Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer is het tijd om een vriendschap te beëindigen?

Waarom beeindig je vriendschap?

[ ik vind het maar moeilijk om vrienden te "houden", op een of andere wijze eindigt het er altijd mee dat ik degene ben die jaar na jaar kaartjes stuurt, lieve dingen zegt en aandacht geeft, maar ik sta zelf altijd maar zonder. ik ben te lief. Op een bepaald moment is dat wel voorbij denk ik ]

ervaringen en input welkom

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks;-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vriendschap begin je niet en vriendschap eindig je niet, dat gaat vanzelf.
Wel kan je een keer eerlijk zijn tegenover elkaar, althans jij kan eerlijk zijn, maar dat is best moeilijk, want er is dan meestal geen weg terug meer.

Zelf kwam ik jaren lang, altijd bij buren, nieuwjaar wensen.
Ze hadden toen nog kleine kinderen en konden moeilijk weg, maar de kinderen werden groot en wij bleven maar komen, op den duur zei ik, laat hun ook maar eens hier komen nieuwjaar wensen.
Toen hadden ze het ineens te druk, het was buiten te koud (30 m. lopen!) ze hadden geen zin, ze waren te moe enz.
Ik ben er toen me gestopt en toen mistten ze ons ineens,
maar ook toen viel niet het kwartje.
Heb het maar zo gelaten, want zeg je wel wat en het pakt verkeerd uit, dan spreek je ze helemaal niet meer.
Dus ja, eindigen? Laat het maar zo, zeg maar niets en stuur maar eens geen kaartje en ben wat minder lief.
Misschien valt bij hun wel het kwartje en zo niet, jammer dan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Ed!

Andere antwoorden (10)

Als je de vriendschap niet meer voelt is het voor jou een goede reden om ermee te stoppen, maar ik beveel je aan om het van alle kanten te bekijken en als je echt uitvindt dat er geen vriendschap is, stop er dan mee...

Maar ALLEEN als je echt alles geprobeerd hebt, ga je te vroeg weg, dan krijg je zeker veel spijt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer het altijd maar van een kant komt is het tijd om een vriendschap te beëindigen. Of in ieder geval tijd om er minder energie in te steken. Eens kijken of er dan van de andere kant nog iets komt. Het hoeft niet allemaal op een weegschaal maar als het duidelijk altijd van jouw kant komt is het gewoon genoeg geweest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vriendschap is niet zwart-wit, ja-nee, aan-uit. Je kunt vrienden met iemand zijn geweest, en de vriendschap is wat verwaterd zodat je elkaar minder ziet. Dat gebeurt, maar dat betekent niet dat het van 100% naar 0% is gegaan.

Het is tijd om de vriendschap te beeindigen op het moment dat je een hekel aan elkaar krijgt. Maar daar hoef je dan niets meer voor te doen, dat gaat dan al vanzelf.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Vrienden zijn mensen, die je op een bepaald moment op je levenspad ontmoet. Je loopt een kortere of langere tijd gemeenschappelijk een stukje pad, maar om welke reden dan ook, lopen die paden dan weer uit elkaar...je loopt door met een mooie herinnering aan de wandeling samen, maar het heeft geen zin het samenwandelen te forceren.

Als het je een beter gevoel geeft, zou je dit jaar op een laatste kerstkaartje kunnen schrijven, dat je ook in de komende kersttijden aan hen zult denken, en dat je nog vaak terugdenkt aan..(en vul dan een favoriete herinnering uit die tijd in).
Daarmee kan je dan ook van jouw kant de vriendschap als beëindigd beschouwen, en hem veranderen in een mooie herinnering.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mooi gezegd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zal er eens over denken of ik dat kaartje nog ga sturen ;-)
Dat herken in wel, ik heb weer meer kaarten geschreven dan me lief is, maar ja.
En soms denk ik als ik alleen ben, hm waar zijn ze nou?
maar als je niet zegt dat je wat mist, dan weet een vriendin het niet......!

