Hoe help ik mijn hartsvriendin van haar haat- en wraakgedachten af ? (zie uitleg)
Mijn hartsvriendin is intelligent, rationeel, sociaal geëngageerd, behulpzaam, eerlijk, integer en loyaal. Ieders vriend, the girl nextdoor.
Zij kampt echter met heel verregaande haat- en wraakgevoelens t.o.v. een bepaalde persoon "X".
Dag en nacht (ze lijdt aan slaaploosheid daardoor) fantaseert zij de meest vreselijke scenario's over de dood/ziekte/ongeluk van "X".
Alles wat er in haar leven gebeurt (of niet gebeurt) linkt zij op de een of andere manier aan "X".
Zij begrijpt zelf niet waar die diepe haat gevoelens vandaan komen maar zij kan de wraakgedachten nooit stil leggen.
"X" bepaalt hare hele leven : migraine-aanvallen, slapeloosheid, spierpijnen, woede, frustratie, stress, wanhoop, schaamte, onmacht.
Mijn vriendin kan omwille van privésituatie geen hulp inroepen van arts/psycholoog/therapeut/.... Want thuis weet niemand af van haar geheim; enkel ik ken de ware toedracht.
Zij wil af van deze destructieve gedachten die haar leven/gezin/werk/gezondheid compleet beheersen.
Ik wil voor haar 24/24, 7/7 beschikbaar zijn om te praten, maar ze voelt zich uitgepraat. Ze zegt dat ze immers wel wéét dat ze verkeerd bezig is, ze schaamt zich ervoor, maar kan die haat, hoe graag ze ook wil, niet naast haar neerleggen.
Wat kan ik voor haar doen ?
kloppen niet, anders zou uw vriendin zichzelf weer in balans brengen, maar dat lukt haar niet zonder professionele hulp.
Een goede psycholoog in de hand nemen is het beste voor haar.
Zit het dieper?, dan naar de psychiater.
U zelf kunt daar niets aan doen.
Ze cijfert zichzelf weg, vrijwilligerswerk, helpen enz, prima eigenschappen maar het kan ook teveel zijn en vooral een vlucht zijn. Zolang je met iemand anders bezig bent hoef je niet met jezelf bezig te zijn.
Laat haar proffecionele hulp zoeken, niemand hoeft te weten waarvoor dit is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.