Moet ik zeggen dat ik hem toch nog niet vergeven heb?
In mijn jeugd heeft mijn vader zich regelmatig misdragen, mij gekwetst, zijn verantwoordelijkheid niet genomen enzovoort. Dit kwam allemaal voort uit drankgebruik. Ik heb hierdoor een behoorlijke klap gekregen waar ik nu, na jaren nog steeds verdrietig en boos om kan worden.
Ik heb mijn vader meerdere malen gezegd dat het me pijn heeft gedaan en dat ik door hem me nu ook zo voel.
Hij kan absoluut niet praten dus goede gesprekken hebben we niet. Ik wou dit zo vaak voor mezelf afsluiten. Op een gegeven moment had ik gelezen dat je eerst moet vergeven voordat je los kan laten. Ik heb hem toen een broef geschreven met als laatste "ik vergeef je". Maar nu, een jaar later, voel ik dat niet zo...ik heb het nog steeds niet afgesloten.
Tegenwoordig gaat het heel goed, hij vervalt niet in zijn oude gedrag, en doet zijn best.
Maar....moet ik tegen hem zeggen dat ik het hem eigenlijk niet vergeef..maar dat ik het accepteer dat het gebeurt is en dat ik dat moet zeggen om verder te kunnen?
Aan de ene kant denk ik dat, want hij denkt nu dat het klaar is? Ik wil ook geen ruzie, wil juist verder.
Ik twijfel enorm!
De vraag is dus: Moet ik hem zeggen dat het niet waar is dat ik hem heb vergeven of is dat zinloos/onnodig?
Mijn vader heeft vorig jaar ook een hartaanval gehad, dus dat speelt ook mee...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.