Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Dat kan verschillen qua geloof. Bij katholieken moet de verlovingsring aan je rechterhand, bij protestanten aan je linkerhand. Als je getrouwd bent dan verhuist de ring naar de andere hand. In het volksgeloof gelooft men dat je rechterhand in verbinding staat met je hart, daarom moet aan die kant je trouwring gedragen worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat ligt eraan bij welk geloof je hoort, wij zijn katholiek en dragen de trouwring links en de verlovingsring rechts. Protestanten bv. dragen wel de trouwring rechts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okay dat wist ik niet! interessant! +1
1. --> rechts trouwring, links verlovings ring:
ik ben in het stadhuis getrouwd en moest het rechts aandoen
"geef elkaar de rechter hand"
bij katholieke mensen dragen zij het hun linkerhand das voor in de kerk!!

2. --> rechts verloving
links trouwring omdat de ader van je wijsvinger naar je hart doorloopt....romantisch he

3. --> Aan welke hand draag je je trouwring?
Er zijn verschillende tradities over aan welke hand je je trouwring hoort te dragen.
Voor welke traditie je kiest, zal afhankelijk zijn van je achtergrond, geloof of simpelweg waar jij je goed bij voelt.
Katholieken dragen de verlovingsring rechts en de trouwring links.
Protestanten dragen de ring(en) precies andersom...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi opgeschreven +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer vergeten dat het niet je eigen woorden zijn? Komt http://www.kokkerellen.com/bruiloft/index.php?menuid=14&pageid=49 je toevallig niet heel bekend voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, mooi gestolen...
Ik ben atheist en draag mijn trouwring links, omdat ik rechts ben, en daar het meest er mee vast pak: Zo blijft de ring langer mooi.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon afspraak.

Het is gebonden aan bijvoorbeeld geloof (zoals hier aangegeven wordt met Katholiek en Protestants), maar ook verschilt het van cultuur tot cultuur en van land tot land.

Zelf ben ik getrouwd in een behoorlijk westers georiënteerd buitenland waar het toch veel gebruikelijker is om de trouwring links te dragen, ondanks dat de ceremonie (inclusief de burgerlijke) in de Anglicaanse (en dus protestantse) kerk plaatsvond.

Mocht het praktischer zijn om het over de andere boeg te gooien en de ring aan de andere hand te dragen dan is er natuurlijk niemand die je tegenhoudt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is afhankelijk van het geloof. De Grieken hebben ooit:) uitgevonden dat er een zenuw loopt van de ringvinger naar het hart. Dat zou de reden zijn dat deze vingers ringvinger heten omdat liefde (vaak) dmv een ring bekrachtigd wordt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding