Hoe kan je het best omgaan met een negatieve, bemoeizuchtige moeder?
Heb jij ook een moeder die zich overal mee bemoeid, altijd kritiek heeft en altijd negatief is in alles wat je doet? Die denkt dat ze alles maar kan zeggen?Zelfs als je al 10 jaar op jezelf woont, werkt, getrouwd bent en kinderen hebt. Zelfs onderscheid maakt tussen de kleinkinderen door 1kind ( van de totaal 5) gigantisch voor te trekken en kritiek te leveren over ons gezin tegenover onze dochter van 7.
Hoe ga je ermee om? En hoe kan je op een normale manier met elkaar in gesprek? Zonder dat moeders in een slachtofferrol gaat? Deel jullie ervaringen en adviezen! Ik heb ze heel hard nodig;-)
Denk je dat mannen dit niet meemaken of daar geen zinnig antwoord op kunnen?
Nu dat ik volwassen ben en zelf ook realiseer dat ze moeite heeft om me los te laten en daardoor zich onbewust opdringt in mijn leven met al het negatieve commentaar van dien. Het laatste wat ik wil is het contact verbreken! Zeker omdat de situatie nu helemaal fragiel is zoek ik juist een manier om het eens rustig te bespreken en er beter uit te komen. Doordat ik als kind ook vaak het slikte is er misschien wel een drempel waar ik overheen moet stappen om mijn moeder aan te spreken op haar gedrag. Maar door de afstand die er nu is kan ik het beter overzien en wordt ik niet meegezogen in de negatieve spiraal. ( al dat commentaar maakt me erg onzeker en vraag ik me constant af of ik alles goed doe)
Jullie reacties hebben mijn zelfvertrouwen een boost gegeven zodat ik vrij binnenkort het gesprek aan wil gaan. Ik hoop dat ze zich toch realiseert dat ze mij op deze manier alleen maar kwijtraakt. We zullen zien;-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.