hoe kan ik vaststellen of mijn vriend nog vastzit in zijn vorige relatie?
De relatie met mijn vriend is sterk verbeterd, maar ik zit nog met één ding wat me af te toe verwart. Hij zweert dat hij zijn ex volledig heeft losgelaten.De ingrediënten van hun relatie heeft hij in het begin in het lang en breed verteld : veel wandelen, bergen, kampeerwagen, goulashsoep, marathon gelopen, dodentocht gedaan etc. waardoor ik veel details weet.
Nu valt het mij op dat hij af en toe ineens met iets van die details af komt. Vorige week was dat met een golfballetje dat hij niet meer vond, en dat hij gevonden had op een wandeling die hij met haar maakte. Ik vroeg waarom hij dit nog zo belangrijk vond en hij zei "je wandelt niet elke dag voorbij een golfterrein".
Ook bij andere dingen denk ik soms "hm". Als we onder een lage brug rijden zegt hij "stel je voor, hieronder met een kampeerwagen, hahaha...". Iemand die zwaarlijvig is "ha, moest die de dodentocht moeten doen, die overleeft dat niet". Op de menukaart "aha, goulashsoep". Op een sportwedstrijd "de marathon" die ze destijds hebben gelopen en dat die nu weer is.
Toen ik iets zei over dat golfballetje zei hij "oei, kom, sht, het gesprek loopt niet de goeie kant uit, en het is nu net zo gezellig, laten we het hier niet over hebben".
Ik weet dat ik geen duidelijk antwoord krijg als ik het vraag. Ik weet ook dat mijn vriend nooit iets kan loslaten, zelfs geen kapotte broek. Zijn huis is een museum hij heeft alles nog van vroeger.
Waan ik of hangt hij nog vast aan "haar".
Zo ja, hoe reageer ik best?
Toegevoegd na 1 week:
dank u allen
Wij doen vele leuke dingen samen hoor, en dat is juist zo vervelend. Hij begint er altijd over net als wij iets leuks samen aan het doen zijn. Het is net of ze er altijd ergens moet tussen komen. Maar het is zo subtiel dat ik er eigenlijk bijna niks over kan zeggen. Het zou voor mij makkelijker zijn moest hij bv. zeggen "aaaaaaaaaaah, die heerlijke tijd met...., dat waren nog es mooie jaren". Dan kon ik reageren of doen alsof ik het niet hoorde. Maar dan wist ik wel waar ik aan toe ben wat dat betreft en daar kan ik iets mee doen (bv. zeggen dat hij dan beter naar haar terug gaat).
Nu zegt hij een detail waarvan ik denk "hoe komt dit nu uitgerekend in je gedachten, het is nu net zo fijn tussen ons". En als ik dan er iets over zeg zegt hij dat hij enorm op zijn woorden moet passen, dat dit helemaal niks met zijn ex te maken heeft, dat hij echt niks mag zeggen of ik begin te flippen over het verleden (zijn verleden)...Terwijl ik juist de indruk heb dat hij er nog mee in zijn kop zit en niet in het nu "geraakt".
Waardoor ik aan mezelf begin te twijfelen, of ik het wel juist inschat. Erg vervelend.
Hij heeft een onderliggende reden om, juist als het gezellig is tussen, jullie om dat te onderbreken.
Ik kan wel vanalles gaan bedenken waarom hij dat doet, maar heeft dat zin?
Doet hij dit al 6 jaar en wil je zo samen oud worden?
Het is meer wat en hoe jij samen met hem wil leven hij zal hier niet zo gauw in veranderen denk ik.
Ik kan me iets voorstellen van bindingsangst e.d. (misschien deed hij dat bij haar ook, maar dan over de ex voordien, alhoewel, dat liep heel slecht af...). Nee, ik heb eigenlijk geen idee , misschien omdat het over mezelf gaat ipv over anderen (meestal weet ik goed dingen in te schatten bij anderen, maar bij mezelf heb ik soms blinde vlekken...zoals vele mensen zeker?)
Waardoor hij afstand creeërt. DAt is al wat jij zelf stelt: bindingsangst, mischien maar dan zouden er nog meer kenmerken moeten zijn dan alleen bij gezelligheid. Hij je vooral niet het gevoel wil geven dat jij zo leuk bent.
Of dat hij je heel erg leuk vindt. Hij je zo het gevoel wilt geven dat jij nooit genoeg bent om het gezellig mee te hebben zodat je nog meer je best gaat doen voor hem.
Hier kan iets in zitten vanuit zijn jeugd dat hij het nooit goed genoeg deed voor zijn ouders vooral op de momenten waarvan hij vond dat het gezellig was en hij dat automatisch door voerd in een relatie. Mooi verwoord die blinde vlekken, maar dat zal wel mee vallen denk ik bij jou, je bent nuchter genoeg.
Je constateert toch iets wat niet klopt. Wat ik zelf bedenk nu ik weer jouw stukje gelezen heb is ook dat hij niets kan loslaten en acepteren dat iets voorbij is.
Volgens mij houd hij haar(de ex) niet vast maar de situaties die hij zelf beleefde/ervaarde voor jou is dat dan met haar, wat heel logisch is.
En zelfs zijn spijkerbroek en al de oude spullen vroeger, hij heeft in alles zijn gevoel gestopt en laat hij dit los of gooit hij het weg dan gooit hij ook iets van zichzelf weg. Mischien herken je hier iets in van al mijn getyp en opkomende ideeën of krijg je zelf nog wat ingevingen.
Of is het nix, maar dat kan jij beter beoordelen omdat jij in de relatie zit. Sterkte maar denk ook vooral aan jezelf en de toekomst.
Idd, hij doet er héél veel aan om me het gevoel te geven dat ik niet goed genoeg ben. Soms is dat niet, dan hemelt hij me op (hoeft ook niet natuurlijk), maar hij kan al die lovende woorden met gemak de keer nadien ongedaan maken.
Kan met zijn ouders te maken hebben, dat weet ik niet. Hij kan idd ook niet loslaten dat er iets voorbij is. Het heeft héél lang geduurd voordat hij kon aanvaarden dat zijn kinderen niet meer klein zijn maar volwassen.
Het is idd ook zo dat hij echt het gevoel heeft iets van zichzelf weg te gooien als hij een kapotte onderbroek of dergelijk de vuilnisbak in kiepert.
Maar goed, het is niet altijd makkelijk voor mij, al weet ik ook wel dat mijn deel evenredig is (ik ben géén slachtoffer dus).
Dat afstand creëren dat zie ik voortdurend bij hem, en ook nu is hij ervan door omdat hij plots ruzie begon te maken, niks meer zei en ik hem gezegd heb dat hij als hij zo doet dan beter thuis in zijn eigen zetel kan gaan zitten. Wat hij zonder morren doet.
Ik heb het hem al vaak gezegd : afstand afstand afstand afstand.... En dan hoor ik van die intieme momenten samen in de kampeerwagen onder de sterrenhemel en denk er het mijne van. Was er toen ook afstand en hemelt :-) hij dit nu op? En zal hij dat dan ook doen als het ooit uit is tussen ons "zo een fantastische uren die we hebben doorgebracht in haar tuintje"....omdat het dan lekker veilig is?
Alhoewel ik me toch vragen blijf stellen in het toekomstperspectief dat er vroeger wel was tov anderen en er nu niet is , en me afvraag of ik hiermee aan de slag moet tov hem....
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.