is het een duidelijke boodschap als je tegen iemand zegt "kom maar eens terug als je me serieus kan nemen"? of ben je dan egoïstisch?
ik heb net na een woordwisseling mn (ex?)vriend naar huis gestuurd na het zoveelste dovemansgesprek. Ik ben zeker bereid zijn visie te respecteren, maar wil gewoon es een open gesprek als er heibel is geweest.Maar zoals altijd na een ruzie stelde hij vorige week weer de hele relatie in vraag, zei dat de vijf jaar dat we samen zijn niks betekenen enz...
hij was vandaag heel ijzig, heeft wel veel geholpen maar zat nog vol wrok. toen ik dat ter sprake wilde brengen zei hij weer dat mijn standpunt verkeerd was. Terwijl ik het nog niet eens had kunnen uiten en zelfs helemaal niet zo zwaar tilde aan hetgeen er gebeurd was. Hij praatte me vorige week echt een ruzie aan, en voor ik het wist zat ik erin. En werd nog eens volledig de grond in geboord ; jaloers, dom, achter op mijn leeftijd enz.... Het raakt me helemaal niet meer maar het is zo jammer en vermoeiend ook.
We praten nooit iets uit. En vanavond in het gesprek zei hij plots "ik wil slapen, slaap ik hier of thuis?". Ik heb eerst gezegd dat hij dat zelf moest kiezen, dat ik hem niet naar huis stuur. Hij bleef en bleef dan zitten tot ik zei "wel, als je echt niet bereid bent om me serieus te nemen kan je misschien beter naar huis gaan slapen. en bel me eens als je denkt dat het je wel zal lukken". Toen ging hij door en riep nog van beneden "dag he" en ik riep "dag (voornaam)".Het is de eerste keer dat ik niet achter hem aanhol. maar nu vraag ik me af of ik toch niet te egocentrisch heb gehandeld....
- zie jij jezelf levenslang in deze relatie blijven en gelukkig zijn?
- Is het egoïstisch om voor jezelf op te komen?
Ik bedoel : voor mezelf opgekomen.
Dat klinkt misschien raar maar dat is zo wel.
Ik was gewoon iets heel erg beu en wil serieus genomen worden.
Maar ik wil hem ook serieus nemen, en misschien denk hij van niet. Ik weet het niet...
Levenslang in de relatie blijven en gelukkig zijn : hij heeft ook heel veel leuke kanten maar ik kan niet gelukkig zijn als mijn gevoelens en zienswijzen niet serieus genomen worden. Ik bedoel hiermee niet mijn emoties, maar gewoon dat je evenwaardig hebt als partner. en als ik dat niet kan zijn, nee, dan ben ik niet gelukkig.
Dat heb ik gisteren ook tegen hem gezegd (bedenk me achteraf dat ik heel veel heb gezegd gisteren, ook al luisterde hij niet echt) : ik ben destijds niet van mijn ouders weggelopen omdat ik nooit serieus gepakt werd om dat dertig jaar later in een relatie te zitten waar ik weer de hele tijd word uitgescholden gewoon omdat ik iets vind of voel. En hem nog eens gezegd dat dat niet betekent dat hij me altijd gelijk moet geven maar gewoon even luisteren en respect hebben. Maar dat dringt er dus niet in, net als bij mijn ouders destijds. Dus gelukkig in deze situatie : niet echt..
En ik vermoed nu meer en meer dat als er al een kans is op geluk die er alleen kan zijn als ik met respect voor hem natuurlijk, integer blijf aan mezelf... Maar het is niet makkelijk ik sta momenteel duizend angsten uit, voel me schuldig enz enz enz.
Enfin, een goede leerschool I guess...
Als ik je bovenstaande tekst lees, dan denk ik dat je bent opgekomen voor jezelf! Je bent hem voor het eerst niet achterna gerend.... je wilt als mens serieus genomen worden: je accepteert niet, dat hij je behandeld zoals je ouders dat deden.
Dit soort terugkomende situaties in mijn leven zie ik als een leerschool: en het is me opgevallen, dat die momenten er vaak zijn ;-)
Je ervaart hem als niet luisterend en niet respectvol naar jou toe: is het egoïstisch om dat niet te aanvaarden voor jezelf, om je grenzen aan te geven? Ik denk, dat dit opkomen voor jezelf is en dat dit okee is. De consequentie is, dat je zeer angstig bent en je schuldig voelt. Dat is voor jou het gevolg.... en dat is OOK een leermoment. Want waarom ben je precies bang? Wat is het allerergste wat je kan overkomen op dit moment en is dat het einde van de wereld? En schuldig: schuldig t.o.v. wie/waarvan? En is dat terecht??????
Ik bedoel hier niet mee, dat je ze allemaal op GV moet beantwoorden hoor LOL.
