Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Met medelijden zit ingesloten dat je hetzelfde gevoel overneemt van die ander die zielig is bijvoorbeeld...

Mededogen is juist uitgesloten dat je hetzelfde gevoel krijgt als die ander, bijvoorbeeld zieligheid...

Dus als je medelijden hebt met zieligheid, dan voel je dat zelf wel, inherent... Heb je daarentegen mededogen met zielig zijn, dan heb je daar wel begrip voor, maar maak je daar niet je eigen gevoel van... Dus bij mededogen blijf je qua zelfde gevoel buiten schot...

Dat is het verschil tussen die twee...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel xinix voor jou het beste antwoord,groetjes van Josephina.En ik wens je een fijne zondag.

Andere antwoorden (6)

Medelijden is een passief iets - je bent toeschouwer of getuige - iemand verteld je iets en je gaat mee in dat gevoel.

Mededogen is een actief iets - je bent een invloed op de ander, je kunt iets doen of niet doen - je bent actief bezig maar je kiest om het niet te doen, minder te doen, het af te zwakken - de ander ruimte te geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is geen verschil, de twee woorden zijn synoniem. Het woord mededogen komt op mij alleen wat ouderwets over. 'Medelijden' wordt meer gebruikt dan 'mededogen'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat resultaat vond ik net ook - maar toch voel ik een verschil - dat zal wel een persoonlijke opvatting zijn..
Met mededogen, leef je met iemand mee, met medelijden vind je iemand zielig...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens de boeddhistische filosofie:

Medelijden een gevoel dat lijden in de geest teweegbrengt; het is geen ideale toestand. Mededogen daarentegen is niet een gevoel, maar is een morele mentale factor, een staat van de geest die ontwikkeld is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Medelijden hebben is mede lijden, je lijdt er dus zelf ook onder als iemand anders verdriet heeft.
Bij mededogen maak je je wel een voorstelling van een anders verdriet, je leeft er mee mee, maar je lijdt er niet onder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mededogen is medelijden met iemand hebben, medelijden met iemand hebben is met iemand meeleven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding