Hoe te reageren als een voormalige narcistische vriendin kwalijke roddels verspreid?
Ik heb een jaar lang een vriendschap gehad, waarvan de laatste maanden heel hecht. Een vriendschap die naderhand niet heel normaal was, eerst ben je haar beste vriendin, om later steeds vaker gekleineerd te worden, altijd jouw schuld etc. De vriendschap is plotseling verbroken, nadat ik heel duidelijk een grens had getrokken, ze kon mij niet elke dag meer bellen en ik bepaalde ook eens de voorwaarden van het contact. Toen hoefde het niet meer van haar. Ik ben toen erg in de war geweest omdat ik dacht dat ik iets fout had gedaan omdat ik nu niet meer voor haar bestond en het mijn schuld was. Inmiddels weet ik beter en denk ik blij te moeten zijn dat de vriendschap over is. Ik heb van een psycholoog begrepen dat ze waarschijnlijk een narcistische stoornis heeft, ook iemand anders uit haar omgeving kon mij vertellen dat het niet aan mij lag en ze vaker slachtoffers maakt. Ik blijf nu uit haar buurt, vervelend is wel dat we allerlei wederzijdse kennissen hebben en ze sprak altijd zeer negatief over mensen die in haar ogen haar iets aangedaan hebben. Ik denk dat ik haar wereld nu ook in die categorie behoor. Ik heb eigenlijk de angst dat ze mij in de nabije toekomst ook in mijn omgeving zwart gaat maken. Hoe groot is die kans? Is dit te voorkomen? En hoe ga je om als zo iemand kwaad over je spreekt? Het vervelende is dat ze dingen over mij weet die ik haar als vriendin heb toevertrouwd waar ik niet bepaald trots op ben en mij wel kunnen schaden
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.