Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet mijn oma alles vast leggen bij de notaris?

Mijn oma is de laatste tijd een beetje aan de sukkel. Nu heb ik het met haar erover gehad wat er moet gebeuren wanneer zij zou komen te overlijden. Ze vertelde dat ik haar geld krijg en ik moet bepalen wat er met haar meubels gebeurd. Echter heeft zij nog niks vast laten leggen bij een notaris. Ik heb haar verteld als zij dat zou willen, zij dit vast moet laten leggen of in ieder geval opschrijven met haar handtekening eronder. Zij is er van overtuigd dat dit niet hoeft en dat ik er aanspraak op maak als wij dit samen hebben afgesproken. Er is echter nog andere familie in het spel. Mijn vraag is nu: Moet mijn oma dit nu vast laten leggen of in ieder geval opschrijven met haar handtekening eronder?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Er zijn twee soorten documenten die invloed kunnen uitoefen op een erfenis. Een testament en codicillen. Bij een testament kan de erfenis op een bepaalde manier verdeeld worden en kan er afgeweken worden van de wettelijke erfgenamen. Met een codicil kan alleen vastgelegd worden of bepaalde goederen (zoals juwelen) naar een bepaald persoon gaan. Er kunnen ook wensen voor de uitvaart vastgelegd worden.

Een testament moet opgesteld worden door een notaris. Alleen een notaris kan een testament rechtsgeldig maken.

Een codicil kan ze zelf opstellen. Een handgeschreven brief met een datum en een handtekening.

Wat u wilt kan niet. Geld is geen goed en kan dus niet aan een bepaald persoon toegewezen worden. De meubels dan weer wel, maar dit mag niet ten koste gaan van de andere erfgenamen. Wil uw oma dus de zaken anders verdelen, dan moet ze naar de notaris.

De notaris zal u ook vertellen dat het niet mogelijk is om alles aan u na te laten. Haar kinderen zullen in ieder geval op een deel aanspraak kunnen maken, tenzij ze dat zelf niet willen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wettelijke erfgenamen zijn haar zussen. Als die overlijden dan erven hun kinderen. Voor zussen (en broers) geldt geen wettelijk erfdeel. Uw buurvrouw kan dus bij de notaris laten vastleggen hoe zij haar bezittingen verdeeld wil hebben. Ze mag het dan ook aan u nalaten. Daarbij hoeft ze geen rekening te houden met een verplicht deel. Dit kan zij niet met een codicil vastleggen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gregor, wat eventueel nog een andere mogelijkheid is, is dat uw buurvrouw het geld met de "warme hand" schenkt. Dat betekent: als zij nog leeft.
Evengoed zou het dan beter zijn om een, met de hand geschreven, bevestiging van haar te hebben waarin staat dat zij het aan u schonk terwijl zij geestelijk gezond is. Wat een arts zou kunnen bevestigen. Dit alleen voor het geval haar neven/nichten in verzet komen bij haar besluit. +1 Nielx.
Je oma "moet" niets, maar in jou geval zou ze het beste een testament kunnen laten maken bij de notaris.

Jij weet niet of er al een testament (uiterste wilsbeschikking) van je oma is of bestaat, waarvoor in dat geval een aanpassing van het huidige testament vereist is. (dit heeft een naam, maar zou zo snel even niet weten wat die naam is voor deze toepassing)

Een eigengemaakt briefje met handtekening of een mondelinge afspraak over de erfenis zijn waardeloos als er al een testament bestaat of na het maken van een testament.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk.
als jouw oma jou wil aanwijzen als enige erfgenaam, moet er zeker een notaris aan te pas komen, oma moet een laatste wil beschikking/testament laten opmaken.
anders zou het zijn als er geen andere familie was.
ook wijst je oma jou aan als testamentair executeur, degene dus die alles regelt namens de overledene met de notaris.(ik weet niet zeker of ook dat door de notaris vastgelegd moet worden).

antwoord:

ja, oma zou alles moeten laten vastleggen bij de notaris.
als oma blijft volharden in niets doen of hooguit een eigen geschreven briefje, dan is het niets waard en erft de andere familie ook.

Toegevoegd na 3 minuten:
n.b. als testamentair executeur ben je ook verantwoordelijk voor het leegruimen en opleveren van de woonruimte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding