Wat kan ik nog doen om de ongezonde leefomstandigheden van mijn moeder, broertje en zusje weer gezond te krijgen??..
Mn vader en moeder zijn +/- 10 jaar geleden gescheiden, daar vader een nieuwe liefde had gevonden. Hierna raakte mn moeder in een zware depressie, wat ze nog steeds niet is bovengekomen. Ikzelf ben 2 jaar na de scheiding gaan samenwonen met mn vriendin. Met pijn in mn hart moest ik aanzien dat het huishouden in het ouderlijkhuis waar mn moeder, broertje (18) en zusje (21) niet meer werd gedaan. Het is zelf zo erg dat je er niet meer aan de keukentafel kan eten, je in de huiskamer niet eens meer kan zitten, dit allemaal door het niet opruimen. Stofzuigen en/of iets afstoffen is in geen tijden meer gedaan, eigenlijk best logisch daar alles volstaat met troep. Natuurlijk trekt dit ook veel ongedierten aan, laatst hadden ze last van een muizenplaag.
Zelf heb ik al een aantal pogingen (+/- 10X) ondernomen daar op te ruimen. En steeds verbaasd het me weer dat bij hen de motivatie ontbreekt om op te ruimen. Terwijl ze zich wel telkens uiten, zich te schamen voor visite of vrienden die ze niet durven uit te nodigen.
Dit zit zelf zo diep, dat ze zelfs geen monteur willen/durven te vragen om te kunnen kijken naar de verwarming (sinds 3 jaar) die kapot is.
Het leefpatroon kan ik blijkbaar niet veranderen, daar ik al genoeg pogingen heb gewaagd (Tijdens hun vakantie, heb ik de keuken en woonkamer opgeruimd, hopend hun in te kunnen laten zien hoe het ook kan) maar kan dit ook niet plaatsen als gewone "luiheid"..
Iemand tips en/of advies??..
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.