Ik heb sinds mijn 10e een vriendin, ik zie haar niet vaak, spreek haar niet vaak, maar áls we elkaar zien, is het gewoon goed, we pakken zo de draad weer op en hebben het heel gezellig dan. verder leven we ons eigen leventje.
andere vriendschappen verwateren soms, laat maar dan
als het goed is komen er weer nieuwe vriendschappen bij, al heb je wel input van beide kanten nodig.
samen dingen doen versterkt de vriendschapsband
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het evenwicht weg is, en de ergenis groeit, dan is de tijd rijp....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is tijd om een vriendschap te beëindigen als de tijd er is. Dat klinkt misschien onzinnig, maar ik bedoel er mee dat je niet zomaar van de één op de andere dag kunt zeggen 'ik ga onze vriendschap beëindigen'. Dat merk je vanzelf wel, het is een soort proces dat een flinke tijd kan duren totdat je nauwelijks tot geen contact meer met elkaar hebt. Als dat goed voelt, is het ook goed. Vind je het toch jammer, moet je misschien eens met die persoon gaan praten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je de vriendschap gaat voelen als een verplichting, een last en je altijd maar moet geven ipv ook te mogen ontvangen...maar ook wanneer je merkt dat er geen vertrouwen meer zou zijn om welke reden dan ook.. of omdat het je meer energie kost dan dat het je brengt... wanneer je gekwetst wordt door de ander zonder dat er over gepraat kan worden. als je je in deze vriendschap eenzaam gaat voelen..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is mogelijk dat:
wat jij voor vriendschap aanziet voor de tegenpartij een goede kennis betekent.
Wellicht ook teveel energie steekt in de zogenaamde vriendschappen.
De ander op gegeven moment weer andere kennissen opgedaan hebben en jouw aandacht niet meer nodig hebben of willen.
De moraal van dit verhaal is: Noem niet te snel iedereen te snel je vrienden. Goede vriend of vriendin heb je hooguit maar één of twéé.
Neem een meer afwachtende houding aan.
Geef hun de kans om richting jouw ook reactie te kunnen geven.
Je kunt ook te verstikkend bezig zijn.!!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tien jaar geleden deed ik dat. Sindsdien heb ik dat bij gesteld tot mondjesmaat kaartje sturen, af en toe eens bellen en langsgaan... maar op een gegeven moment wil je ook wel eens wat terug... gewoon, zomaar, zonder vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat snap ik, dat is ook heel natuurlijk dat je dat graag wil.
Maar deze mensen hebben kennelijk geen interesse meer in jouw.
Dit is bitter voor jouw, maar het enige wat je kunt doen om jezelf te beschermen is, stop met energie hier in te steken.
zolang jij, hoe minimaal dan ook, dit contact blijft onderhouden zullen zij niet tonen dat ze jouw contact waarderen.
Geloof me ik praat uit ondervinding.!!
Ben bijna 20 jaar bevriend geweest. Naar mate we ouder werden, veranderen onze interesses en daarna verschilden we totaal van elkaar. We groeiden ook uit elkaar. Ik had al heel lang het gevoel dat ik de enige was die de vriendschap intact wilde houden. Ik was ondertussen getrouwd en zwanger van de derde toen ik hoorde via via dat haar zoveelste relatie stuk was gelopen. Ik vond het erg voor haar maar vond het ook erg dat ze mij dat niet had verteld. Toen zei ze dus dat ze afscheid had genomen van haar oude leventje en helemaal opnieuw wilde beginnen. ik wist niet wat ik hoorde en was totaal overdondert. Maar na een poosje nagedacht te hebben heeft ze misschien wel gelijk gehad, onze vriendschap verliep steeds stroever. Ze heeft gewoon gedaan wat ze dacht dat goed voor haar zelf was en daar heb ik wel respect voor. Maar een vriendschap eindigen zonder de ander voor de kop te stoten dat lukt volgens mij ook niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding