hoe komt het dat het suggereren van een psychische behandeling vaak gevoeliger reacties geeft dan het voorstellen van een fysische behandeling?
ik werk met heel veel mensen, en als vertrouwenspersoon komen heel wat onder hen mij hun problemen vertellen. dat kan zowel gaan over familiezaken, als over gezondheidskwesties, financiële moeilijkheden, liefdeszaken etc.
Nu valt het me sterk op dat ik heel vaak negatieve reacties krijg als ik voorstel om een therapeut te bezoeken, of alleszins raad te gaan vragen aan de huisarts, als ik vermoed dat er sprake is van nood aan psychische ondersteuning. Reacties zoals "ik ben toch niet gek", "ik geraak er wel alleen door", "zover zal hij me niet brengen dat ik zo een zieleknijper opzoek..."
Deze reacties krijg ik zelden of nooit als ik suggereer om een dokter op te zoeken bij lichamelijke verschijnselen (behalve af en toe es bij zo een macho-achtige man of dergelijke).
Ik vraag me af hoe dit komt. Voor mij is er geen verschil tussen psychische en lichamelijke behandelingen, ze zijn beiden onlosmakelijk met mens-zijn verbonden.
Breng ik het misschien verkeerd aan?
Toegevoegd na 14 minuten:
Ik bedoel : hoe kan ik het op een manier aanbrengen dat het minder gevoelige reacties veroorzaakt?
Maar vele mensen zijn verkeerd gehersenspoeld.......dus bij psychologe..leer je zelf anders tegen dingen en mensen aan te kijken........
Het is een voorecht om die hulp te kunnen krijgen.hulde aan de psyche...........durf dat ook te zeggen.
Ik vraag me soms af hoe erg mensen moeten lijden voordat ze de stap durven zetten naar psychische hulp. het is soms bijna het equivalent van iemand met een etterende wonde die vreselijke pijnen heeft en zelfs dreigt suïcidaal te worden van het lijden, maar niet aan de antibiotica wil.
Het lijkt wel of het in vraag stellen van wat er ervaren wordt als "gewoon" (ook al is "gewoon" gelijk aan zwaar lijden) gelijk staat met dood gaan voor vele mensen, zo een felle (en soms ei zo na agressieve) reacties krijg ik.
Als er andere mensen in het spel zijn is het soms nog erger, omdat men dan denkt dat -alhoewel de andere (in hun eigen ogen natuurlijk) volledig schuld is aan de situatie, men zelf nota bene de suggestie krijgt om psychische hulp te gaan zoeken. Hoe durf ik toch. ik zou het beter tegen die andere es gaan zeggen . enz...
Tja, niet altijd simpel, maar ik kan niemand dwingen natuurlijk. Alleen vraag ik me dan wel af waar ik mijn grens kan stellen : iemand die jaren loopt te zeuren zonder iets te willen doen kan best vermoeiend zijn.
Mensen zien de splinter in het oog van een ander vaak wel, maar het blok beton in die van zichzelf niet: m.a.w.: hun eigen problemen zijn "gewoon" bij hun leven horend en waarschijnlijk tóch niet op te lossen. Ze weten niet beter, het is "normaal", vervelend, maar niet erg genoeg in hun idee om psychologische hulp te aanvaarden. Daarnaast is ieder mens verantwoordelijk voor zijn eigen leven en als men uit bijvoorbeeld angst geen hulp durft te aanvaarden, dan is dat aan de cliënt.
Het kan ook zijn, dat mensen zich die hulp niet waard vinden. Als vertrouwenspersoon is het dan de kunst het niet aan jezelf te laten komen, bijvoorbeeld door dat vermoeiend te vinden.
Ik denk, dat daar je grens zou kunnen liggen: leren om het niet aan jezelf te laten komen en de verantwoording bij de cliënt te laten.
Angst is idd een zeer grote factor in het "kunnen". En angst is iets raars, het verlamt je helemaal terwijl zelf de allergrootste angst je niet voor onheil kan behoeden (integendeel ontmoet je net meer goeds als je vertrouwen hebt...). Het punt is denk ik dat mensen hun ego vaak verwisselen met hetgeen ze geworden zijn en dan onbewust doodsangst krijgen als ze iets aan zichzelf moeten veranderen... En zich dus bijna in doodsangst verdedigen tov iemand die suggereert iets met of aan hun ego te doen, terwijl dat in feite iets heel anders is dan het "ik", hun zelf.
@Marleen : ja, die fatale "knak" is iets eigenaardigs. Ik ken zo een kerel die er vreselijk uitziet, hij drinkt van 's morgens tot 's nachts zware alcohol, eet nauwelijks, leeft al jaren van een uitkering en heeft bergen schulden en dan hoor ik plots dat hij een universitair diploma heeft, oit aan de univ werkte en zelfs eens één of andere belangrijk kampioenschap schaken gewonnen heeft. Het zou misgegaan zijn toen zijn moeder stierf, maar dan heb ik nog zoiets van : inderdaad erg, maar er sterven elke dag moeders en toch breekt de ene ervan stuk en de andere niet.
Wat dat betreft kan ik je het boek "Van Miljonair tot Krantenjongen" van harte aanbevelen, met verhalen van aanvankelijk succesvolle Nederlanders die door verschillende omstandigheden helemaal aan de grond zijn geraakt. En soms weer teruggekrabbeld, maar soms ook niet. Leerzaam, op zijn minst. http://prow.weblog.nl/boekrecensies/recensie-van-miljonair-tot-krantenjongen/
Betreft angst: heel vaak komt dat vanuit de jonge kindertijd en daarom zijn mensen zich dat niet bewust. Ik bedoel meer: niet bewust van de gevolgen ervan, waardoor ze er niets aan doen. Dat ettert hun leven dan gewoon door en is "gewoon". Wordt hun aangeraden naar een psycholoog te gaan, dan raken ze in nog grotere angst... dat zou je doodsangst kunnen noemen.
En daarnaast nog steeds het grote taboe om naar een "zieleknijper" te gaan: dat woord zegt meer dan genoeg. ;-)
Echter, deze mensen klampen zich aan een (vernietigende) manier van leven vast omdat dat de enige manier is die ze gewend zijn. Er ligt vaak ver weg en onbewust een innerlijke basisangst aan ten grondslag. Ze lijden wel, maar zijn het gewend en een mens is een gewoontedier. Op deze manier leven ze in ieder geval nog, voor de buitenwereld soms om te huilen, maar voor hen zou verandering totale vernietiging kunnen betekenen, in hun mind. Angst voor verandering is een grote boosdoener. En nog iets lieve Liveisgreat; kijk zelf ook uit. Ik heb het gevoel, door hoe je erover schrijft, dat je zelf al langer eigenlijk heel erg vermoeid bent. Misschien heb jij ook wel ondersteuning nodig?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.