Maar voor jezelf lijken het me belangrijke vragen....ze zijn het voor mij wel altijd.
plus had hij ook dingen bijgeleerd, hij probeerde ook rekening te houden met me. bv. me bij mijn voornaam noemen ipv mijn achternaam omdat ik dat leuker vind. Hij deed echt zijn best denk ik, maar het was meer van "ik zal dat doen omdat ze het vraagt" ipv uit intrinsieke overwegingen (dus "ik zie in dat dat niet leuk moet zijn voor haar"). Bv. over die kwestie met zijn moeder zei hij "wel, omdat je er zo een punt van maakt ga ik pas zondagavond naar mijn moeder ipv al 's middags". Maar dat was zo zonder liefde, en weer met een verwijt. niet van "ik kan me voorstellen dat het niet leuk is dat ik dat met jou niet besproken heb, dus ik ga dat nu even doen, en dan zoeken we een manier hoe we ermee kunnen omgaan zodat het voor iedereen okee is". Ik zie dat misschien anders dan hij. Ik vind dat een relatie op de eerst plaats komt (behalve met kleine kinderen en zo natuurlijk), en dat de rest hier op wordt afgestemd. En daarmee bedoel ik ook niet hobby's en zo, je moet je vrijheid hebben in een relatie. Maar afspraken met familie maak je best in overleg met je partner vind ik toch. Anders bengelt die er maar wat bij.
Dat bedoel ik dus, maar dan ga ik weer denken dat ik te veeleisend ben, want al bij al is het ook wel een schat. Alleen heeft hij bepaalde vaardigheden echt niet meegekregen, hij is zo een rudimentair "oog om oog tand om tand" en "eigen bloed eerst" type zonder een spiertje zelfinzicht.
En dat maakt het soms lastig. Als hij goed voor me is, beschouwt hij dat bijna als een gunst en maakt me dat schatplichtig tov hem. En aan de andere kant bouwden we niks op want wat ik voor hem deed vergat hij onmiddellijk weer...
Tja, je zet me wel aan het denken WendyH, ik ga hier geen lang epistel schrijven maar het is moeilijk voor me nu, ik mis hem eerlijk gezegd ook en zie nu ineens alleen de goede dingen. Typisch zeker?
Alleen als jij jezelf serieus neemt in je behoeftes zal een ander je serieus nemen, als jij jezelf respecteert in je gevoelens zal een ander dat doen. En die stap heb je nu gezet, je bent hem niet achterna gehold. Ga hem nu ook niet als eerste bellen, en sorry zeggen. Je bent het waard dat hij moeite doet voor je, niet omdat hij zich zuchtend opoffert voor je maar omdat hij je liefheeft. Als je kan, stop er dan nu mee om je te laten manipuleren uit angst alleen te blijven.
Als je dat nu (nog) niet kan, wees dan in ieder geval trots op jezelf dat je geoéfend hebt met om jezelf serieus te nemen!
En natuuuuurlijk heeft hij hele mooie, fijne en goeie kanten, anders zou je toch niet op hem zijn gevallen en het er nu zo moeilijk mee hebben meis?
Misschien kom je voor jezelf uiteindelijk tot de conclusie, dat die eigenschappen, die je in hem aantrekken, de doorslag geven. Ga dat gewoon eerlijk voor jezelf na is mijn advies. Mooi wat je schrijft Kristal; ik kan daar alleen maar volkomen achter staan!
Idd iets doen omdat hij me liefheeft, het zal wel zo zijn hoor, maar misschien wil hij gewoon uitstralen "ik lig niet onder je pantoffel" en doet daardoor alsof hij zich opoffert?
Dat is natuurlijk omdat hij ook kwetsuren heeft opgelopen, hij is geen slechte mens idd.
Ik weet niet wat de doorslag geeft hoor WendyH. Ik heb ook niet het gevoel dat ik hierin wil beslissen op dit moment. Het komt erop neer dat het hele "fijn" lijstje gewoon verandert in gruwel als hij boos is, en dat dit dan nog zo lang duurt omdat hij zo lang kan mokken. Hij weet gewoon dat hij me pijn doet met liefde achter te houden, hij vindt ook dat hij het recht heeft me te straffen want ik ben toch degene die "verkeerd" doet.
Er zit dan zoveel woede in hem dat hij gewoon tabula rasa doet en hij zal denk ik nooit of te nimmer "plooien" (zo ziet hij dat). Ik doe veel moeite om niet als eerste te bellen maar dan komt ook weer het schrikbeeld "stel dat hij nooit meer belt" (wat ben ik dan waard geweest?) of "stel dat hij het nu gewoon uitmaakt" (zelfde vraag).
Ik had al de hele tijd het gevoel dat ik voor hem niet de "ware " ben al kan dat ook komen omdat hij zichzelf terughoudt om nog een zwaar engagement aan te gaan na al die teleurstellingen (want zelf was hij natuurlijk altijd de goedheid zelve :-)).
We shall see. Gelukkig nog een goed gevuld programma deze namiddag en dan een drukke werkweek dus veel afleiding....
Heel veel sterkte, wijsheid, moed en Liefde met een hoofdletter!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.