzage te geven en dat weet je of je intuïtie kopt of niet. Zolang hij mij geen uitleg geeft of inzage, kreeg hij van mij in elk geval geen cent meer en zeker niet als jouw financiën altijd wel op orde zijn.
Misschien heeft hij wel nooit geleerd om met geld om te gaan. Hij moet dan hierin begeleid worden, anders kom jij ook in de problemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan het zeggen dat je het hebt nagekeken, maar denk niet dat hij dit op prijs zal stellen.

maak hie duidelijke afspraken over.

je kan bv ieders een rekening nemen voor jezelf, en voor samen een rekening waar je dit soort dingen van betaald.

geef aan dat je hier je vraagtekens bij hebt, zoals he geld om weg te gaan met zijn neef: hij heeft tenslotte een nieuwe jas gekocht dus is het niet raar dat je er vanuit gaat dat zit van zijn laatste geld is (of een andere recente aanschaf)

trek ook zelf op de rem: jij moet nu het meeste betalen om het huis te schilderen, en je wil ook vrienden weg.

als er geen geld voor is, kan je niet weg.

wat je ook kan doen is voorstellen om samen rond de tafel te gaan zitten en alle inkomsten en uitgaven naast elkaar te leggen om te kijken of het mogelijk is een gezamelijke rekening te openen waar jullie SAMEN gebruik van kunnen maken (dus niet of jj of hij zonder overleg omdat jullie wat leuks hebben gezien en willen kopen)

als hij hier omheen draait denk ik dat hierop verder kan vragen. iemand die niets te verbergen heeft en verantwoordelijk met zijn geld om kan gaan zou hier m.i. niet veel op tegen hebben als het gaat aangezien jullie samen ook een financiele huishouding voeren.
ook andere kosten zullen gedeeld worden (tv, telefoon, huur) etc. neem ik aan.

daarbij is het niet verkeerd om wat op je hoede te zijn. hoe minder inzicht jij hebt, hoe minder zekerheid wat dit aangaat.

mij lijkt het niet meer dan normaal om ook hierin open en eerlijk naar elkaar te zijn.

regelrecht vragen zou ik persoonlijk niet doen dus. grote kans dat je dan enkel op verzet stuit en je eigen glazen ingooit als je wil weten hoe de vork in de steel zit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld is duidelijk één van jullie moeilijke punten. Goed dat jullie gescheiden rekeningen hebben, maar blijkbaar is dat niet voldoende om de gevoeligheden te vermijden.
Je hebt meer dan gelijk als je zegt dat hij zijn afspraken moet nakomen. Als jullie afspreken beiden 80 euro te investeren in verf, moet hij ofwel maken dat hij die 80 euro heeft, ofwel eerlijk tegen jou zeggen dat het op dat moment niet voor hem uitkomt.
Waarom het niet voor hem uitkomt, daar heb jij in wezen geen zaken mee. Dus ook als hij voor dat geld schoenen, juwelen, champagne of een hond heeft gekocht, het is zijn geld en hij doet ermee wat hij wil.
Het punt is echter dat hij niet eerlijk voor de dag komt met "het kan nu niet voor mij". En ik kan me ook voorstellen dat, als jullie ruim op voorhand hebben afgesproken om het huis te verven en elk zijn deel bij te dragen, het niet leuk is voor jou als hij dan de dag zelf zegt "oh, het kan toch niet". Het lijkt voor jou dan wel alsof hij het niet belangrijk vindt wat jullie afspreken. Op zijn minst kan hij dat op voorhand zeggen, zodat jullie kunnen bekijken hoe je dit oplost. Misschien is het ook op andere momenten al gebeurd dat hij niet '"zijn deel " bijdroeg in de gemeenschappelijke kosten?
Mijn advies :
- stop nu meteen met zijn rekeningen te controleren. dat mag je echt niet doen. dit zijn privégegevens.
- je vriend gaat anders met geld om dan jij. blijkbaar heeft hij schroom om hier open over te communiceren. Als je beiden aanvaardt dat je elke anders met geld omgaat, zal dit vele conflicten vermijden. Het gaat dus niet over vertrouwen of wantrouwen, het gaat erover elkaar te aanvaarden.
- open een gemeenschappelijke rekening waarop ieder een bepaald vast bedrag per maand stort. dit geld gebruik je voor huishoudelijke uitgaven. je kan ervoor kiezen dat beiden moeten "tekenen" als er geld van de rekening genomen wordt, maar handig is anders. beter is dat je een bankkaart hebt, waar degene die de inkopen doet dan gebruik van kan maken.
Als je een gemeenschappelijke rekening hebt, hoef je niet telkens te pinnen etc. om een bepaalde gemeenschappelijke kost te dragen. Als het geld voor die rekening in het begin van de maand gestort wordt, is het er ook al op voordat er eventuele andere verleidingen (zoals een nieuwe jas) verschijnen. En uiteraard kan je deze rekening wel controleren, allebei.
(Lees meer...)
liveisgreat
12 jaar geleden
is misschien tip;

draai het eens om en vraag /leen geld van je vriend omdat je het zelf niet hebt zgn .

Leen hem een tijdje geen geld !

en wacht zijn reactie af .
misschien dat het gaat werken .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding